استامینوفن دارویی است که به وفور برای در رفع درد و درمان تب در کودکان به کار می رود. تنظیم صحیح دوز استامینوفن برای کودکان بسیار اهمیت دارد. در ادامه مقدار دوز مناسب از استامینوفن در اشکال مختلف برای کودکان بر اساس وزن آن ها مشخص شده است.

 

دروانا:

 دوز استامینوفن در کودکان

استامینوفن از جمله داروهایی است که تنظیم دوز مناسب آن برای کودکان کار دشواری است؛ زیرا در اشکال دارویی متفاوتی وجود دارد. جدول های زیر در تنظیم دوز استامینوفن برای کودکان به طور صحیح کمک کننده هستند.

نکاتی پیرامون استفاده ایمن از استامینوفن برای کودکان

تنظیم صحیح دوز استامینوفن برای کودکان بر اساس وزن آن ها و نه سن انجام می شود. اگر وزن کودک خود را نمی دانید و او برای ایستادن در ترازو سن کمی دارد، وزن خود را در حالی که او را در آغوش گرفته اید و به تنهایی بسنجید بدین ترتیب می توانید به وزن کودک برای تعیین دوز استامینوفن دست یابید.

  • مصرف استامینوفن در کودکان زیر سه ماه بدون تجویز پزشک ممنوع است.
  • قبل از مصرف استامینوفن برای کودکان در فرم مایع، شیشه دارو را به خوبی تکان دهید.
  • از ابزار اندازه گیری که همراه دارو هستند، استفاده کنید و استامینوفن را بیش از مقدار توصیه شده به کودک ندهید. در صورت گم کردن ابزار اندازه گیری از قاشق هایی با اندازه استاندارد (و نه قاشق های معمولی) برای تعیین مقدار استامینوفن برای کودک استفاده کنید.
  • در صورتی که کودک از داروی حاوی استامینوفن استفاده می کند، از دادن استامینوفن به کودک بدون دستور پزشک خودداری کنید.
  • دوز استامینوفن برای کودکان می تواند هر چهار ساعت یکبار تکرار شود. دادن استامینوفن به کودک بیش از 6 بار در شبانه روز مجاز نیست.

دکتر بهاره یحیایی متخصص کودکان و نوزادان این گونه به سوال زیر پاسخ می دهند:

استامینوفن برای کودکان زیر سه ماه با چه دوزی استفاده می شود؟

دوز استامینوفن در کودکان 10-15 میلی گرم/ کیلو گرم/ دوز هر 4-6 ساعت می باشد. در ایران شربت استامینوفن کودکان با دوز 125 میلی گرم/ 5 سی سی در بازار موجود است. قطره استامینوفن با دوز دو برابر وزن هر 6-4 ساعت تجویز می شود. 

 

دکتر بهاره یحیائی

دکتر بهاره یحیائی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر بهاره يحيائي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دارای بورد تخصصی می باشند. دكتر بهاره یحیایی موفق به اخذ عنوان پزشک نمونه استان سمنان در شهرستان شاهرود در سال 1388 گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهاره یحیائی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه