جراحی ستون فقرات گردن برای اطفالی استفاده می شود که در ستون فقرات گردنی دچار ناهنجاری هستند. آسیب مهره های گردن می تواند در اثر عوامل محیطی (تصادف یا ضربه شدید) یا مادرزادی (بیماری هایی مانند سندرم داون) اتفاق بیفتد. آسیب مهره های گردن منجر به فشار در بخش فوقانی نخاع می شود و ناهنجاری هایی را در رشد مغز به دنبال دارد. با استفاده از جراحی ستون فقرات گردن، این فشار کاهش یافته و از بروز آسیب جلوگیری می شود.

دروانا:

 جراحی ستون فقرات گردن اطفال

جراحی ستون فقرات گردن اطفال انتخاب درمانی برای اطفالی است که در ناحیه ستون فقرات گردن دچار ناهنجاری شده اند.

علت آسیب به مهره ستون فقرات گردنی و درد در ستون فقرات گردن ممکن است مادرزادی بوده و یا در نتیجه تصادف با ماشین، موتورسیکلت و به طور کلی ضربه شدید اتفاق افتاده باشد. ناهنجاری در مهره های گردنی به ندرت و اغلب در کودکانی اتفاق می افتد که به سندرم داون، سندرم Klippel-Feil یا هر دوی این اختلالات دچار باشند.

آسیب مهره های گردن یا مشکلات ستون فقرات گردن سبب می شود که ساختار استخوان به جمجمه علیه ساقه مغز فشار آورد یا بخش فوقانی نخاع را تحت فشار قرار دهد. این فشار سبب بروز مشکلات نخاعی یا ناهنجاری در رشد مغز می گرد. با استفاده از جراحی ستون فقرات گردن، فشار تخفیف می یابد و از دفرمه شدن، درد مزمن و از دست رفتن عملکرد اعصاب در اثر ستون فقرات گردن آسبب دیده جلوگیری می شود.

دلیل انجام جراحی ستون فقرات گردنی در اطفال چیست؟

اگر فرزند شما در ناحیه گردن دچار آسیب نخاعی شود، ساختار استخوان ممکن است به جمجمه علیه ساقه مغز یا بخش بالای نخاع فشار آورد.

جراح متخصص اطفال ناهنجاری ها یا ساختارهای استخوانی در ستوف فقرات گردن را برداشته و مانع از دست رفتن عملکرد اعصاب، درد مزمن و دفرمه شدن می گردد.

خطرات جراحی ستون فقرات گردنی در اطفال

جراحی ستون فقرات گردنی در اطفال می تواند با چالش هایی مواجه باشد؛ زیرا استخوان ها کوچک هستند و جراح باید روند آینده رشد کودک را در نظر داشته باشد.

خطرات احتمالی جراحی ستون فقرات گردنی در اطفال عبارت است از:

  • درد گردن
  • خونریزی
  • آسیب به نخاع
  • عفونت
  • دفرمه شدن

آمادگی قبل از جراحی ستون فقرات گردن

  • اگر کودک شما از دارو یا مکمل غذایی خاصی استفاده می کند قبل از جراحی ستون فقرات گردنی حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  • تست های مورد نیاز قبل از جراحی را انجام دهید.
  • شب قبل از جراحی ستون فقرات گردن کودک شما باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کند مگر آن که پزشک دستوری غیر از این داده باشد.
  • کودک شما تحت بیهوشی کامل قرار خواهد گرفت و در طول جراحی ستون فقرات گردن بیهوش خواهد بود. والدین می توانند در شروع بیهوشی و در صورت هماهنگی با متخصص بیهوشی و اجازه او حضور داشته باشند.
  • اگر کودک ناپایداری داشته باشد که ممکن است قبل از جراحی ستون فقرات گردن آسیب زننده باشد، در دستگاهی قرار خواهد گرفت که ستون فقرات گردن را پایدار نگاه خواهد داشت (دستگاهی مانند حلقه هالو). قرار دادن برخی از این دستگاه ها به انجام بیهوشی نیاز ندارد اما حلقه هالو به بیهوشی نیاز دارد. والدین می توانند به هنگام قرار دادن این دستگاه ها کنار فرزند خود حضور داشته باشند.

در طول انجام جراحی ستون فقرات گردن

مناسب ترین روش جراحی ستون فقرات گردنی بر اساس موقعیت آسیب یا ناهنجاری تعیین می شود. جراح ممکن است از طریق ساقه مغز و یا نخاع به محل آسیب مهره های گردن نزدیک شود:

  • ممکن است از طریق دهان لوله ای منعطف مجهز به دوربین فرستاده شود.
  • ممکن است از طریق برشی در گردن سمت جلو یا پشت به محل آسیب نزدیک شوند.
  • ممکن است از طریق برشی در پشت به محل آسیب مهره های گردن نزدیک شوند.

در طول انجام جراحی ستون فقرات گردن، جراح ساختار استخوانی و یا بخش کوچکی از استخوان که بر ساقه مغز و یا نخاع فشار می آورد را برخواهد داشت.

اگر ستون فقرات گردن بعد از برداشت استخوان پایدار نباشد جراح ممکن است صفحه ها، پیچ ها و پیوندهای استخوانی را برای کمک به پایداری به کار برد. پیوندهای استخوان در جراحی ستون فقرات گردن، می تواند از سایر بخش های بدن کودک و حتی از یک فرد اهدا کننده گرفته شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات

بعد از انجام جراحی ستون فقرات گردنی، کودک تا به دست آوردن هشیاری کامل در اتاق ریکاوری خواهد ماند. در اغلب موارد شما می توانید فرزند خود را در اتاق ریکاوری ملاقات کنید.

طول بستری بودن کودک در بیمارستان بستگی به نوع جراحی ستون فقرات گردن دارد اما عموما بین سه تا پنج روز بعد از جراحی می توانید فرزند خود را مرخص کنید.

اغلب کودکان ظرف یک یا دو هفته به مدرسه بازمی گردند و می توانند تا ظرف شش هفته مشارکت در فعالیت های فیزیکی را آغاز کنند. بعد از به دست آوردن نتایج مثبتی از جوش خوردن در جراحی ستون فقرات گردن که طی تست های تصویر برداری مشخص می شود کودک می تواند فورا به فعالیت های روزمره بازگرد.

کودکان بعد از جراحی ستون فقرات گردن معمولا نیازی به درمانگر فیزیکی یا شغلی ندارند.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه