روش لیپولیز تجمعات کوچک چربی در بخش های خاصی از بدن را مورد هدف قرار می دهد. در صورتی که قصد انجام لیپولیز لیزری را دارید، با جراح پلاستیک مشورت کنید. روش لیزر لیپولیز روش جدیدی است و اطلاعات کمی در مورد خطرات احتمالی آن در بلند مدت وجود دارد.

دروانا:

لیپولیز لیزری چیست؟

لیپولیز لیزری از جمله روش هایی است که در جراحی زیبایی به کار گرفته می شود. روش لیپولیز لیزری از انرژی لیزر برای تغییر در شکل و ظاهر بدن شما استفاده می کند. انواع لیپولیز می توانند به کمک تزریقات یا امواج رادیویی انجام شوند اما لیپولیز لیزری از روش های رایج در انواع لیپولیز است.

روش لیپولیز تجمعات کوچک چربی در بخش های خاصی از بدن را مورد هدف قرار می دهد. در صورتی که بافت های چربی در شکم، ران ها، بازوها (لیزر لیپولیز بازوها) یا باسن خود دارید و قصد دارید آن ها بردارید، روش لیزر لیپولیز انتخاب خوبی خواهد بود. لیپولیز لیزری روش مناسبی برای افراد چاق نخواهد بود.

در صورتی که قصد انجام لیپولیز لیزری را دارید، با جراح پلاستیک مشورت کنید. مشورت با جراح در بررسی مزایا و معایب روش لیپولیز لیزری برای شما کمک کننده است.

مزایای لیپولیز لیزری

  • احتمال بروز عفونت در روش لیزر لیپولیز بسیار اندک است.
  • خطر ایجاد اسکار در لیپولیز لیزری کم است.
  • دوره ریکاوری بعد از لیپولیز لیزری در مقایسه با سایر روش ها کوتاه تر است. شما عموما می توانید یک هفته بعد از انجام لیزر لیپولیز به فعالیت های نرمال خود بازگردید.

لیپولیز با لیزر از پرتوهای لیزری برای در هم شکستن سلول های چربی استفاده می کند و بدین ترتیب حجم بافت چربی را کاهش می دهد. این فرآیند همچنین موجب سفت شدن پوست در نواحی که در معرض لیزر قرار می گیرند، می شود. بعد از لیپولیز با لیزر، شما ممکن است متوجه صاف تر و سفت تر شدن پوست خود گردید.

به طور کلی، روش لیزر لیپولیز مزایای مشابه سایر روش های برداشت چربی دارد. پرتوهای لیزری مورد استفاده در لیپولیز با لیزر برای استفاده بالینی ایمن هستند و احتمال خطر بروز سوختگی پوست با آن ها پایین است. همچنین احتمال بروز عفونت یا اسکار در ناحیه تحت درمان اندک است.

اما لیپولیز لیزری برتری هایی را نسبت به جراحی هایی زیبایی مانند لیپوساکشن دارد. لیزر لیپولیز در مطب پزشک قابل انجام است، دوره ریکاوری کوتاه تری دارد و شما معمولا در طول چند روز بعد از انجام لیپولیز لیزری می توانید به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید. روش لیپوساکشن عموما دوره ریکاوری چند هفته ای خواهد داشت.

روش انجام لیزر لیپولیز

انجام روش لیزر لیپولیز معمولا به یک ساعت زمان نیاز دارد و شما ممکن است در این مدت هشیار باشید. در بیشتر موارد، تنها یک جلسه برای لیپولیز لیزری لازم است. این حالت ممکن است در شرایطی که شما لیپولیز لیزری را برای چند ناحیه از پوست خود انتخاب کرده اید، وجود داشته باشد.

در برخی موارد، لیپولیز با لیزر به همراه لیپوساکشن انجام می گیرد. در این صورت مدت زمان عمل و دوره ریکاوری آن طولانی تر خواهد شد.

اگر شما تنها روش لیزر لیپولیز را انتخاب کرده اید،  مراحل انجام آن شامل موارد زیر خواهد بود

  • شما در یک محیط استریل عموما مطب جراح پلاستیک آماده می شوید و یک لباس استریل به شما داده می شود.
  • بی حسی موضعی به محلی که قرار است تحت لیپولیز با لیزر قرار گیرد تزریق می شود.
  • پزشک یک شکاف بسیار کوچک در محلی که چربی ها تجمع یافته اند، ایجاد می کند.
  • پزشک پرتوهای لیزری را از طریق شکاف به زیر لایه خارجی پوست شما می فرستد. این پرتوها از زوایای مختلف در زیر پوست شما رفت و برگشت می کنند. در طول این زمان، شما ممکن است اندکی احساس گرما و یا حتی سرما داشته باشید. بی حسی انجام شده موجب می گردد که شما احساس ناراحتی نداشته باشید.
  • تجمعات چربی که به کمک پرتوهای لیزری شکسته شده اند، با توجه به مقدار چربی ذوب شده موجود به کمک ماساژ یا مکش خارج می گردند.

بعد از برداشت چربی به کمک لیپولیز لیزری، شما می توانید باستید، راه بروید و در مدت زمان کوتاهی بعد از خروج از مطب پزشک بیشتر فعالیت های شخصی خود را انجام دهید.

عوارض لیپولیز لیزری

شما ممکن است برای چند روز بعد از لیپولیز با لیزر دچار کبودی خفیف یا ناراحتی در محل مورد نظر شوید. اگر از محلی که تحت لیزر لیپولیز قرار گرفته است به خوبی مراقبت نشود، شما ممکن است در خطر بروز عفونت و اسکار قرار داشته باشید. در برخی موارد، بعد از لیپولیز لیزری لخته های خونی ایجاد می شوند. اگر متوجه تورم غیر طبیعی، درد یا ترشح شدید، به پزشک مراجعه نمایید.

روش لیزر لیپولیز نستبا روش جدیدی است بنابراین اطلاعات کمی در مورد خطرات احتمالی آن در بلند مدت وجود دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه