سنگ کلیه کودکان همانند حالتی که در بزرگسالان اتفاق می افتد در اثر تجمع برخی مواد معدنی در کلیه ها ایجاد می گردد. در ادامه با علائم، علل و عواقب سنگ کلیه کودکان آشنا می شویم.

دروانا:

سنگ کلیه کودکان چیست؟

سنگ کلیه قطعات سخت از موادی هستند که هنگامی که سطح برخی از مواد معدنی در ادرار بالا است در یک یا هر دو کلیه کودک تشکیل می شوند. سنگ کلیه کودکان در موارد نادر موجب بروز آسیب دائمی می گردد. سنگ کلیه کودکان اندازه و شکل متفاوتی دارد. در مواری سنگ کلیه کودکان به اندازه یک دانه شن یا به بزرگی یک هلو است.

علائم سنگ کلیه کودکان شامل درد شدید، خون در ادار یا استفراغ است که به درمان فوری نیاز دارد. پزشک می تواند درد ناشی از سنگ کلیه کودکان را رفع کرده و زمان و چگونگی درمان سنگ کلیه کودکان را تعیین نماید. پزشک همچنین داروهایی را برای پیشگیری از مشکلات بیشتر یا درمان عفونت مجاری ادراری تجویز می کند.

سنگ کلیه کودکان: علائم کدامند؟

علائم سنگ کلیه کودکان عبارتند از:

  • درد تیز کشنده در پشت، پهلو، پایین شکم یا کشاله ران
  • خون صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ در ادرار یا همان هماچوری
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد حین دفع ادرار
  • ناتوانی در ادرار کردن یا دفع مقدار کم ادرار
  • کدری یا بوی بد ادرار
  • بی قراری خصوصا در کودکان کوچک تر

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق باید فورا به پزشک مراجعه کرد. این علائم ممکن است تحت تاثیر سنگ کلیه کودکان یا وضعیت های خطرناک دیگر بروز کنند.

درد ناشی از سنگ کلیه کودکان ممکن است برای مدت کوتاه یا طولانی به طول انجامد و یا گاها بروز کند. تهوع و استفراغ همراه درد نیز از علائم ناشی از سنگ کلیه کودکان هستند. سایر علائم سنگ کلیه کودکان شامل تب و لزر می باشند.

سنگ کلیه کودکان: علت آن چیست؟

سنگ کلیه کودکان در اثر مقدار زیاد کلسیم، اگزالات یا فسفر در ادرار ایجاد می شود. این مواد معدنی به طور طبیعی در ادرار وجود دارند و در محدوده نرمال موجب بروز مشکلات نمی شوند. برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز احتمال بروز سنگ کلیه کودکان در آن هایی که مستعد این مشکل هستند را افزایش می دهند.

زمانی که کودکان نمی توانند برای مدت طولانی حرکت کنند برای مثال زمانی که پای کودک در گچ است، احتمال ایجاد سنگ کلیه کودکان بیشتر است. در صورت عدم تحرک کودکان، استخوان های آن ها ممکن است کلسیم اضافی را به داخل خون آزاد کند.

سنگ کلیه کودکان: انواع سنگ کلیه کودکان کدامند؟

سنگ کلیه کودکان چهار نوع است که در ادامه لیست شده اند. درمان سنگ کلیه کودکان معمولا بر اساس اندازه، موقعیت و عامل ایجاد کننده سنگ صورت می گیرد.

سنگ های کلسیمی

سنگ کلسیمی نوعی از سنگ کلیه کودکان است که شامل سنگ کلسیم اگزالات و سنگ کلسیم فسفات می باشد و شایع ترین نوع سنگ کلیه کودکان می باشد. سنگ کلسیم اگزالات در مقایسه با کلسیم فسفات شیوع بیشتری دارد.

کلسیم موجود در مواد غذایی احتمال بروز سنگ کلیه کودکان از نوع کلسیمی را افزایش نمی دهد. به طور طبیعی، کلسیمی که جذب استخوان ها و ماهیچه های کودک نمی شود وارد کلیه ها شده و از راه ادرار دفع می گردد. در برخی کودکان، کلیه ها کلسیم اضافی را حفظ کرده و در کنار سایر مواد دفعی سنگ کلیه کودکان را می سازند.

سنگ های اوریک اسید

سنگ کلیه اوریک اسید زمانی تشکیل می شود که ادرار کودک حاوی مقدار زیادی اوریک اسید باشد. شرایط پزشکی یا اختلالات ژنتیکی می توانند موجب وجود اوریک اسید زیاد در مجاری ادراری و در نتیجه بروز سنگ کلیه کودکان شوند. در برخی موارد خوردن ماهی، صدف و گوشت قرمز می تواند میزان اوریک اسید در ادرار و در نتیجه احتمال سنگ کلیه کودکان را بالا ببرد.

سنگ های استرویت

سنگ کلیه استرویت بعد بروز عفونت در مجاری ادراری فوقانی جایی که کلیه ها قرار دارند، ایجاد می شود. این نوع سنگ کلیه کودکان ممکن است به سرعت رشد کرده و و بزرگ شود. سنگ های استرویت کودکانی را تحت تاثیر قرار می دهند که مجاری ادراری آن ها به طور طبیعی رشد نکرده است و جریان ادرار محدود یا مسدود شده است. عفونت های ساده مجاری ادراری مانند عفونت های مثانه عاملی برای بروز این نوع سنگ کلیه کودکان نیستند.

سنگ های سیستین

سنگ های سیستین به عنوان نوعی از سنگ کلیه کودکان به دنبال یک اختلال ژنتیکی به نام سیستینوریا ایجاد می شوند. در سیستینوریا، کلیه های کودک مقدار زیادی سیستئین (یک آمینواسید) را حفظ می کنند. سپس کریستال های سیستین در ادرار تشکیل شده و موجب سنگ کلیه کودکان می شود.

سنگ کلیه کودکان: شیوع آن چه قدر است؟

سنگ کلیه کودکان شیوع چندانی ندارد اما تعداد کودکانی که دچار سنگ کلیه می شوند در طول سال های اخیر افزایش یافته است. تغییر عادات غذایی ممکن است عامل اصلی افزایش شیوع سنگ کلیه کودکان باشد خصوصا افزایش دریافت مقدار سدیم حاصل از غذاهای فراوری شده.

افزایش چاقی و سبک زندگی کم تحرک نیز می تواند علت شیوع بالای سنگ کلیه کودکان باشد.

سنگ کلیه کودکان: عواقب آن چه هستند؟

اگر قبل از بروز مشکلات جدی کودکان تحت درمان قرار گیرند، بروز عواقب سنگ کلیه کودکان نادر است. اگر درمان سنگ کلیه کودکان انجام نگیرد عواقب آن شامل موارد زیر می باشد:

  • هماچوری یا خون در ادرار
  • درد شدید
  • عفونت های مجاری ادراری مانند عفونت های کلیوی
  • ناکارآمدی کلیه ها
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه