داروی مخصوص افزایش میل جنسی زنان وارد فرایند گرفتن تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا شد، این دارو در سال های اخیر دو بار توسط این سازمان رد شده بود.

بر اساس گزارش Associated Press بررسی مجدد داروی flibanserin بعد از تلاش های گروه های زنان، طرفداری مصرف کنندگان و سیاست مدارنی آغاز شد که به دنبال تائید چنین قرصی بودند.

آخرین تلاش ها توسط Sprout Pharmaceuticals پی گیری شد که شامل اطلاعات مورد نیاز FDA در ارتباط با عملکرد این دارو بر مهارت رانندگی افراد است. دانشمندان FDA خواستار داده های بیشتری بودند زیرا نتایج قبلی کارآزمایی های بالینی نشان داد 10درصد زنانی که از این دارو استفاده می کردند دچار خواب آلودگی شده اند.

بر اساس گزارش AP در تحقیق جدیدی که به عمل آمده است،شرکت Sprout توانایی رانندگی زنان را بعد از مصرف داروی flibanserin با گروهی مقایسه کردند که قرص های خواب آور معمولی استفاده می نمودند و گروه کنترل نیز داروی نما یا پلاسبو مصرف می کرد.

هیچ دارویی در بازار وجود ندارد که برای خانم ها با میل جنسی پایین، مفید باشد و کمپانی های دارویی در تلاشند که چنین دارویی را وارد بازار کنند،مانند معرفی داروی ویاگرا به بازار که در اواخر 1990 اتفاق افتاد و بسیار هم موفق بود.

بر اساس گزارش AP، سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را یک بار در سال 2010 و بار دیگر در سال 2013 رد کرد زیرا اثر بخشی این دارو پایین بود ضمن آن که عوارض جانبی مانند تهوع، گیجی و خستگی نیز به همراه داشت.

در اثر فشارهایی که به FDA وارد شد، سرمایه گذاری هایی که توسط کمپانی هایی مانند Sprout اتفاق افتاد و مطرح کردن این مطلب که نبود دارویی مناسب برای خانم هایی که میل جنسی پایینی دارند مسئله ای است که به لحاظ حقوق زنان قابل بررسی می باشد، بنابراین FDA این دارو را مجددا مورد بررسی قرار می دهد.

برای مثال طی دادخواست اینترنتی توسط گروهی به نام  Even the Score مطرح شد: خانم ها در بحث روابط جنسی شایسته رفتاری برابر هستند، این دادخواست بیش از 25000 طرفدار پیدا کرد.

این گروه تحت حمایت و بودجه کمپانی هایی مانند  Sprout Pharmaceuticals, Palatin Technologies و Trimel Pharmaceuticals قرار داشت، این کمپانی ها در بحث درمان اختلالات جنسی مربوط به زنان فعالیت دارند. بر اساس گزارشات AP برخی از گروه های دیگر نیز اعم از سازمان سلامت زنان و موسسه مربوط به داروهای جنسی نیز حمایت خود را در این زمینه اعلام نمودند.

شرکت Sprout به دنبال جلب حمایت سیاست مداران نیز بود، چهار نفر از اعضای کنگره نامه ای را به FDA ارسال کرده و تقاضا کردند تا این دارو مورد ارزیابی های مجدد قرار بگیرد.  

بر اساس گزارش AP طی نامه ای که به امضای Debbie Wasserman Schultz ، Slaughter Louise  و دو تن از زنان کنگره دموکرات رسید، مطرح شد در حال حاضر 24 نوع درمان تائید شده برای اختلال جنسی مردان وجود دارد در حالی که هنوز یک مورد درمان تائید شده برای رایج ترین شکل ناتوانی جنسی زنان وجود ندارد.

این موضوع توسط ائتلاف زنان و گروه های سلامت مصرف کننده که در اوایل سال گذشته به ملاقات FDA رفتند، مطرح شد.

بر اساس گزارش AP، رهبران سازمان ملی زنان، اتحادیه مصرف کنندگان ملی و چهار گروه دیگر نامه ای را به عنوانی پیگیری به FDA نوشته و مطرح نمودند: ما نه تنها این موضوع را یکی از مهم ترین مسائل حل نشده در مورد سلامت زنان می دانیم بلکه این مطلب نقطه عطفی برای این سازمان است تا اطمینان یابد استاندارد های مشابهی نیز برای تائیدیه داروهایی که در شرایط منحصر به فرد بر زنان تاثیر می گذارد،  اعمال می شود.

تاریخ انتشار: 1393/12/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه