دروانا:

تحقیقی جدید نشان داد برخی ژن های مربوط به بیماری های قلبی می تواند شانس بچه دار شدن شما را بهبود بخشد.

محققین استرالیایی عنوان کردند این یافته ها نشان می دهد چرا تکامل به برخی از ژن ها در طول قرن ها اجازه بقا داده است.

در حالی که شیوه زندگی مشخصا برای ریسک بیماری قلبی اهمیت دارد اما محققین دریافته اند ژن های زیادی می تواند بر این شانس تاثیر بگذارد.

سین بایرز محقق دانشگاه ملبورن عنوان داشت ژن ها نقش مهمی در ریسک بیماری های قلبی عروقی در طول زندگی فرد ایفا می کند. در حقیقت تخمین زده شده است که ژن ها مسئول 50 درصد این ریسک هستند.

او هم چنین افزود در ادامه سایر فاکتورها و عادات زندگی مانند سیگار کشیدن و داشتن تغذیه نامناسب مطرح است.

بایرز و همکارانش اشاره کردند بیماری قلبی یکی از شرایط کشنده در سراسر جهان محسوب می شود و بشر مدت زیادی است که از آن رنج می برد. دانشمندان شواهدی از انسداد عروق را در مومیان مصری دریافته اند.

محققین هم چنین عنوان کردند که یک سوال اساسی ایجاد شده است این که چرا ژن هایی که بیماری قلبی را تقویت می کنند بر اساس انتخاب طبیعی از بین نرفته اند.

انتخاب طبیعی فرایندی است که طی آن ارگانیسم ها و از جمله انسان به نحوی تکامل می یابد که شانس بقایش افزایش یافته و بهتر شود.

تحقیقات جدید یک پاسخ را نشان داده است: بنا به گفته تیم تحقیقاتی بایرز ژن های دخیل در بیماری های قلبی احتمالا در موفقیت باروری انسان نقش دارند.

از آن جایی که بیماری قلبی معمولا در اواخر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد زمانی که فرد بچه دار شده است، این برداشت می تواند منطقی باشد که این ژن ها حداقل در بخشی از زندگی فرد به بقای گونه کمک می کنند.

این یافته ها به صورت آنلاین اخیرا در ژورنال PLOS Genetics منتشر شده است و پیامد فوری در مدیریت بیماری قلبی یا ناباروری ندارد.

بایرز هم چنین توضیح می دهد که این تحقیق احتمالا می تواند به بهبود درک ما از شیوع بیماری های قلبی در انسان های مدرن کمک کند.

بایرز هم چنین خاطرنشان کرد این یافته ها می تواند به اصلاح ژن کمک کند تکنولوژی که با استفاده از آن امیدی برای اصلاح خطاهای ژنتیکی که منجر به بیماری می شود ایجاد می گردد.

بایرز توضیح داد یکی از نگرانی های عمده اصلاح ژن ایجاد نتایج ناخواسته ای است که در اثر اصلاح ژنوم ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا عملکرد مشترک این ژن ها همیشه مشخص نیست.

در این تحقیق محققین از دو داده بزرگ همراه با اطلاعات ژنتیکی گسترده استفاده کردند و همزمان داده های مربوط به مطالعه سلامت افراد بالغ آمریکایی را نیز در نظر گرفتند.

محققین ابتدا روی 76 ژن تمرکز کردند که به بیماری های قلبی مربوط است ژن هایی که سبب انسداد عروق می گردد. سپس محققین دریافتند که 40 ژن وجود دارد که حداقل با یک جنبه از تناسب بقا و باروری ارتباط دارد. برخی از آن ها به تعداد فرزندان مربوط بود و برخی با سن خانم در زمان اولین و آخرین قاعدگی ارتباط داشت. بنا به گفته محقین 19 تا 29 ژن وجود داشت که می تواند به طور مستقیم باروری مرد یا زن را تحریک کند.

بیماری قلبی البته شرایط پیچیده ای است که شامل فاکتورهای متفاوت می باشد. به گفته Rosenson حتی اگر طبیعت اصرار داشته باشد که انسان ها ناقل ژن های مرتبط با بیماری های قلبی باشند اما با این حال انسان ها هنوز هم می توانند اقداماتی را انجام دهند.

Rosenson متخصص کاردیولوژیست در سیستم بهداشتی Mount Sinai در نیویورک می باشد که در ادامه بیماری خانوادگی هیپرکلسترولمی را مثال می زند. این بیماری نوعی اختلال در یک زن می باشند که نتیجه آن افزایش مقدار کلسترول بد و ریسک ایجاد بیماری های قلبی زودرس می باشد. اما حتی با وجود این شرایط افراد مبتلا به این بیماری می توانند از عوارض قلبی پیشگیری کنند (برای مثال با مصرف داروهای کلسترول، انجام ورزش منظم، عدم استفاده از سیگار و خوردن وعده غذایی سالم).

ایشان هم چنین افزودند حتی اگر بیماری در اثر صفت ژنتیکی ایجاد شود، شیوه زندگی قطعا می تواند تفاوتی را ایجاد کند.

اغلب ژن های مرتبط با بیماری های قلبی تاثیرات بسیار شگرفی ندارند و اغلب تاثیر اندکی را بر ریسک بیماری قلبی دارند.

اما مطالعه ژنتیک بیماری های قلبی می تواند به ایجاد درمان های بهتر کمک کند.

ایشان هم چنین توضیح دادند که ژن ها می توانند توضیح دهند چرا یک شخص به استاتین کاهنده کلسترول پاسخ می دهد در حالی که فردی دیگر دچار اضافه وزن شده و به دیابت دچار می شود. هم چنین یک شخص می تواند به سادگی در اثر مصرف دارو عارضه جانبی ایجاد کند زیرا ژنی را به ارث دارد که در مسیر حذف دارو اختلال ایجاد می کند. امید به آینده سبب می شود استفاده از اطلاعات ژنتیکی پیش بینی کند چه درمانی احتمالا برای یک بیمار مفید خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1396/04/25

تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه