بیماران کمی می توانند درمان هپاتیت سی مزمن را در طولانی مدت تا زمانی که ویروس ریشه کن شود، تحمل کنند و دوره درمان را کامل کنند. متخصصین داخلی عفونت هپاتیت سی مزمن را با داروهای ضد ویروس درمان می کنند. با توجه به پیشرفت هایی که اخیرا رخ داده است، دستورالعمل ها برای درمان هپاتیت سی مزمن به سرعت در حال تغییر می باشد.

دروانا:

اخیرا راهکار جدیدی برای درمان هپاتیت سی ارائه شده است. در ادامه با داروهای ضد ویروس جدیدی که در درمان این عفونت مزمن و جدی موثر واقع شده اند بیشتر آشنا می شویم.

درمان هپاتیت سی مزمن ممکن است تنها در تعداد کمی از بیمارانی که درمان هپاتیت سی را آغاز می کنند، موثر باشد زیرا تعداد کمی از بیماران می توانند درمان را در طولانی مدت تا زمانی که ویروس ریشه کن شود ادامه دهند. مطالب زیر مروری بر پیشرفت ها اخیر در درمان هپاتیت سی است. این وضعیت با کشف داروهای جدید و آگاهی بیشتر در مورد بیماری تغییر می کند.

چه راه های درمانی برای عفونت هپاتیت سی مزمن در دسترس هستند؟

متخصصین داخلی عفونت هپاتیت سی مزمن را با داروهای ضد ویروس درمان می کنند. این داروها برای از بین بردن ویروس هپاتیت سی از کبد و خون به شیوه های مختلف عمل می کنند.

در آزمایشات بالینی اخیر، چندین داروهای ضد ویروس جدید با اثر گذاری بالا بر روی عفونت هپاتیت سی شناخته شده اند. سه داروی ضد ویروس هپاتیت تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت کرده اند و به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت. با توجه به پیشرفت هایی که اخیرا رخ داده است، دستورالعمل ها برای درمان هپاتیت سی مزمن به سرعت در حال تغییر هستند.

انواع داروهای ضد ویروس که درمان عفونت هپاتیت سی مزمن مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهایی با ویژگی های عمومی ضد ویروسی: این داروها شامل اینترفرون ها خصوصا پگی اینترفرون آلفا 2 آ و پگی اینترفرون آلفا 2 ب و ریباویرین هستند.
  • عوامل ضد ویروسی با اثر مستقیم: این داروهای ضد ویروس شامل سیمپرویر، سوفوسبوویر و یک قرص ترکیبی دارای سوفوسبوویر با یک داروی سوم به نام لدیپاسویر است. چندین داروی ضد ویروس هپاتیت با اثر مستقیم نیز در صف دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو قرار دارند.

هر یک از داروهای ضد هپاتیت سی، ویروس هپاتیت سی را در مرحله متفاوتی از چرخه زندگی اش ضعیف می سازند. به همین دلیل و این که بسیاری از مطالعات نشان داده اند که به کارگیری درمان ترکیبی برای هپاتیت سی اثر گذاری بیشتری خواهد داشت، درمان هپاتیت سی با ترکیب دو یا سه دارو در ابتدا ضروری است. در هر حال، به طور کلی درمان هپاتیت سی مزمن ساده تر شده، تحمل آن راحت تر گردیده، احتمال درمان افزایش یافته و در برخی موارد دوره درمان هپاتیت سی نیز کوتاه تر شده است.

نقش اینترفرون در درمان هپاتیت سی مزمن چیست؟

اینترفرون یک پروتئین سیستم ایمنی است که به طور طبیعی در پاسخ به التهاب و عفونت در بدن تولید می شود. کمپانی های دارویی نیز انواع متمایزی از اینترفرون ها را برای درمان برخی شرایط بالینی مانند هپاتیت سی مزمن تولید می کنند. داروهای تایید شده توسط سازمان غذا و دارو برای شایع ترین انواع هپاتیت سی در آمریکای شمالی و اروپا همچنان اینترفرون ها (برای افرادی که به طور ایمن می توانند از آن ها استفاده کنند) هستند. اما برخی از افراد توانایی استفاده از این داروها را ندارند که در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:

  • یک بیماری خودایمنی به طور خاص هپاتیت خودایمنی
  • بیماری کبد که به طور فعال پیشروی می کند.
  • سابقه عدم تحمل یا آلرژی به پلی اتیلن گلایکل (ترکیبی موجود در اینترفرون آلفا 2 ب برای تقویت اثر ضد ویروسی دارو) موجود در اینترفرون آلفا 2 ب
  • افسردگی یا سابقه ابتلا به افسردگی
  • یک وضعیت قلبی خاص یا سابقه ابتلا به یک وضعیت قلبی خاص
  • یک ناهنجاری خونی مانند کمبود تعداد گلبول های قرمز خون (آنمی) یا پلاکت ها

حتی افرادی که به طور ایمن از اینترفرون ها استفاده می کنند ممکن است مشکلاتی در طول کامل شدن دوره درمان داشته باشند. اینترفرون تنها در فرم تزریقی وجود دارد و در بیشتر موارد یکبار در هفته استفاده می شود. عوارض جانبی اینترفرون شامل ناهنجاری های خونی، مشکلات روانی و خستگی پایدار است. همچنین، هر فردی که درمان با اینترفرون ها را دریافت می کند به ویزیت مرتب توسط متخصص داخلی به منظور کنترل عوارض جانبی اینترفرون ها نیاز دارد.

آزمایشات بالینی بیشتری به منظور کسب اطلاعات کافی برای توجیه یک جابجایی سریع از درمان هپاتیت سی مبتنی بر اینترفرون نیاز است. زمانی که این اتفاق می افتد، بیمار باید با پزشک خود در مورد نگرانی هایی که ممکن است قبل از شروع درمان داشته باشد، صحبت کند. برای برخی از افراد این که درمان هپاتیت سی را تا زمانی که یک رژیم درمانی قابل تحمل به تایید برسد، به تعویق بیاندازند بهتر است.

درمان هپاتیت سی مزمن چه مدت طول می کشد؟

درمان هپاتیت سی مزمن با رژیم های دارویی جدید، با یا بدون اینترفرون آلفا 2 ب، در افراد آلوده شده با شایع ترین نوع ویروس هپاتیت سی در آمریکای شمالی و اروپا معمولا 12 یا 24 هفته به طول می انجامد. تا زمانی که داروهای ضد ویروس جدید در دسترس قرار بگیرند، درمان هپاتیت سی مزمن اغلب تا 48 هفته طول می کشید.

این که عفونت هپاتیت سی درمان شده است به چه معنی است؟

بیمار می تواند هپاتیت سی مزمن را درمان شده در نظر بگیرد اگر نتیجه آزمایش خون انجام شده شش ماه بعد از اتمام درمان، برای ویروس هپاتیت سی منفی باشد.

پزشکان به این نقطه عطف به عنوان پاسخ ویروسی پایدار اشاره می کنند و این بدین معنی است که درمان هپاتیت سی در بیمار موفقیت آمیز بوده است.

این واقعیت وجود دارد که بیمار به هپاتیت سی مبتلا بوده است و درمان صورت گرفته او را از ابتلا مجدد به این عفونت محافظت نمی کند. اگر فرد از سرنگ مشترک در تزریق داروها استفاده می کند، رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی دارد یا به طریق دیگری مجددا در معرض ویروس قرار می گیرد، ممکن است دوباره به ویروس هپاتیت سی آلوده شده و به درمان نیاز داشته باشد.

دکتر قدرت اله سلطانی

دکتر قدرت اله سلطانی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر قدرت اله سلطاني متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 22 سال سابقه تخصصی در زمینه بیماری های داخلی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر قدرت اله سلطانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه