شیمی درمانی مربوط به سرطان سینه می تواند عوارض جانبی نا مطلوبی را برای برخی از بیماران به همراه داشته باشد که از جمله می توان به یائسگی زودرس اشاره کرد.

اما تحقیق جدید نشان داد که افزودن داروی goserelin به رژیم شیمی درمانی می تواند شانس بروز این اتفاق را در برخی زنان که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند، کاهش دهد.

دکتر Kathy Albain انکولوژیست و مسئول تحقیقات بالینی مربوط به سرطان سینه در دانشگاه Loyola طی اخباری اعلام کرد که این یافته ها می تواند برای برخی از خانم های جوانی که به سرطان سینه مبتلا هستند و یا هنوز بچه دار نشده اند، امید بخش باشد، زیرا ممکن است احتمال بروز یائسگی زودرس را کاهش دهد.

سرمایه گذار و پشتیبان این تحقیق موسسه U.S. National Cancer Institite بود و در تاریخ 4 مارچ در ژورنال  New England Journal of Medicine منتشر شد.

بر اساس گفته های دکتر Albain از جمله اثرات جانبی شیمی درمانی در خانم های جوان مبتلا به سرطان سینه که سرطان آنها در مرحله اولیه می باشد، بروز ناگهانی یائسگی و ناباروری است.

متخصص دیگر دکترGeorge Raptis  انکولوژیست از بیمارستان دانشگاه North Shore University در  Manhasset نیز در این مورد افزود" مدت هاست خانم هایی که در دوران پیش از یائسگی قرار دارند را با شیمی درمانی تحت درمان قرار داده ایم، تا ریسک ایجاد متاستاز سرطان سینه را کاهش داده و به  بقای افراد کمک کنیم. اما خیلی از خانم های جوان تری که از سرطان جان سالم به در می برند دیگر نمی توانند بارور باشند.

در این تحقیق جدید تیم دکتر Albain روی 257 خانم زیر 50 سال که قبل از دوران یائسگی بودند، مطالعاتی را انجام دادند، همگی این افراد به سرطان سینه غیر پیشرفته مبتلا بودند.

خانم های به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند یکی از گروه ها همان رژیم شیمی درمانی معمول را دریافت می کرد و گروه دیگر علاوه بر آن ( goserelin (Zoladex نیز دریافت می کرد.  بعد از دوسال 22 درصد افرادی که رژیم استاندارد را دریافت می کردند دچار توقف چرخه باروری شدند و تولید استروژن در آن ها کاهش یافت در حالی که در گروهی که goserelin دریافت می کردند این آمار تنها 8 درصد بود.

در این تحقیق نشان داده شد نرخ باروری در گروهی که این دارو را علاوه بر رژیم شیمی درمانی دریافت می کرد 21 درصد بود، در حالی که در گروه دیگری این آمار 11 درصد بود.

دکتر Albain توضیح داد این دارو با قرار گرفتن موقت بر تخمدان ها مانند محافظی از سیستم باروری عمل می کند. او ادامه داد ما دریافتیم که علاوه بر کاهش ریسک بروز ناگهانی یائسگی و همه علائم مربوط به آن، این دارو بسیار مطمئن بود و حتی در بهبود بقای افراد نیز موثر بود.  

این تیم تحقیقاتی دریافت بعد از چهار سال،در گروه goserelin، در 89 درصد خانم ها علائم سرطان از بین رفته بود در حالی که در گروه مقابل این آمار 78 درصد بود. میزان بقای افراد نیز به همین نسبت ارتقا یافت. نرخ بقا در گروه goserelin 92 درصد و در گروه مقابل 82 درصد بود.

محققین نوشتند خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند و برای سرطانی که در مراحل اولیه قرار دارد شیمی درمانی را آغاز می کنند باید برای اجتناب از نارسایی زودرس تخمدان، این گزینه جدید را در نظر داشته باشند.

اما دکتر Raptis هشدار داد در این تحقیق محدودیت هایی نیز وجود دارد.

او گفت این تحقیق شامل خانم هایی است که سرطان سینه آنها از نوعی است که نسبت به رسپتور استروژن و پروژسترون منفی هستند، این مشخص نیست که آیا این دارو در افرادی که نسبت به این رسپتورها مثبت هستند نیز عمل می کند یا خیر.

دکتر Raptis افزود این تحقیق جای امیدواری را برای خیلی از خانم های جوان که تحت شیمی درمانی قرار دارند، باز خواهد کرد.  

متخصص دیگر دکتر Stephanie Bernik مسئول انکولوژی جراحی در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک در موافقت با یافته های مذکور عنوان کرد این یافته بسیار هیجان انگیز است. او ادامه داد استفاده از این دارو نه تنها نرخ یائسگی زودرس را کاهش می دهد بلکه میزان بقای افراد را نیز بهبود می بخشد. بعلاوه اثرات جانبی کم این دارو نیز این امکان را به خانم های جوان می دهد تا امیدوار باشند.

تاریخ انتشار: 1393/12/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه