درماتیت آتوپیک در کودکان نوعی از بیماری اگزما است که اغلب به صورت قرمزی، خارش و پوسته ریزی پوست بروز می کند. درماتیت آتوپیک در کودکان اغلب با سایر بیماری های آلرژیک مانند آسم و تب یونجه همراه است.

دروانا:

درماتیت آتوپیک در کودکان یکی از شایع ترین انواع اگزما است و بیماری مزمن محسوب می شود. حدود 13 درصد از تمام کودکان به درماتیت آتوپیک دچار هستند.

درماتیت آتوپیک در کودکان اغلب در نوزادی یا اوایل کودکی بروز می کند. کودکانی که سابقه خانوادگی درماتیت آتوپیک، آسم یا تب یونجه دارند بیشتر در معرض ابتلا به درماتیت قرار می گیرند.

بیماری درماتیت آتوپیک در کودکان یک بیماری التهابی و خودایمنی است که تحت تاثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فاکتورهای خارجی ایجاد می شود. شایع ترین علائم درماتیت آتوپیک در کودکان قرمزی، خشکی پوست و خارش شدید است که زمانی بروز می کنند که سیستم ایمنی تحت تاثیر عوامل محیطی بیش فعال می شود.

درماتیت آتوپیک در کودکان: علائم

عموما علائم درماتیت آتوپیک در کودکان شامل موارد زیر می باشد:

  • خارش
  • قرمزی و راش
  • خشکی پوست و پوسته ریزی
  • زخم های باز یا ترک خورده

درماتیت آتوپیک در کودکان و نوزادان اغلب از صورت یا آرنج ها و زانوها آغاز می شود؛ نواحی که در حین خزیدن به راحتی ساییده و خراشیده می شوند. درماتیت آتوپیک در کودکان ممکن است به نواحی دیگر انتشار یابد اما نواحی زیر پوشک که با مرطوب کردن محافظت می شود را درگیر نمی کند.

درماتیت آتوپیک در کودکان بزرگ تر معمولا در چین خوردگی های آرنج ها، دست ها و زانوها ایجاد می شود. راش یا قرمزی پشت گوش های کودک، بر روی پاها یا پوست سر ممکن است نشانه هایی از درماتیت آتوپیک در کودکان باشند.

درماتیت در کودکان و نوزادان ممکن است به صورت قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست ظاهر شود. در درماتیت آتوپیک در کودکان اگر پوست عفونی شود، یک پوسته زرد یا برآمدگی چرکی ایجاد می گردد. درماتیت آتوپیک در کودکان به صورت ضخیم شدن پوست در اثر سایش و خراشیدگی زیاد نیز ظاهر می شود. بروزات درماتیت آتوپیک در کودکان در افراد مختلف متفاوت است.

درماتیت آتوپیک در کودکان: درمان

درمان درماتیت آتوپیک در کودکان بسته به شدت علائم، به کمک داروهای موضعی که بر روی پوست مالیده می شوند، نور درمانی و داروهای مهار کننده ایمنی که سیستم ایمنی را محدود می کنند، انجام می گیرد.

درماتیت آتوپیک در کودکان: آسم و آلرژی ها

درماتیت آتوپیک در کودکان ممکن است به همراه برخی مشکلات پزشکی وجود داشته باشد. درماتیت آتوپیک در کودکان جزء گروهی از وضعیت های آلرژیک است. در واقع، آتوپیک به معنی آلرژی است. این وضعیت ها شامل آسم، تب یونجه و آلرژی های غذایی می باشند. اگر کودک به یکی از این مشکلات دچار باشد، احتمال بروز وضعیت آتوپیک دیگری افزایش می یابد. درماتیت تماسی نیز یک آلرژی در نظر گرفته می شود در حالی که ارتباط آن با آسم و تب یونجه مشخص نیست.

درماتیت آتوپیک در کودکان در حدود 50 درصد از موارد با آسم آلرژیک همراه است. علائم آسم آلرژیک شامل موارد زیر می باشد:

  • سرفه
  • خس خس کردن
  • تنگی نفس
  • احساس فشار بر روی قفسه سینه

اگر کودک شما علائم آسم آلرژیک را نشان می دهد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

درماتیت آتوپیک در کودکان در حدود 75 درصد موارد با رینیت آلرژیک یا تب یونجه همراه است. علائم تب یونجه شامل خارش و آبریزش در چشم ها، بینی و گلو، گرفتگی و آبریزش بینی، فشار گوش و خستگی می باشد. اگر نمی توانید این علائم را با داروهای غیر نسخه ای کنترل کنید یا علائم شدید هستند، به پزشک مراجعه نمایید.

درماتیت آتوپیک در کودکان در یک سوم موارد با آلرژی های غذایی همراه است. آلرژی غذایی یک واکنش است که در طول 30 دقیقه بعد از قرارگیری در معرض غذایی خاص بروز می کند و موجب بروز علائمی از کهیر و تورم لب ها تا استفراغ و اسهال می گردد. آلرژی های غذایی همراه درماتیت آتوپیک در کودکان اغلب شامل آلرژی به بادام زمینی، تخم مرغ، شیر و سویا است. اگر کودک شما آلرژی غذایی دارد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

درماتیت آتوپیک در کودکان: ژن ها

بروز درماتیت آتوپیک در کودکان تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است؛ در حالی که مکانیسم دقیقی که از طریق آن درماتیت آتوپیک از والدین به کودکان منتقل می شود مشخص نیست. اگر یکی از والدین به درماتیت آتوپیک یا انواع دیگر بیماری های آتوپیک (آسم، تب یونجه) دچار باشد، احتمال بروز درماتیت آتوپیک در کودکان حدود 50 درصد است. اگر هر دو والدین به این بیماری ها دچار باشند، احتمال بروز درماتیت آتوپیک در کودکان بیشتر می شود. در هر حال، ارتباط بین ژنتیک و درماتیت آتوپی در کودکان به صورت قطعی مشخص نیست؛ 30 درصد از افراد مبتلا سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری و سایر اختلالات آلرژیک را ندارند.

دکتر سید امیرحسین ابطحی

دکتر سید امیرحسین ابطحی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر سيد اميرحسين ابطحي متخصص کودکان و نوزادان دارای بورد تخصصی می باشند. دکتر امیرحسین ابطحی در زمینه بیماری کاوازاکی در اطفال مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمندی را ارائه نموده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید امیرحسین ابطحی
برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه