جراحی زیبایی صورت روش های مختلفی دارد که هر یک به نحوی ناهنجاری های فیزیکی صورت را رفع می کنند و ظاهر فرد را نیز بهبود می بخشند. جراح کاندیدای مناسب برای هر یک از این روش ها را مشخص می کند.

دروانا:

جراحی زیبایی صورت به منظور اصلاح ناهنجاری های فیزیکی که در اثر بیماری، آسیب و نقایص مادرزادی ایجاد شده اند، به کار می رود. امروزه، تعداد زیادی از مردان و زنان جراحی زیبایی صورت را برای بهبود ظاهر خود و کاهش نشانه های افزایش سن انتخاب می کنند. جراحان فک و صورت بسته به سابقه جراحی و وضعیت دندانی بیمار، به صورت انحصاری انجام روش های جراحی زیبایی صورت که شامل جنبه های زیبایی و عملکرد صورت، دهان، دندان ها و فک ها هستند را انتخاب می کنند. آموزش و یادگیری وسیع در روش های جراحی شامل بافت نرم (پوست و ماهیچه) و بافت سخت ( استخوان و غضروف) موجب می گردد که جراحان فک و صورت به خوبی هماهنگی بین ظاهر و عملکرد صورت را تشخیص دهند. با توسعه مواد زیستی و دستگاه های پیشرفته پزشکی، بسیاری از روش های زیبایی صورت کم تهاجمی بوده و در کلینیک به کمک بی حسی موضعی یا درون رگی انجام می شوند. برخی روش ها باید در مرکز جراحی سرپایی یا بیمارستان انجام گیرند.

روش های جراحی زیبایی صورت. در ادامه با روش های مهم برای جراحی زیبایی صورت آشنا می شویم. جراح فک و صورت ممکن است جراحی های دیگری نیز انجام دهد.

  • ایمپلنت گونه موجب برجسته شدن و بهبود ظاهر استخوان گونه می شود و تعادل صورت را بهتر میکند.
  • جراحی چانه (ژنیوپلاستی) طول و بیرون زدگی چانه را افزایش یا کاهش می دهد.
  • جراحی گوش (اتوپلاستی) معمولا برای نزدیک تر کردن گوش های برجسته به سر یا تغییر در شکل آن ها انجام می گیرد. این جراحی همچنین اندازه گوش های بزرگ را کاهش می دهد.
  • جراحی پلک (بلفاروپلاستی) چربی و پوست اضافی پلک های بالایی و پایینی را برمی دارد و ممکن است به تنهایی یا به همراه سایر روش های زیبایی صورت مانند لیفت صورت یا لیفت ابرو انجام گیرد.
  • لیفت صورت (ریتیدکتومی) با کشیدن پوست و عضلات صورت و برداشت پوست اضافی فرد را جوان تر می کند. لیفت صورت مینی یک تکنیک با تهاجم کمتر است که به کمک برش های کوچک انجام میشود.
  • لیپوساکشن صورت و گردن برداشت چربی اضافی به صورت فرم بهتری می دهد. لیپوساکشن گردن اغلب به همراه روش هایی چون ژنیوپلاستی و جراحی اصلاح فک انجام می گیرد.
  • لیفت ابرو و پیشانی جراحی زیبایی صورت است که به همراه جراحی زیبایی پلک انجام می گیرد تا موقعیت ابروها را بهتر کند و خطوط اخم و چروک های پیشانی را کمتر نماید.
  • افزایش حجم لب ها شکل لب بالا و پایین را تغییر می دهد به گونه ای که ظاهری زیباتر داشته باشند. افزایش حجم لب ها با تزریق موادی انجام می گیرد که لب ها را برجسته می کنند و خطوط عمودی کمتر دیده می شوند.
  • ترمیم بینی (رینوپلاستی) اندازه بینی را کاهش یا افزایش می دهد، شکل نوک بینی یا تیغه میانی آن را تغییر می دهد، اندازه حفره های بینی را کم می کند یا زاویه بین بینی و لب بالایی را تغییر می دهد.

جراحی زیبایی صورت ممکن است ویژگی های موجود را اصلاح یا تقویت کند اما صورت یا زندگی جدید به بیمار نمی دهد. میزان تغییراتی که با جراحی زیبایی صورت حاصل می شوند به خود فرد و روش جراحی انتخابی بستگی دارد. سن، وضعیت سلامتی، بافت پوستی، ساختار استخوانی، ظرفیت بهبودی و عادات فردی مانند سیگار کشیدن یا مصرف الکل همه فاکتورهایی هستند که نتایج جراحی زیبایی صورت را تغییر می دهند. تمام روش های ذکر شده در بالا دوره ریکاوری مشخصی دارند که در طول آن فرد ممکن است دچار تورم، کبودی و ناراحتی شود. این عوارض بخشی از روند طبیعی بهبودی هستند. اگر فرد به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون روش ها و انتخاب روش مناسب زیبایی صورت تمایل دارد، باید با جراح فک و صورت مشورت کند.

دکتر کامل جلالی

دکتر کامل جلالی

متخصص جراحی فک و صورت
دكتر كامل جلالي متخصص جراحی فک و صورت در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر کامل جلالی عضو انجمن جراحان فک و صورت ایران، کانادا و آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کامل جلالی
برگرفته از: وبسایت https://myoms.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه