لوکمی لنفوسیتی حاد نوعی از سرطان خون است که در آن فرم اولیه لنفوسیت ها در مغز استخوان و خون تحت تاثیر قرار می گیرند. در ادامه با تعریف و درمان لوکمی لنفوسیتی حاد آشنا می شویم.

دروانا:

لوکمی لنفوسیتی حاد چیست؟

سرطان زمانی آغاز می شود که سلول های بدن دچار رشد بی رویه می شوند. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد. سلول ها در نزدیکی هر بخشی از بدن می توانند سرطانی شوند. لوکمی ها سرطان هایی هستند که در سلول هایی که به طور طبیعی به انواع مختلف سلول های خون تبدیل می شوند، ایجاد می گردند. در بیشتر موارد، لوکمی در شکل اولیه گلبول های سفید خون ایجاد می شود اما برخی از انواع لوکمی در سایر انواع سلول های خونی نیز بروز می کند. انواع مختلفی از لوکمی وجود دارد که براساس این که لوکمی حاد است یا مزمن و یا در سلول های میلوئید آغاز شده است یا سلول های لنفوئید دسته بندی می شود. تشخیص نوع خاص لوکمی به متخصصین انکولوژی در پیش بینی وضعیت بیمار و انتخاب درمان مناسب کمک می کند.

لوکمی لنفوسیتی حاد همان لوکمی لنفوبلاستیک حاد است. لوکمی لنفوسیتی حاد به این معنی است که لوکمی می تواند به سرعت پیشرفت کند و در صورت عدم درمان، ظرف چند ماه کشنده خواهد بود. لنفوسیتی نیز بدین معنی است که لوکمی در فرم اولیه لنفوسیت ها (نوعی از گلبول های سفید) ایجاد شده است. لوکمی لنفوسیتی حاد در مغز استخوان (قسمت داخلی و نرم استخوان ها؛ جایی که سلول های خونی جدید تولید می شوند) ایجاد می گردد. در بیشتر موارد در لوکمی لنفوسیتی حاد، سلول های لوکمی به سرعت به تمام سلول های خون حمله می کنند. بیماری لوکمی لنفوسیتی حاد همچنین می تواند به سایر بخش های بدن مانند گره های لنفاوی، کبد، طحال، سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و بیضه ها انتشار یابد. برخی سرطان ها نیز ممکن است در این اندام ها ایجاد شوند و سپس به مغز استخوان منتشر شوند که این سرطان ها لوکمی لنفوسیتی حاد نیستند.

نوع دیگری از سرطان که لنفوسیت ها را درگیر می کند لنفوم نام دارد. با این که لوکمی ها مانند لوکمی لنفوسیتی حاد عمدتا مغز استخوان و خون را تحت تاثیر قرار می دهد، لنفوم ها عموما گره های لنفاوی یا سایر اندام ها و در برخی موارد مغز استخوان را درگیر می کنند. گاهی اوقات تشخیص این که سرطان لنفوسیت ها لوکمی است یا لنفوم دشوار خواهد بود. معمولا اگر 20 درصد از مغز استخوان از لنفوسیت های سرطانی تشکیل شده باشد، سرطان لوکمی در نظر گرفته می شود.

لوکمی لنفوسیتی حاد

گلبول های سفید خون

گلبول های سفید در مقابله با عفونت ها کمک کننده هستند. مهم ترین انواع گلبول های سفید شامل لنفوسیت ها، گرانولوسیت ها و مونوسیت ها می باشند. لنفوسیت ها مهم ترین سلول هایی هستند که در بافت لنفاوی (بخش مهمی از سیستم ایمنی) تولید می شوند. بافت لنفاوی در گره های لنفاوی، تیموس، طحال، لوزه ها و آدنوئیدها وجود دارد و در سراسر سیستم تنفسی و گوارشی و مغز استخوان پراکنده شده است. لوکمی لنفوسیتی حاد در فرم اولیه لنفوسیت ها یعنی لنفوبلاست ها ایجاد می شود. لوکمی لنفوسیتی حاد در فرم اولیه لنفوسیت های نوع بی و تی در مراحل مختلف از رشد بروز می کند.

لوکمی لنفوسیتی حاد: درمان

اگر بیماری لوکمی لنفوسیتی حاد در شما تشخیص داده شود، تیم مراقبت از سرطان در مورد گزینه های موجود برای درمان لوکمی لنفوسیتی حاد با شما صحبت می کند. درمان لوکمی لنفوسیتی حاد بر اساس نوع آن و همچنین سایر فاکتورهای قابل پیش بینی لوکمی لنفوسیتی حاد و سن و وضعیت سلامت شما انتخاب می شود.

درمان لوکمی لنفوسینتی حاد

انواع راه هایی که برای درمان لوکمی لنفوسیتی حاد وجود دارند عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • داروهای هدف دار
  • پیوند سلول های بنیادی
  • ایمنی درمانی

سایر راه های درمان لوکمی لنفوسیتی حاد مانند جراحی یا پرتو درمانی نیز در شرایط خاص به کار گرفته می شوند. درمان لوکمی لنفوسیتی حاد معمولا به دو سال زمان نیاز دارد. درمان لوکمی لنفوسیتی حاد خصوصا در چند ماه اول اغلب شدید است. بنابراین این که درمان لوکمی لنفوسیتی حاد تحت نظر متخصص انکولوژی که تجربه درمان این نوع سرطان را دارد انجام گیرد، بسیار حائز اهمیت است. رویکرد درمان لوکمی لنفوسیتی حاد در کودکان اندکی با آن چه برای بزرگسالان اعمال می شود متفاوت است.

درمان لوکمی لنفوسیتی حاد: انتخاب درمان

این که در مورد گزینه های موجود برای درمان لوکمی لنفوسیتی حاد با متخصص انکولوژی مشورت کنید بسیار اهمیت دارد. بررسی هدف درمانی و عوارض جانبی هر یک از راه های درمان لوکمی لنفوسیتی حاد تیم درمانی را در انتخاب بهترین روش یاری می دهد. برخی نکات مهم که باید در انتخاب درمان لوکمی لنفوسیتی حاد در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر هستند:

  • سن و وضعیت سلامتی بیمار
  • نوع لوکمی لنفوسیتی حاد
  • بررسی احتمال نوع درمانی که می تواند به بهبودی لوکمی لنفوسیتی حاد در شما کمک کند
  • احساس شما در مورد عوارض جانبی احتمالی درمان

در این مشورت بهتر است تمام سوالات خود پیرامون درمان لوکمی لنفوسیتی حاد را با پزشک در میان بگذارید. در بیشتر موارد در صورت عدم درمان لوکمی لنفوسیتی حاد، این بیماری به سرعت پیشرفت می کند. بنابراین آغاز درمان بلافاصله بعد از تشخیص بیماری بسیار اهمیت دارد. 

دکتر محمد ثقه الاسلامی

دکتر محمد ثقه الاسلامی

فوق تخصص خون و انکولوژی
دكتر محمد ثقه الاسلامي فوق تخصص خون و سرطان بالغین در مشهد، عضو انجمن سرطان ایران، انجمن مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی ایران و همچنین عضو جامعه مدیکال آنکولوژی اروپا (ESMO) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد ثقه الاسلامی
برگرفته از: وبسایت های
https://www.cancer.org
https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه