سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان می باشد و لازم است علایم آن را بشناسیم تا بتوانیم از سرطان پوست پیشگیری کنیم. اگر سرطان پوست به موقع تشخیص داده نشود و آن را درمان نکنیم می تواند کشنده باشد. اغلب سرطان پوست به دلیل تابش اشعه خورشید بخصوص آفتاب تابستان بوجود می آید و یکی از راه های مهم پیشگیری از سرطان پوست استفاده از ضد آفتاب می باشد.

دروانا:

آفتاب تابستان هشدارهایی را مبنی بر محافظت از سرطان پوست در پی دارد.

دکتر بلیک فیلیپس از دانشگاه آلاباما از دپارتمان درماتولوژی بیرمنگهام عنوان کرد سرطان پوست مانند همه انواع سرطان ها قابلیت تخریب بافت های سالم پوست را دارد و می تواند به بخش های دیگری نیز منتشر شود.

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در آمریکا می باشد و این آمار بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا به دست آمده است. مهم است که برای پیشگیری از آن اقداماتی انجام شود هم چنین علائم هشدار دهنده این بیماری را باید بشناسیم.

آیا سرطان پوست کشنده است؟

فیلیپس افزود اگر سرطان پوست تشخیص داده نشده یا درمان نشود می تواند منجر به از دست رفتن عملکردهای کلیدی و حتی مرگ در افراد شود. مهم است که چشم ها را نیز از آفتاب محافظت کنید و مراقب تغییرات پوستی باشیم زیرا می تواند علامتی از سرطان پوست باشد.

به گفته فیلیپس اغلب سرطان های پوستی به دلیل قرار گرفتن در برابر تابش فرابنفش خورشید یا سایر منابع مانند دستگاه های برنزه کننده ایجاد می شود.

برای محافظت پوست از خورشید باید به طور مناسبی لباس بپوشیم و از ضد آفتاب استفاده کنیم.

فیلیپس هم چنین توضیح می دهد که باید از ضد آفتاب هایی با اس پی اف حداقل 30 استفاده کنیم. باید از محصولاتی استفاده کنید که احساس چربی به شما ندهد و علیه تابش فرابنفش نوع A و B موثر باشد. خیلی از مرطوب کننده های معمولی که وجود دارد حاوی ضد آفتاب نیز می باشد. او پیشنهاد می دهد که پوشیدن لباس های مناسب و استفاده از عینک های آفتابی نیز می تواند موثر باشد. در طول اوج ساعات تابش خورشید از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر سعی کنید در معرض آفتاب نباشید. سعی کنید فعالیت های بیرون را صبح هنگام و یا در ساعات غروب انجام دهید.

آیا سرطان پوست درمان دارد؟

اگر به سرطان پوست دچار باشید باید بدانید که در صورت تشخیص به موقع درمان بسیار عالی خواهد بود. بنابراین بهتر است علائم سرطان پوست را بشناسید و خودتان را مرتب به لحاظ تغییرات پوستی معاینه کنید. آگاهی بیماران می تواند در تشخیص اولیه بسیار موثر باشد.

شایع ترین نوع سرطان پوست کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوما می باشد.

علائم سرطان پوست غیر ملانوم عبارت است از ضایعات قرمز که به طور مستمر رو به رشد قرار می گیرند و هم چنین زخم هایی که بهبود نمی یابند و یا وجود نواحی و برجستگی های پوستی با سطح شفاف و مروارید وار و وجود هر گونه توده ای روی سطح پوست.

سرطان پوست ملانوم

ملانوم یا ملانوما مرگ بارترین نوع سرطان پوست می باشد. ملانوما نواحی تغییر رنگ یافته، تیره رنگ و یا برآمدگی هایی با ظاهر غیر قرینه هستند که مرزهای نامنظمی دارند و سطح آن ها ممکن است تیره، سیاه و یا چند رنگ باشد. در حالی که ملانوم همیشه از خال ایجاد نمی شود اما خال های در حال تغییر و یا خال های جدید در افراد بالغ باید مورد معاینه قرار بگیرد.

دکتر فیلیپس توضیح داد شما در صورتی که دچار ضایعات در حال تغییر باشید یا در صورتی که دچار ضایعاتی باشید که بهبود نمی یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر در بستگان درجه یک شما افراد مبتلا به ملانوما وجود دارد و یا خال های تیره زیادی دارید بهتر است که توسط متخصص پوست معاینه شوید.

پزشک باید بیماران را قبل از ابتلا به سرطان سالانه یک بار معاینه کند اما برخی بیماران به معاینات بیشتری نیاز دارند.

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان می باشد و لازم است علایم آن را بشناسیم تا بتوانیم از سرطان پوست پیشگیری کنیم. اگر سرطان پوست به موقع تشخیص داده نشود و آن را درمان نکنیم می تواند کشنده باشد. اغلب سرطان پوست به دلیل تابش اشعه خورشید بوجود می آید و یکی از راه های پیشگیری استفاده از ضد آفتاب می باشد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه