آهن در کودکان یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در رشد آن ها ایفا می کند. در ادامه میزان نیاز کودکان به آهن در سنین مختلف و انواع گوناگون مکمل های آهن را بررسی می کنیم. 

دروانا:

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی موجود در گیاهان، حیوانات و تمام موجودات زنده است. این ماده در ترکیب هموگلوبین به کار می رود؛ ساختاری که بخشی از گلبول های قرمز خون را می سازد و اکسیژن را از ریه ها به بدن حمل می کند. آهن توانایی حمل اکسیژن را در اختیار هموگلوبین قرار می دهد بنابراین اکسیژن به محل مورد نیاز می رسد. پس می توان گفت آهن در کودکان نقش مهمی در رشد آن ها دارد.

در صورت عدم وجود آهن کافی، بدن نمی تواند هموگلوبین بسازد و تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد. بدین ترتیب بافت ها به اکسیژن مورد نیاز خود دست نمی یابند.

آهن در کودکان: مقدار آهن در کودکان

مقدار آهن برای کودکان بسته به سن آن ها مشخص می شود:

  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مقدار کافی آهن را تا 4-6 ماهگی از مادر دریافت می کنند. در این زمان، غذاهای غنی از آهن مانند سرلاک های غنی شده و گوشت ها به منظور تامین آهن برای کودکان توصیه می شود. کودکان تغذیه کننده از شیر مادر که مقدار کافی آهن را دریافت نمی کنند، متخصص اطفال قطره آهن را تجویز می کند. کودکانی که از شیر خشک غنی شده استفاده می کنند نیازی به دریافت قطره آهن ندارند.
  • میزان آهن برای کودکان 7-12 ماهه 11 میلی گرم در روز است.
  • میزان آهن برای کودکان 1-3 ساله 7 میلی گرم در روز است. آهن برای کودکان 4-8 ساله 10 میلی گرم و در کودکان بزرگ تر 9-13 ساله 8 میلی گرم در روز محاسبه شده است.
  • نوجوانان پسر باید روزانه 11 میلی گرم و نوجوانان دختر 15 میلی گرم آهن دریافت کنند (نوجوانی دورانی است که رشد سریع اتفاق می افتد و نوجوانان دختر به آهن بیشتری برای جبران خونی که ماهانه از دست می دهند نیاز دارند).

آهن برای کودکان بهتر است از رژیم غذایی سالم و متعادل تامین شود. در مورد کودکانی که از غذای جامد استفاده می کنند، غذاهای غنی از آهن تامین کننده آهن در کودکان هستند. از جمله غذاهایی که در تامین آهن برای کودکان مفید هستند عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • گوشت مرغ و ماهی
  • سرلاک های غنی شده
  • سبزیجاتی با برگ های سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج
  • حبوبات

برخی کودکان در معرض خطر بالای کمبود آهن قرار دارند و برای تامین مکمل آهن را دریافت می کنند.

آهن در کودکان: مکمل های آهن

مکمل های آهن در تامین آهن برای کودکان مقدار مطمئنی از آهن را دارا هستند (حداکثر 100 میلی گرم). مکمل های آهن در تامین آهن برای کودکان به صورت قرص و محلول در دسترس هستند که به طور خاص برای کودکان تولید شده اند. در ادامه با این ترکیبات برای تامین آهن برای کودکان آشنا می شویم:

آهن در کودکان: قطره ها

قطره های آهن اثرگذاری بیشتری در تامین آهن در کودکان دارند؛ زیرا به راحتی در بدن جذب می شوند. این مکمل ها اغلب دارای یک قطره چکان درجه بندی شده هستند که دوز را تعیین می کند. شما می توانید این مکمل ها در تامین آهن برای کودکان را مستقیما در دهان آن ها بریزید. بعد از مصرف این مکمل های آهن، دندان های کودک را مسواک کنید تا از تیره شدن رنگ آن ها جلوگیری شود.

آهن در کودکان: شربت ها

شربت ها نیز اشکال دارویی دیگری هستند که در تامین آهن برای کودکان تجویز می شوند. برخی از این شربت ها حاوی ویتامین ب کمپلکس و طعم دهنده هستند. دو قاشق چایخوری از این شربت ها حاوی 7 میلی گرم آهن است. شربت ها در تامین آهن برای کودکان حاوی مواد موثره دیگری هستند که ممکن است کودک نیازی به آن ها نداشته باشد؛ اگر تنها به دنبال تامین آهن برای کودکان هستید، این داروها انتخاب مناسبی نیستند.

آهن در کودکان: قرص های جویدنی

قرص های جویدنی نیز در تامین آهن برای کودکان مصرف می شوند. این قرص ها شیرین بوده و به راحتی خورده می شوند و اغلب حاوی ویتامین های دیگر نیز هستند. در نظر داشته باشید که قرص های جویدنی مقدار آهن کمتری در مقایسه با سایر مواد موثره خود دارند. ظرف حاوی این داروها در تامین آهن برای کودکان را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

آهن در کودکان: آدامس ها

مکمل آهن ممکن است در فرم آدامس در تامین آهن برای کودکان به کار رود. کودکان اغلب تمایل بیشتری به مصرف این شکل از مکمل های آهن نشان می دهند. والدین باید این اشکال دارویی در تامین آهن برای کودکان را دور از دسترس آن ها قرار دهند. این آدامس ها کاملا گیاهی بوده و عاری از هر گونه طعم دهنده یا رنگ مصنوعی هستند. این داروها همچنین تخم مرغ، شیر، مغزیجات و گلوتن ندارند.

آهن در کودکان: پودر

مکمل آهن پودری می تواند با خوراکی های نرم و مورد علاقه کودکان مانند پوره سیب زمینی یا ماست ترکیب شوند و در تامین آهن برای کودکان مصرف گردند. هر پاکت از مکمل پودری حاوی 4 میلی گرم آهن است.

دکتر سید امیرحسین ابطحی

دکتر سید امیرحسین ابطحی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر سيد اميرحسين ابطحي متخصص کودکان و نوزادان دارای بورد تخصصی می باشند. دکتر امیرحسین ابطحی در زمینه بیماری کاوازاکی در اطفال مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمندی را ارائه نموده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید امیرحسین ابطحی
برگرفته از: وبسایت های
https://kidshealth.org
https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه