محققین دریافته اند در طول بارداری نرمال سیستم ایمنی الگوی قابل پیش بینی و دقیقی را طی می کند. آن ها با استفاده از بررسی سلول های خونی خانم های باردار مطرح کرده اند اگر بتوان تغییراتی را در سیستم ایمنی شناسایی کرد که به پیش بینی زایمان زودرس بیانجامد در آن صورت می توان از آزمایش خون برای تشخیص زایمان زودرس استفاده کرد. به این ترتیب می توان از زایمان زودرس پیشگیری کرد.

دروانا:

دانشمندان بر این باورند هر چه ما در مورد تغییرات سیستم ایمنی که در طول بارداری اتفاق می افتد بیشتر بدانیم در آن صورت روزی خواهد آمد که بتوانیم پیش بینی کنیم آیا جنین زودتر از موعد به دنیا خواهد آمد یا خیر.

دکتر Brice Gaudilliere متخصص بیهوشی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا عنوان داشت بارداری حالت ایمونولوژیک منحصر به فردی می باشد. ما در یافته ایم تغییرات سیستم ایمنی در طول یک بارداری نرمال الگوی قابل پیش بینی و دقیقی را طی می کند.

اگر دانشمندان بتوانند تغییراتی را در سیستم ایمنی شناسایی کنند که به پیش بینی زایمان زودرس بیانجامد در آن صورت می توان با انجام آزمایش خون زایمان زودرس را تشخیص داد.

نزدیک به 10 درصد نوزادان در آمریکا، سه هفته یا بیشتر از سه هفته، زوتر از موعد به دنیا می آیند. در حال حاضر پزشکان هیچ راه قابل اطمینانی برای پیش بینی زایمان زودرس و اینکه چه فرزندانی نارس خواهند بود، در دست ندارند.

در بررسی انجام شده محققین نمونه خون 18 خانم باردار را جمع آوری کردند که بارداری کاملی داشتند. خانم ها در هر سه ماهه بارداری یک آزمایش خون انجام دادند و شش هفته بعد از تولد فرزند نیز مجددا آزمایش خون دادند. برای تایید یافته ها محققین نمونه خون 10 خانم دیگر را نیز مورد بررسی قرار دادند که آن ها نیز بارداری کاملی را طی کرده بودند.

با استفاده از تکنیکی به نام سایتومتری جرمی محققین سلول های ایمنی را در نمونه های خون بررسی کردند. محققین نوع سلول های ایمنی را شمارش کردند و تعیین کردند چه مسیرهای سیگنالینگی در هر سلول بیشتر فعال بوده است و سپس ارزیابی کردند زمانی که سلول ها در معرض ترکیباتی قرار می گیرند که همانند عفونت باکتریایی یا ویروسی عمل می کند، چطور واکنش نشان می دهند.

این تیم تحقیقاتی سپس از مدل سازی آماری پیچیده ای استفاده کرد تا تغییرات سیستم ایمنی را که در طول بارداری اتفاق می افتد مستند کنند. به گفته Gaudilliere این الگوریتم به ما نشان می دهد چطور انواع خاص سلول های ایمنی بارداری را تجربه می کنند.

این تحقیق تایید کرد برخی سلول های سفید خون در طول بارداری عملکرد تقویت شده ای دارند. محققین هم چنین دریافتند یک مسیر سیگنالینگ در بین سلول های تی کمکی وجود دارد که با برنامه ریزی دقیق افزایش می یابد.

به گفته مسئول این تحقیقات نیما آقایی پور مدرس بیهوشی و طب درد این واقعا هیجان انگیز است که ساعت ایمونولوژیک بارداری وجود داشته باشد. ایشان هم چنین افزود حال که ما منبعی برای توسعه نرمال سیستم ایمنی در طول بارداری در اختیار داریم می توانیم از آن به عنوان پایه ای برای تحقیقات آینده استفاده کنید تا بتوانیم درک کنیم چه زمانی سیستم ایمنی نسبت به بارداری آن گونه که ما انتظار داریم سازگار نمی شود.

نتایج این تحقیق در تاریخ اول سپتامبر در Science Immunology منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه