تحقیقات جدید نشان می دهد ناپروکسن (که هم به صورت نسخه ای و هم به صورت OTC در دسترس است) به نظر می رسد کمر درد را به خوبی تخفیف می دهد.

در تحقیقی قدرت ناپروکسن به تنهایی و همراه با ضد درد نارکوتیک اکسی کودون همراه با استامینوفن و همچنین شل کننده عضلات به نام سیکلوبنزاپرین مورد مقایسه قرار گرفت. بیمارانی که ترکیبی از این داروها را دریافت می کردند در مقایسه با بیمارانی که فقط ناپروکسن دریافت می کردند، چندان بهتر نبودند.

رهبر این تحقیقات بنجامین فردمن، استادیار طب اورژانس در مرکز پزشکی Montefiore و همچنین کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک گفت کمردرد مزمن فرد را بسیار عاجز می کند.

او گفت خیلی از بیماران قبل از این که کار آنها به اورژانس بکشد، به صورت OTC از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند بروفن و یا ناپروکسن استفاده می کنند. برخی از این بیماران در بازه های نادرست دوز ناکافی از این داروها را مصرف می کنند.  

دکتر فردمن گفت اما بیمارانی که دوز بهینه ای از NSAID ها را استفاده می کنند، هیچ درمان دیگری در دست نیست و ما برای کمر درد حاد درمانی نداریم.

این گزارش در 20 اکتبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

در این تحقیق دکتر فردمن و همکارانش بیش از 300 بیمار را که به بخش اورژانس می آمدند و مشکل کمر درد داشتند را در بازه 10 روزه تحت نظر داشتند و این افراد یکی از سه رژیم ذکر شده را دریافت می کردند. این رژیم ها عبارت بود از 500 میلی گرم ناپروکسن همراه با پلاسبو، 500 میلی گرم ناپروکسن همراه با 5 میلی گرم سیکلوبنزاپرین یا 500 میلی گرم ناپروکسن همراه با قرصی که حاوی 325 میلی گرم استامینوفن و 5 میلی گرم اکسی کودون است.

محققین متذکر شدند، همه این بیماران قبل از ترک بیمارستان در جلسه آموزشی در مورد کمر درد شرکت کردند که 10 دقیقه به طول انجامید.

بر اساس گفته دکتر فردمن، در مقایسه با ناپروکسن تنها، افزودن شل کننده عضلات و یا ضد درد مخدر، بهتر از ناپروکسن تنها نبود. او گفت نزدیک به 50 درصد بیماران یک هفته بعد، هنوز از درد رنج می بردند. نزدیک به 25 درصد بیماران سه ماه بعد نیز هم چنان از درد رنج می بردند.

اما صرف نظر از درمان، میزان درد در نزدیک به دو سوم بیماران به طور قابل توجهی کاهش یافت و افراد  یک هفته بعد از شروع درمان بهتر حرکت کردند.

دکتر هومن دانش مسئول بخش تحقیقات مربوط به درمان درد در دپارتمان بیهوشی، در دانشکده پزشکی Mount Sinai در نیویورک گفت این تحقیق دیگری است که به ما نشان می دهد ضددرد های مخدر انتخاب مناسبی برای دردمان کمر درد نیست. 

دکتر دانش افزود مضرت های ضد دردهای مخدر بر مزیت های آن غالب است. ما می دانیم که نارکوتیک ها میزان تستوسترون را هم در مردان و هم در زنان کاهش می دهد. در مردان جایگزین کردن تستوسترون با استفاده از مکمل ها می تواند ریسک حمله قلبی و مرگ را افزایش دهد. در خانم ها نیز ایده ای در مورد چگونگی جایگزین کردن تستوسترون وجود ندارد، زیرا شما به این ترتیب بیوشیمی آن ها را تغییر خواهید داد و این می تواند آنها را به درد حساس تر کند.

دکتر دانش گفت بیشتر کمر دردها بدون درمان خاصی بهتر می شود.

دکتر فردمن نیز موافق بود . گفت جای ناامیدی نیست، با گذشت زمان بیشتر کمردردها درمان می شود.

او گفت برخی حرکات کششی، ماساژ و یا یوگا می تواند برای خیلی از بیماران مفید باشد. به هر حال راه حل درمان کمر درد استفاده از داروهای قوی نیست.

تاریخ انتشار: 1394/08/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه