یافته های جدید نشان می دهد بین اضافه وزن و افزایش احتمال بروز بیماری پوستی روزاسه آ ارتباطی وجود دارد. به نظر می رسد وضعیت التهابی ناشی از چاقی می تواند در ایجاد روزاسه آ دخالت داشته باشد. اما هنوز یافته هایی در دست نیست که بتوان به افراد مبتلا به روزاسه آ توصیه کرد که با کاهش وزن می توانید بیماری خود را تخفیف دهید.

بنا به گفته محققین، روزاسه آ نوعی اختلال پوستی می باشد که باید به لیست بیماری های مزمنی اضافه شود که با چاقی ارتباط دارد.

در تحقیق بزرگی که انجام گرفته است ریسک ابتلا به روزاسه آ در بین خانم هایی که در حال افزایش وزن قرار دارند رو به افزایش می باشد.

محققین سوابق نزدیک به 90000 خانم را در آمریکا در بازه ای بیش از 14 سال دنبال کردند. در این تحقیق نشان داده شد در بین افرادی که توده بدنی آن ها بیش از 35 می باشد و در مقایسه با خانم هایی با وزن نرمال، احتمال ابتلا به روزاسه آ تا 48 درصد افزایش یافته است. شاخص توده بدنی یا BMI بالای 30 نشان دهنده وجود چاقی است.

Wen-Qing Li مسئول این تحقیقات و استادیار درماتولوژی و اپیدمیولوژی در دانشگاه بروان در Providence می باشد. ایشان اظهار داشت با توجه به اینکه چاقی بیماری مزمن و تا حدی التهابی می باشد که در آن عروق خونی دچار تغییراتی می گردد، بنابراین چندان غافلگیر کننده نخواهد بود که چاقی ریسک ابتلا به بیماری روزاسه آ را افزایش دهد. این تحقیق نیز همانند بسیاری یافته های دیگر نشان می دهد داشتن وزن سالم تر برای عموم جامعه باید مورد تشویق قرار گرفته و ترویج داده شود.

بر اساس تعریف ارائه شده از سوی انجمن ملی روزاسه آ در آمریکا، روزاسه آ بیماری است که مشخصه آن قرمزی و برافروختگی صورت، همچنین وجود جوش هایی می باشد که ظاهر پوست را ضخیم تر می کند. برآورد می شود 16 میلیون نفر در آمریکا به بیماری روزاسه آ مبتلا هستند.

بیماری روزاسه آ معمولا بعد از 30 سالگی اتفاق می افتد. بسته به بیمار، علائم روزاسه آ می تواند کاهش و یا افزایش داشته باشد. درمانی برای روزاسه وجود ندارد. بیماری روزاسه آ با استفاده از داروهای موضعی، برخی آنتی بیوتیک ها و لیزر درمانی کنترل می شود.

این تیم تحقیقاتی بیش از 5200 مورد ابتلا به روزاسه آ را در بین هزاران نفری یافتند که در تحقیق ارزیابی سلامت پرستاران حضور داشتند. این افراد از سال های 1991 تا 2005 دنبال شدند. مشاهدات نشان داد نه تنها ریسک ابتلا به روزاسه آ در بین افرادی با شاخص توده بدنی بالای 35 افزایش داشته است بلکه نرخ بروز روزاسه آ در افراد بالای 18 سال که به اضافه وزن دچارند نیز رو به افزایش می باشد.

در این تحقیق به ازای هر 10 پوند (4.5 کیلوگرم) اضافه وزن احتمال ابتلا به روزاسه آ تا 4% افزایش داشته است. محققین همچنین دریافتند مادامی که متوسط اندازه کمر و لگن افزایش می یابد احتمال ابتلا به روزاسه آ نیز بیشتر می گردد.

این یافته ها متخصصین پوست را تشویق می کند تا بیماران مبتلا به روزاسه آ را به داشتن وزن نرمال سوق دهند تا علائم بیماری آنان تخفیف یابد. اگرچه برای قطعیت این موضوع به انجام کارآزمایی های بالینی نیاز خواهد بود.

حدود یک سوم افراد بالغ در آمریکا به چاقی دچارند. چاقی ریسک ابتلا به خیلی مشکلات را افزایش می دهد. از جمله این مشکلات می توان به دیابت، سرطان و مرگ زودرس همچنین شرایط التهابی پوستی مانند پسوریازیس و آکنه اشاره کرد.

محققین متذکر شدند در این تحقیق انواع مختلف روزاسه آ مورد توجه قرار نگرفت. فاکتورهای متعددی می توانند انواع مختلف روزاسه آ را به دنبال داشته باشند. باید توجه داشت در این تحقیق تنها ارتباط بین چاقی و احتمال بروز روزاسه آ مشاهده گشت و علت این ارتباط روشن نگردید.

دکتر Li اظهار داشت این تحقیق بزرگ این گونه باید دنبال شود که آیا کاهش وزن می تواند در تخفیف شدت روزاسه آ موثر باشد یا خیر.

دکتر Ross Levy متخصص درماتولوژی در بیمارستان Northern Westchester در آمریکا عنوان کرد نتایج این تحقیق چندان دور از انتظار نیست. او موافق بود که التهاب ناشی از چاقی می تواند ریسک ابتلا به روزاسه آ را افزایش دهد. اما با این حال بنده به کسی توصیه نکرده ام که اگر وزن خود را کاهش دهید روزاسه آ در شما بهتر خواهد شد اما به چنین موضوعی به عنوان یک تذکر و نکته اشاره می کنم. لازم به ذکر است ایشان در تحقیق مذکور حضور نداشتند.

این تحقیق در شماره دسامبر ژرونال انجمن درماتولوژی آمریکا منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه