محققان استرالیایی می گویند مادران کودکان خردسال تا حد زیادی از بزرگترین خطرات سوختگی در کودکان تا کوچک ترین آنها و این که چه گروه سنی بیشتر دچار این سوختگی ها می شوند، آگاهی ندارند.

دروانا:

منتشر شده در 28 فوریه 2018

تیم مطالعاتی تقریبا 500 مادر را مورد بررسی قرار دادند که تنها یک سوم آن ها علت اصلی سوختگی در کودکان خردسال را می دانستند و یک نفر از 10 نفر آن ها از مدت زمان مناسب درمان سوختگی در کودک آگاهی داشتند.

جاکوئیلین برگس محقق مرکز تحقیقات بران و تروما کودکان در دانشگاه کوئینزلند در جنوب بریزبن می گوید سوختگی های ناشی از نوشیدنی های داغ دلیل عمده سوختگی در کودکان در استرالیا و بسیاری از دیگر کشورهای توسعه یافته است.

در استرالیا سوختگی با مایعات داغ 20 درصد از کل سوختگی هایی هستند که ما آن ها را درمان می کنیم؛ یک رقمی که در 15 سال اخیر ثابت مانده است.

حدود 75 درصد از این سوختگی در اطفال زیر 24 ماه اتفاق می افتد. مطالعه ما برای حل این مشکل انجام شده است.

در ابتدای مطالعه، تمام شرکت کنندگان خانم های بالغ با حداقل یک کودک 5 تا 12 ماه بودند. تقریبا نیمی از خانم ها زیر 29 سال و 40 درصد آن ها برای اولین بار مادر شده بودند. محققان پاسخ های شرکت کنندگان را بر روی یک پرسشنامه 19 سوال ثبت کردند که دانش کلی از سوختگی ها، کمک اولیه سوختگی و فاکتور های خطر سوختگی در کودک را مورد ارزیابی قرار می داد.

کمتر از نیمی از خانم ها، از اینکه کودکان بین 6 تا 24 ماه گروه سنی هستند که در معرض بیشترین خطر سوختگی با مایعات داغ قرار دارند، آگاهی داشتند.

مهارت های حرکتی کودکان در این سن در حال تکامل هستند و تحرک، کنجکاوی و تمایل به تقلید از بزرگسالان در حال افزایش است؛ در هر حال این گروه سنی حس خطر و آگاهی و توانایی دوری از اجسام و مایعات داغ را ندارند. بنابراین والدین این گروه سنی باید در آماده سازی و مصرف نوشیدنی های داغ بسیار هوشیار باشند که آن ها خارج از دسترس (پشت نیمکت، وسط میز و نه لبه آن) قرار دهند.

"ایده خوبی است که کودکان را خارج از آشپزخانه با در ایمن نگه داری کنید بدین ترتیب کودکان نمی توانند به آسیب های معمولی که در آشپزخانه وجود دارند دسترسی داشته باشند.

استفاده 20 دقیقه ای از آب جاری سرد برای هر نوع از سوختگی بهترین درمان اولیه سوختگی است که موجب کم شدن درد و عمق سوختگی، کوتاه تر شدن مدت زمان بستری شدن در بیمارستان و تسریع در بهبودی می گردد. این درمان تا سه ساعت بعد از سوختگی می تواند مفید باشد. سوختگی را خنک کنید اما از اینکه کودک احساس سرما نمی کند اطمینان حاصل کنید. این درمان سوختگی در کودکان، به راحتی در دسترس است، رایگان بوده و بهترین درمانی است که شما می تواند انجام دهید." دکتر برگس

94 درصد از مادران از اینکه باید از آب برای سرد کردن سوختگی استفاده کنند آگاهی دارند اما تنها 10 درصد از آن ها می دانند که این کار را باید برای 20 دقیقه انجام دهند.

مادرانی که سیگار می کشیدند کم ترین امتیاز را در آگاهی از کمک اولیه صحیح برای سوختگی داشتند و مادرانی که در طول 12 ماه گذشته تحت آموزش کمک های اولیه قرار گرفته بودند بهتر از بقیه عمل کردند.

مادرانی که از نرم افزار Cool Runings استفاده می کنند هر بار با نکاتی از مطالب و ویدئوهای این نرم افزار آشنا می شوند. بررسی در این مطالعه نشان می دهد که استفاده از این نرم افزار توسط مادران، موجب کاهش خطر سوختگی و افزایش آگاهی از اقدامات اولیه سوختگی شده است.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه