پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا در رابطه با لیکن اسکلروز چیست و خارش واژن به چه دلیلی ایجاد می شود؟

پرسش سایت دُروانا:

خانمی در ناحیه نزدیک واژن دچار خارش شده است و پزشک علت این خارش را لیکن اسکلروز تشخیص داده است.

1. لیکن اسکلروز چیست؟

2. خارش واژن به چه دلیلی ایجاد می شود؟

پاسخ:

در خانم ها لیکن اسکلروز در ناحیه نزدیک فرج و مقعد اتفاق می افتد و نوعی بیماری پوستی می باشد. پوست این نواحی نازک شده و سفید رنگ می شود و در برخی موارد چروکیده می شود. در این شرایط خیلی از خانم ها ممکن است در موضع بیماری دچار خارش یا درد باشند در حالی که برخی خانم ها نیز علامت بالینی ندارند. لیکن اسکلروز معمولا قبل از بلوغ و یا بعد از یائسگی ایجاد می شود. در صورت عدم درمان منجر به زخم، ترک خوردگی و یا شکاف می شود و سبب دردناک شدن فرایند دفع ادرار نیز می گردد. در طول زمان می تواند دهانه باز شونده واژن را محدود کرده و سبب دردناک شدن نزدیکی نیز شود.

اگر چه درمان مشخصی برای لیکن اسکلروز وجود ندارد اما می تواند با بهداشت مناسب و برخی داروها کنترل شود. در صورت امکان با پزشک متخصص زنان مشورت کنید که در درمان این موارد تجربه کافی دارد.

مراحل درمان عبارت است از: استفاده موضعی از پمادهای قوی کورتیکواستروئیدی که باید به طور منظم بر روی موضع استفاده شود، همچنین برای تخفیف خارش نیز می توان از آنتی هیستامین ها استفاده کرد. زخم ها باید به طور منظم کنترل شود و تغییرات پوستی نیز باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. درمان لیکن اسکلروز به کاهش خارش واژن و خشک نگاه داشتن واژن کمک می کند. خودتان را با آب ولرم بشویید و هرگز از صابون های معطر و یا حمام حباب استفاده نکنید. از دستمال کاغذی نرم و بی بو برای خشک کردن خود استفاده کنید. از پوشیدن لباس زیرنایلونی، شلوار تنگ و جوراب شلواری خودداری کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری لیکن اسکلروز به مطالب زیر مراجعه نمایید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه