تحقیقات جدید نشان داد انجام ماموگرافی های منظم در خانم های سالمند بسیار ارزشمند است.

بر اساس گفته محققین دانشگاه آتلانتیک در فلوریدا، تحقیقات قبلی نشان داد انجام چکاپ های ماموگرافی در خانم های زیر 74 سال، خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد اما در مورد خانم های بالای 74 سال اطلاعات کمی در دست است، مخصوصا در مورد خانم هایی که در اقلیت قرار دارند.

محققین داده های به دست آمده از بیمه سالمندان را از سال های 1995 تا 2009 آنالیز کردند، این داده ها مربوط به بیش از 4800 خانم سیاه پوست و بیش از 59000 خانم سفید پوست بود، سن همه این افراد بالای 69 سال قرار داشت.

در بازه بیش از 10 سال، خانم های 75 تا 84 ساله که سالانه ماموگرافی انجام داده بودند کمتر در اثر سرطان پستان جان خود را از دست دادند و این در مقایسه با آن هایی به دست آمد  که ماموگرافی منظم انجام نداده بودند. 

بیماران مبتلا به سرطان پستان که در بازه  سنی 69 تا 84 سال  بودند و در طول چهار سال قبل از تشخیص بیماری شان،  ماموگرافی سالانه  انجام داده بودند، نرخ مرگ 5 ساله و 10 ساله درآن ها  کمتر از  کسانی بود که ماموگرافی منظم نداشتند.

نرخ مرگ 10 ساله در بین خانم های 69 تا 84 ساله در خانم های سفید پوست سه برابر بیشتر و در بین خانم های سیاه پوست بیش از دو برابر بود. این آمار مربوط به افرادی است که ماموگرافی منظم نداشته اند و در مقایسه با کسانی عنوان شده است که ماموگرافی های سالانه انجام می داده اند.

محققین دریافتند خانم های سفید پوستی که در اثر ابتلا به سرطان پستان جان خود را از دست می دهند، بیشتر مسن هستند  و بیماری  آن ها در مرحله پیشرفته تشخیص داده می شود و ناچارند شیمی درمانی دریافت کنند. این افراد احتمال کمی برای جراحی و یا رادیوتراپی خواهند داشت.

این تحقیق در 6 ژانویه در ژورنال  American Journal of Medicine منتشر شد.

سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین خانم های آمریکایی است که یک مورد از هر هشت نفر در طول زندگی شان به آن دچار می شوند و  یک نفر از هر بیست و پنج نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهد. در سال 2010، 41 درصد موارد مرگ در اثر ابتلا به سرطان پستان در خانم های 65 تا 84 ساله اتفاق افتاده است.

بر اساس انجمن سرطان آمریکا، انجام ماموگرافی منظم به خانم های 65 تا 74 ساله توصیه می شود.

تاریخ انتشار: 1394/10/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه