دو مورد از تحقیقات جدید نشان می دهد بارداری می تواند ریسک مشکلات قلبی در آینده را در پی داشته باشد.

بر اساس نتایج یکی از این تحقیقات ریسک فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی آریتمی قلبی) با هر بارداری افزایش می یابد و با شش یا بیش از شش بارداری تا نزدیک به 50 درصد نیز می رسد.

دکتر جرج وانگ متخصص قلب از موسسه تحقیقاتی دانشگاه مک مستر در همیلتون واقع در انتاریو عنوان کرد صرف بارداری خانم ها را مستعد این ریسک می کند.

در عین حال گزارشات به دست آمده از تحقیق دوم نشان داد خانم هایی که زایمان زودرس را تجربه می کنند 40 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی و یا سکته در زندگی آینده خود قرار دارند.

هر دو تیم تحقیقاتی متذکر شدند هیچ یک از این تحقیقات اثبات نکرد ارتباط مستقیمی بین بارداری و مشکلات قلبی وجود دارد.

در مورد گزارش ریتم قلبی محققین داده های حاصل از 34639 شرکت کننده در مطالعه سلامت زنان که توسط دانشکده پزشکی هاروارد و بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون انجام شده بود را مورد بازبینی قرار دادند.

بعد از متوسط 20 سال پیگیری محققین دریافتند 1532 مورد فیبریلاسیون دهلیزی در بین خانم ها ایجاد شده است. فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلب نامنظم می باشد که ریسک سکته یا نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

آنالیز ها نشان داد خانم هایی که یک بارداری داشته اند 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند و این در مقایسه با خانم هایی است که هرگز باردار نشده اند (باید در نظر داشت که سایر فاکتورهای خطر قلبی نیز کنترل شد).

دو یا سه بارداری با افزایش 20 درصدی ریسک فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد و به همین نسبت چهار تا پنج بارداری با افزایش 36 درصدی و شش یا بیش از شش بارداری نیز با افزایش 46 درصدی ریسک این نوع آریتمی همراه است.

بارداری به طور بالقوه تغییرات منفی را در بدن خانم ایجاد می کند و محققین فرض کردند که بارداری های بیشتر می تواند منجر به آسیب های بیشتری گردد.

وانگ عنوان کرد به دلایل نامشخصی احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در آینده وجود دارد.

نوسانات معنی دار در هورمون ها و التهاب در طول بارداری می تواند بر سلامت قلب تاثیر بگذارد.

وانگ افزود تغییرات قلبی مستندی وجود دارد که به دلیل بارداری ایجاد می شود و همیشه تصور بر این بوده با پایان بارداری این تغییرات برطرف می شود. اما تصور بر این است در خانم هایی با بارداری های متعدد برطرف شدن این تغییرات زمان بیشتری می برد.

هر دو تحقیق در ژورنال Circulation انجمن قلب آمریکا در تاریخ دوم فوریه منتشر شده است.

تحقیق دیگر شامل داده های بیش از 70000 شرکت کننده بود که در پروژه تحقیقات سلامت زنان هاروارد شرکت داشتند.

محققین داده را مورد بررسی قرار دادند تا ارتباط بین زایمان زودرس و احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آینده بررسی شود.

لورت تانز سرپرست این تحقیقات عنوان کرد تعداد رو به رشدی از تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که بارداری های دشوار دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در یک دهه بعد از بارداری خود قرار دارند.

تانز از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می باشد. او و همکارانش دریافتند خانم هایی که قبل از هفته 37 ام بارداری زایمان انجام می دهند و زایمان اول نیز می باشد در مقایسه با کسانی که بارداری کاملی دارند (زایمان بعد از هفته 37 ام بارداری صورت می گیرد) 40 درصد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده قرار دارند.

خانم هایی که قبل از هفته های 32 ام بارداری زایمان انجام می دهد در مقایسه با افرادی که بارداری کاملی دارند دو برابر بیشتر در خطر هستند.

اما تانز تصور می کند بارداری های نارس می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد تا آن که علتی برای بروز مشکلات قلبی محسوب شود.

او فرض کرد این خانم ها ممکن است فاکتورهای خطر قلبی داشته باشند که به اندازه کافی برای تشخیص قوی نباشد اما این فاکتورها بر بارداری تاثیر قوی دارد تا جایی که سبب زایمان زودرس می شود.

تانز افزود زایمان زودرس هشدار اولیه است که ممکن است خانم را با افزایش خطر رو به رو کند. او متذکر شد انجمن قلب آمریکا سایر مشکلات بارداری اعم از پره اکلامپسیا و دیابت دوران بارداری را به عنوان فاکتور خطری برای مشکلات قلبی در آینده در نظر گرفته است.

دکتر ماری ان باومن سخنگوی انجمن قلب آمریکا عنوان کرد هر دو این تحقیقات ریشه در تفاوت های سلامت قلبی بین زنان و مردان دارد.

ما در واقع همه مکانیسم های خانم ها و بیماری قلبی را نمی دانیم. تفاوت های بین مردان و زنان تنها بر اساس تخمدان ها نیست بلکه باید تفاوت های بیشتری را بین این دو جنس درک کنیم.

تانز گفت نمی توان این گونه جمع بندی کرد که خانم هایی با سابقه زایمان زودرس و یا بارداری های متعدد باید توجه بیشتری به سلامت قلبی شان بکنند. آن ها باید تغذیه مناسبی داشته باشند، ورزش کنند، سیگار نکشند و مصرف الکل را تا حد امکان محدود کنند.

او گفت از آن جایی که ما می دانیم ریسک بیمای قلبی عروقی در طول زندگی ایجاد می شود، اتخاذ این عادات توسط خانم ها هرگز دیر نمی باشد.

تاریخ انتشار: 1395/11/23
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه