کرایولیپولیز یک روش برای کاهش چربی بدن بدون نیاز به جراحی است. در این روش از سرمای زیاد برای تخریب سلول های چربی استفاده می شود. کرایولیپولیز بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود و درد کمی را به دنبال دارد. در این مقاله به سوالاتی پیرامون کرایولیپولیز پاسخ داده شده است.

دروانا:

کرایولیپولیز چیست؟

روش های کم تهاجمی و غیر جراحی که برای کاهش چربی بدن به کار می شوند دارای تکنولوژی هستند که از حرارت یا سرما یا تزریق یک دارو برای کاهش سلول های چربی استفاده می کنند. روش کرایولیپولیز نیز از جمله این روش ها است. با این که هیچ یک از این روش ها جایگزینی برای روش لیپوساکشن نیستند، گزینه هایی را برای افرادی که نمی توانند جراحی انجام دهند فراهم می کنند. روش های کاهش چربی بدون جراحی از راهکارهای متعددی مانند سونوگرافی، فرکانس رادیویی، نور فرو سرخ، ماساژ خلا و داروهای تزریقی بهره می گیرند. در میان روش های کاهش چربی بدون جراحی می توان به کرایولیپولیز، لیپولیز تزریقی، لیپولیز فرکانس رادیویی و لیپولیز لیزری اشاره کرد. هیچ یک از روش های ذکر شده برای خانم های باردار یا شیرده قابل انجام نیستند.

کرایولیپولیز

روش کرایولیپولیز از دمای سرد برای شکست سلول های چربی استفاده می کند. سلول های چربی بر خلاف سایر سلول ها، به طور خاص به اثرات سرما حساس هستند. در حالی که در کرایولیپولیز، سلول های چربی فریز می شوند، پوست و سایر ساختارها از آسیب می گریزند. روش کرایولیپولیز یکی از روش های پر کاربرد در کاهش چربی بدون جراحی است.

کرایولیپولیز: علت انجام

بیمارانی که می خواهند به صورت نقطه ای توده های چربی که در اثر رژیم غذایی یا کم تحرکی ایجاد شده اند را کاهش دهند، می توانند روش کرایولیپولیز را در نظر داشته باشند.

کرایولیپولیز: چه کسانی کاندیدای مناسبی نیستند؟

افرادی که به مشکلات ناشی از سرما دچار هستند مانند کریوگلوبولینمیا، کهیرهای سرما و هموگلوبینوری حمله ای سرد نباید روش کرایولیپولیز را برای کاهش چربی بدن خود انتخاب کنند. افرادی که تونیسیته پوستی پایینی دارند نیز گزینه های مناسبی برای کرایولیپولیز نیستند.

کرایولیپولیز: آیا به بیهوشی نیاز دارد؟

روش کرایولیپولیز بدون نیاز به بیهوشی انجام می گیرد.

کرایولیپولیز: روش انجام چیست؟

هدف از کرایولیپولیز کاهش حجم چربی در توده چربی است. برخی بیماران ممکن است این روش را برای بیش از یک قسمت و یا یک قسمت را بیش از یک بار در معرض روش کرایولیپولیز قرار دهند. بعد از بررسی ابعاد و شکل توده چربی که قرار است کاهش یابد، یک اپلیکاتور با اندازه و انحنای مناسب انتخاب می شود. ناحیه مورد نظر برای روش کرایولیپولیز نشانه گذاری می شود. یک پد ژلی برای محافظت از پوست قرار می گیرد. در این مرحله از کرایولیپولیز، اپلیکاتور وارد شده و توده چربی به داخل لوله اپلیکاتور کشیده می شود. دمای داخل اپلیکاتور افت می کند و در همین حال ناحیه مورد نظر بی حس می گردد. در برخی موارد بیماران از کشش خلا در بافت خود احساس ناراحتی می کنند اما این حالت ظرف چند دقیقه زمانی که ناحیه مورد نظر بی حس می گردد برطرف می شود. بعد از یک ساعت کشش خلا در روش کرایولیپولیز، اپلیکاتور برداشته شده و ناحیه مورد نظر ماساژ داده می شود که نتایج حاصل را بهبود می بخشد.

کرایولیپولیز: عوارض چه هستند؟

عوارض کرایولیپولیز محدود است و در اغلب موارد بیماران از نتیجه کار رضایت دارند. ناهمواری های سطحی و عدم تقارن از جمله عوارض کرایولیپولیز است. در موارد نادر، کمتر از یک درصد، بیماران ممکن است بعد از روش کرایولیپولیز دچار هایپرپلازی چربی شوند که یک افزایش غیر قابل پیش بینی در تعداد سلول های چربی محسوب می شود. شیوع این عارضه در آقایان سه برابر بیشتر از خانم ها است.

کرایولیپولیز: دوره ریکاوری چگونه است؟

بعد از روش کرایولیپولیز، محدودیتی برای فعالیت ها وجود ندارد. برخی مواقع بیماران حین فعالیت های سنگین احساس درد می کنند. بروز درد بعد از کرایولیپولیز بسیار نادر است. در صورت ادامه یافتن درد، پزشک داروهایی را برای کنترل آن در چند روز اول تجویز می کند.

کرایولیپولیز: نتایج چه هستند؟

سلول های چربی آسیب دیده به تدریج ظرف 4-6 ماه بعد از کرایولیپولیز از بدن دفع می شوند. در طول این زمان اندازه توده چربی کاهش یافته و میانگین کاهش چربی 20 درصد خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه