در این مقاله برخی نشانه ها و علائم هشدار دهنده بعد از زایمان بررسی می شود.

دروانا:

علائم هشدار دهنده بعد از زایمان

به طور کلی، علائم هشدار دهنده بعد از زایمان که نشان دهنده شرایط خطرناک هستند شامل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، خونریزی سنگین و درد شدید می باشند. اگر فرد هر یک از این نشانه ها و علائم را داشته باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند. توجه شود که نشانه ها مواردی که هستند که دیگری قادر به مشاهده آن ها است همانند سرفه کردن یا راش پوستی اما علائم مواردی هستند که خود فرد آن ها را احساس می کند اما دیگری قادر به مشاهده آن ها نیست همانند گلودرد یا سرگیجه.

نشانه ها و علائم عفونت

  1. تب بالای 38 درجه سانتی گراد: هنگامی بدن در حال مقابله با ویروس ها یا باکتری هایی که موجب عفونت شده اند، است بیمار دچار تب می شود.
  2. ترشح، درد یا قرمزی در محل برش سزارین، اپیزیوتومی، پارگی پرینئال که برطرف نشده یا تشدید می شوند: زایمان سزارین یک جراحی است که در آن نوزاد از طریق ایجاد برشی در شکم و رحم متولد می شود. اپیزیوتومی برشی است که در ورودی واژن ایجاد می گردد تا نوزاد راحت تر خارج شود. پارگی پرینئال شکافی است که در پرینئوم (ناحیه ای بین رکتوم و واژن) ظاهر می شود و ممکن است طی زایمان طبیعی ایجاد گردد.
  3. درد یا سوزش حین ادرار، درد پشت یا پهلو یا نیاز فوری به دفع ادرار: فرد ممکن است بعد از زایمان سزارین به عفونت مجاری ادراری مانند عفونت مثانه (سیستیت) یا عفونت کلیه (پیلونفریت) دچار شود.
  4. رگه های قرمز یا توده هایی در سینه که جدید و آزار دهنده هستند: فرد ممکن است به عفونت پستان به نام ماستیت دچار شده باشد. این زمانی رخ می دهد که یکی از مجراها مسدود شده، شیردهی به تاخیر افتاده باشد و یا سینه ها از شیر پر شده و متورم شده باشند.
  5. درد شدید در پایین شکم.: خانم ممکن است به آندومتریوز مبتلا باشد؛ التهاب (قرمزی یا تورم) در پوشش رحم.
  6. ترشحات واژینال بد بو: بیمار ممکن است به عفونتی به نام واژینوز باکتریال مبتلا باشد. واژینوز باکتریال زمانی رخ می دهد که تعداد برخی باکتری ها در واژن افزایش می یابد. برخی مواقع بدن پاسخ شدیدی به عفونتی به نام سپسیس می دهد؛ این عفونت می تواند کشنده باشد. لرز یا احساس شدید سرما، پوست سرد و مرطوب، تنفس تند، ضربان قلب تند، احساس سرگیجه، تب و درد یا ناراحتی شدید از جمله علائم سپسیس هستند که اگر فرد بعد از زایمان هر یک از این نشانه ها یا علائم را داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

نشانه ها و علائم سایر شرایط

  1. خونریزی سنگین تر از قاعدگی طبیعی یا خونریزی که در طول زمان تشدید می شود: خونریزی بعد از زایمان وضعیتی است که در آن مادر خونریزی سنگینی را بعد از تولد نوزاد تجربه می کند. این وضعیتی خطرناک اما نادر است که می تواند تا 12 هفته بعد از زایمان اتفاق بیافتد.
  2. درد، تورم، قرمزی، گرمی یا حساسیت به درد در ساق پاها: فرد ممکن است به ترومبوز عمیق وریدی مبتلا باشد؛ در این بیماری یک لخته خون در بدن معمولا در ساق پا یا ران تشکیل می شود.
  3. تغییرات در بینایی، سرگیجه، سردرد شدید، درد در بالای شکم سمت راست در شانه، مشکل در تنفس، افزایش وزن ناگهانی یا تورم در پاها، دست ها یا صورت: بیمار ممکن است به پره اکلامپسی بعد از زایمان دچار شده باشد. این نوع پره اکلامپسی یک وضعیت خطرناک است که هنگامی که خانم فشار خون بالا داشته و نشانه هایی را در اندام های خود مانند کلیه ها و کبد ظاهر کرده (اندام ها به خوبی عمل نمی کنند) رخ می دهد.
  4. درد قفسه سینه، سرفه کردن یا تنفس بریده بریده: بیمار ممکن است به آمبولی ریه مبتلا باشد. آمبولی لخته خونی است که از جایی که تشکیل شده است به محل دیگری از بدن حرکت می کند. زمانی که لخته به ریه می رسد، آمبولی ریه رخ می دهد که یک وضعیت اورژانسی است.
  5. احساس غمگینی یا ناامیدی برای بیش از ده روز بعد از زایمان: مادر ممکن است به افسردگی بعد از زایمان دچار شده باشد؛ این نوعی افسردگی است که برخی خانم ها بعد از تولد نوزادشان به آن مبتلا می شوند. افسردگی بعد از زایمان احساس قوی ناراحتی، اضطراب و خستگی است که برای مدت طولانی بعد از تولد نوزاد ادامه می یابد. این احساسات مراقبت از خود و نوزاد را برای مادر دشوار می سازد. این افسردگی یک وضعیت پزشکی است که برای بهبودی به درمان نیاز دارد.
دکتر منصوره امیدی

دکتر منصوره امیدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر منصوره اميدی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان، می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصوره امیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه