داروی جدید (Nerlynx (neratinib برای درمان سرطان سینه و جلوگیری از عود سرطان سینه توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد. این دارو با غیرفعال کردن و بلاک یک آنزیم که مسول رشد سلول های سرطانی است، از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری می کند. یکی از مهمترین عوارض جانبی داروی (Nerlynx (neratinib اسهال و مشکلات گوارشی است.

دروانا:

داروی (Nerlynx (neratinib توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کمک به پیشگیری از عود سرطان سینه یا سرطان پستان HER-2 مثبت تایید شد.

این نخستین دارویی است که برای پیشگیری از عود این نوع سرطان پستان طراحی شده است، سرطان پستان HER-2 بسیار تهاجمی است و می تواند به سایر بخش های بدن گسترش یابد.

داروی Nerlynx می تواند در درمان ادجاونت به کار رود (درمانی که بعد از درمان اولیه سرطان پستان آغاز می شود) و احتمال ریسک عود سرطان را بسیار کاهش دهد.  

سرطان سینه شایع ترین فرم سرطان در آمریکا محسوب می شود. بر اساس آمار موسسه ملی سرطان پیش بینی می شود امسال بیش از 250000 تشخیص سرطان سینه و بیش از 46000 مورد مرگ ناشی از سرطان سینه وجود داشته باشد.

Nerlynx به گونه ای طراحی شده که می تواند آنزیمی را غیرفعال کند که این آنزیم به رشد سلول های سرطانی کمک می کند، داروی Nerlynx در کارآزمایی های بالینی بیش از 2800 نفر که درمراحل اولیه سرطان HER2 مثبت قرار داشتند و شیمی درمانی با داروی trastuzumab را کامل کرده بودند ارزیابی گردید. بعد از دو سال 94.2 درصد افرادی که از این دارو استفاده کردند دچار عود سرطان پستان نشدند و این در مقایسه با 91.9 درصد آن هایی بود که با پلاسبو غیرفعال تحت درمان بودند.  

شایع ترین تاثیر جانبی داروی Nerlynx عبارت است از اسهال، تهوع، درد شکم، ضعف، استفراغ، راش و تورم دهان. افرادی که از این دارو برای درمان استفاده می کنند باید به مدت 50 روز اول مصرف داروی Nerlynx از داروی ضد اسهال لوپرامید نیز استفاده کنند.

خانم های باردار نباید از Nerlynx استفاده کنند زیرا این دارو می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه