سازمان غذا و دارو Intrarosa(prasterone) را برای درمان خانم هایی تایید کرد که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و از درد متوسط تا شدید در حین نزدیکی رنج می برند (دیسپارونی). این دارو اولین محصولی است که توسط سازمان غذا و دارو برای این مشکل تایید شده و حاوی ترکیب فعال prasterone می باشد که با نام دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) نیز شناخته می شود.
در طول یائسگی میزان استروژن در بافت های واژن افت می کند و این امر می تواند منجر به آتروفی واژن شود که در نتیجه آن علائمی مانند درد در حین نزدیکی اتفاق می افتد.
Audrey Gassman معاون بخش محصولات اورولوژیک، باروری و استخوان عنوان کرد درد در طول نزدیکی یکی از علائم شایعی است که توسط خانم ها در دوران بعد از یائسگی گزارش می شود. این دارو می تواند انتخاب درمانی برای خانم هایی باشد که به دنبال تخفیف دیسپارونی ناشی از آتروفی واژن هستند.
اثر بخشی این دارو با مصرف یک بار در روز و به طریق واژینال در دو کارآزمایی بالینی به مدت 12 هفته و در مقایسه با پلاسبو بر روی 406 خانم 40 تا 80 ساله که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و از درد متوسط تا شدید در حین نزدیکی رنج می بردند، مورد بررسی قرار گرفت. این دارو در مقایسه با پلاسبو شدت درد تجربه شده در حین نزدیکی را کاهش داد.
بی خطر بودن Intrarosa نیز در چهار کارآزمایی بالینی 12 هفته ای و کنترل شده با پلاسبو و همین طور یک کارآزمایی 52 هفته ای open-label مورد بررسی قرار گرفت. شایع ترین اثرات جانبی عبارت بود از ترشحات واژن و نتایج غیر نرمال در تست پاپ اسمیر.
Intrarosa توسط کمپانی Endoceutics واقع در کبک به بازار عرضه می شود.

تاریخ انتشار: 1395/09/13
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه