محققین عنوان کرده اند نوشیدن یک فنجان کوچک چای در روز می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

در پژوهش انجام شده مشخص گشت افرادی که روزانه چای مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که چای نمی نوشند، 35 درصد کمتر در خطر حمله قلب و یا سایر مشکلات قلبی عروقی قرار دارند. 

در این تحقیق هم چنین نشان داده شد مصرف چای به کاهش احتمال تجمع کلسیم در شریان های قلبی کمک می کند. بر اساس گفته محققین رسوبات کلسیم با شرایط وخیم اعم از بیماری های قلبی و سکته ارتباط دارد.

دکتر الیوت میلر متخصص طب داخلی از بیمارستان جانز هاپکینز در بالتیمور گفت ما دریافتیم مصرف چای با کاهش بروز حملات قلبی و رسوب کلسیم در شریان های قلبی همراه است.

میلر یادآور شد محققین نتوانستند اثبات کنند که ارتباط بین مصرف چای و بیماری های قلبی چیست.

او توضیح داد نتایج به دست آمده صرفا حاصل مشاهدات است. ما نتوانستیم مطمئن شویم که آیا تنها مصرف چای در این میان موثر بوده است و یا نحوه زندگی سالم افراد نقش داشته است.

میلر این یافته ها را در نشست انجمن قلب آمریکا در Phoenix ارائه داده است. باید در نظر داشت، یافته های ارائه شده در نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنال های کارشناسی شده و معتبر  در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند. بر اساس گفته میلر در این تحقیق هیچ حمایت مالی از صنعت چای گرفته نشد.

در مورد این پژوهش، میلر به همراه تیم تحقیقاتی اش داده های به دست آمده از بیش از 6000 مرد و زن که از سال 2000 در این پژوهش ثبت نام کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس گفته میلر، در آغاز این آزمون افراد داوطلب به بیماری قلبی مبتلا نبودند.

محققین سوابق این افراد را بررسی کردند تا متوجه شوند آیا در طول 11 سال این افراد دچار حمله قلبی، سکته، درد در قفسه سینه و یا مرگ ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی شده اند یا خیر. محققین با مقایسه سی تی اسکن ها اولیه با سی تی اسکن هایی که اخیرا انجام شده بود رسوبات کلسیم را در عروق خونی اندازه گیری کردند.

این بررسی نشان داد خطر بروز بیماری های قلبی در افرادی که یک فنجان چای در روز می نوشند  یک سوم کمتر از افرادی است که چای نمی نوشند. هم چنین نشان داده شد مصرف چای (نوشیدن یک تا سه فنجان در روز) با کاهش رسوبات کلسیمی در عروق خونی همراه است.

محققین نمی توانند عنوان کنند که اگر شما بیش از سه فنجان چای در روز بنوشید، نتایج بهتری به لحاظ سلامت قلب در انتظارتان خواهد بود. میلر عنوان کرد در جمعیت مورد بررسی شرکت کنندگان کمی وجود داشتند که که بیش از چهار فنجان چای در روز مصرف می کردند.

شرکت کنندگان در این پژوهش هم چای سیاه مصرف می کردند و هم چای سبز و یافته ها بر اساس نوع چای جداسازی نشد.

میلر نمیتواند توضیح دهد که چرا چای می تواند کمک کننده باشد. اما تحقیقات گذشته نیز نشان داده بود چای حاوی ترکیبات شیمیایی به نام فلاونوئید است که که اثرات محافظتی را برای قلب در پی دارد.

میلر افزود هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود است. او توضیح داد خیلی زود است که بگوییم نوشیدن چای به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک خواهد کرد. اما ممکن است چای ماهیتی محافظتی برای قلب داشته باشد و به طور کلی ممکن است مصرف کنندگان چای افراد سالم تری باشند.

بر اساس گفته لونا سندن Lona Sandon متخصص تغذیه و استادیار تغذیه بالینی در دانشگاه پزشکی تگزاس واقع در دالاس، سایر تحقیقات بر خواص آنتی اکسیدانی چای متمرکز بوده است. سندن خود در این پژوهش حضور نداشت اما یافته های مربوط به این تحقیقات را مورد بازبینی قرار داده است.

او گفت این یافته ها اخبار خوبی برای کسانی است که چای مصرف می کنند. بنابراین من هم چنان به نوشیدن روزانه چای سرد ادامه می دهم. چای انتخاب کم کالری بسیار مناسبی است که نیازی به شیرین کننده ندارد و چنانچه اثرات مفیدی برای قلب در پی داشته باشد، نوشیدنی بسیار  عالی  خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1395/01/18
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه