در این مقاله دکتر بهاره یحیائی متخصص کودکان و نوزادان به پرسش هایی درباره استفراغ در کودکان، راه های جلوگیری ، رژیم غذایی مناسب و درمان استفراغ پاسخ داده و مطالبی را عنوان می دارند که به آنها می پردازیم.

دروانا:

استفراغ در کودکان نشانه چیست؟

استفراغ روند رفلاکس بسیار هماهنگی است که ممکن است قبل از آن افزایش ترشح بزاق وجود داشته باشد و با آغ زدن غیرعادی همراه باشد. استفراغ در سنین مختلف مطرح کننده مشکلات متفاوتی است. در شیرخواران می تواند نشانه رفلاکس گوارشی، عفونت های سیستمیک، سندرم سیاه سرفه و عفونت گوش میانی باشد.

در سنین کودکی استفراغ می تواند نشانه ای از عفونت حاد روده ای، عفونت های سیستمیک، مسمومیت غذایی و دارویی، رفلاکس گوارشی، سینوزیت، انسداد دستگاه گوارشی و سیاه سرفه باشد.

روش های جلوگیری از استفراغ کودکان کدامند؟

از آنجاییکه استفراغ با کم کردن آب بدن کودک شما به سرعت باعث بی حالی وی می شود، لذا در صورت بروز استفراغ در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا پس از معاینه اولیه و تعیین علت استفراغ، درمان های لازم جهت کودک شما شروع شود و از استفراغ جلوگیری به عمل آید.

تغذیه بعد از استفراغ در کودکان به چه صورت باید باشد؟

استفراغ باعث کم شدن آب بدن و به اصطلاح دهیدره شدن کودک می شود. لذا دادن مایعات مناسب جهت پیشگیری از این حالت اهمیت دارد. بهترین کار در این حالت دادن مایعات مناسب با حجم کم و به دفعات زیاد است. می توانید از محلول های ORS (سرم خوراکی) نیز برای این منظور استفاده کرد. در صورت تحمل کودک می توانید غذاهای جامد را نیز به رژیم غذایی کودک اضافه کنید؛ ولی کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید. غذاهایی مانند برنج، گندم، سیب زمینی، نان، گوشت بدون چربی، مرغ و ماست در صورت تحمل کودک مناسب است.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان چگونه است؟

درمان اصلی اسهال و استفراغ شامل مایع درمانی می باشد که می تواند به صورت دادن ORS (سرم خوراکی) یا در صورت تحمل نکردن به صورت مایعات داخلی وریدی (سرم) باشد. داروهای استفراغ در صورت صلاحدید پزشک به صورت خوراکی و یا تزریقی جهت کنترل استفراغ تجویز می شود. مکمل های حاوی زینک و ترکیبات پروبیوتیکی می تواند در درمان اسهال موثر باشد. در نهایت پزشک پس از معاینه و تعیین علت زمینه ای اسهال و استفراغ ممکن است درمان های دیگری مانند آنتی بیوتیک ها را نیز جهت رفع مشکل تجویز نماید.

دکتر بهاره یحیائی

دکتر بهاره یحیائی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر بهاره يحيائي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دارای بورد تخصصی می باشند. دكتر بهاره یحیایی موفق به اخذ عنوان پزشک نمونه استان سمنان در شهرستان شاهرود در سال 1388 گردیدند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر بهاره یحیائی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه