راههای جلوگیری از چاقی دوران یائسگی چیست؟ چرا بعد از یائسگی چاق می شویم؟ چگونه در دوران یائسگی لاغر شویم؟ رژیم لاغری دوران یائسگی بر چه اساسی است؟ چه غذایی برای یائسگی بهتر است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 جلوگیری از چاقی دوران یائسگی

اغلب خانم ها با ورود به دوران یائسگی، با افزایش وزن در دوران یائسگی روبه رو می شوند. بروز افزایش وزن در دوران یائسگی یا چاقی در یائسگی اجتناب ناپذیر است. رابطه یائسگی و چاقی چندان دور از ذهن نمی باشد. برای به حداقل رساندن اضافه وزن در دوران یائسگی به عبارتی برای جلوگیری از چاقی دوران یائسگی می توانید میزان فعالیت فیزیکی خود را افزایش داده و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.

مادامی که سن شما بیشتر می شود حفظ وزن نرمال دشوارتر می گردد. در حقیقت، خیلی از خانم ها در گذار به یائسگی دچار اضافه وزن می گردند.

علت چاقی در یائسگی

رابطه یائسگی و چاقی چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی احتمال بروز چاقی یائسگی را افزایش می دهد. این اضافه وزن در نواحی دور شکم و ران ها مشهود تر می باشد. اما باید توجه داشت تغییرات هورمونی در دوران یائسگی الزاما سبب بروز افزایش وزن در دوران یائسگی نمی شود. چاقی یائسگی ممکن است در اثر دنبال کردن شیوه های زندگی ناسالم و برخی فاکتورهای ژنتیکی روی دهد.

برای مثال، با افزایش سن، توده ماهیچه ای به تدریج تحلیل می رود و در عوض مقدار چربی افزایش می یابد. از دست رفتن توده ماهیچه ای نرخ استفاده از کالری را کاهش می دهد در نتیجه حفظ وزن مناسب دشوار می گردد. بنابراین اگر شما همچنان به خوردن ادامه داده و میزان فعالیت فیزیکی خود را کاهش ندهید در این صورت دچار چاقی در یائسگی می شوید.

فاکتورهای ژنتیکی نیز در چاقی یائسگی دخالت دارند. اگر والدین یا خواهر و برادر شما دچار اضافه وزن باشند در این صورت احتمال ایجاد چاقی یائسگی در شما نیز وجود خواهد داشت.

فاکتورهای دیگری مانند ورزش نکردن، تغذیه نامناسب و نبود خواب کافی نیز می تواند به چاقی یائسگی کمک کند. عدم خواب کافی سبب می شود افراد میان وعده و کالری بیشتری مصرف کنند.

چاقی در یائسگی چقدر خطرناک است؟

چاقی یائسگی می تواند پیامدهای جدی را برای سلامت افراد در پی داشته باشد. اضافه وزن بیش از حد می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، مشکلات تنفسی و ابتلا به سایر انواع سرطان ها از جمله سینه، کولون و اندومتر را افزایش دهد.

چگونه در دوران یائسگی لاغر شویم؟

فرمول مناسبی برای پیشگیری از چاقی در یائسگی یا لاغری در یائسگی وجود ندارد. اما توجه به نکات زیر می تواند در تنظیم رژیم لاغری دوران یائسگی کمک کننده باشد:

  • فعالیت فیزیکی بیشتر: فعالیت آیروبیک می تواند به کم کردن وزن اضافه و حفظ وزن سالم کمک کند. انجام تمرین های کششی نیز در رفع چاقی یائسگی بسیار موثر خواهد بود. با تقویت ماهیچه ها بدن به طور موثری کالری می سوزاند و این امر کنترل وزن را ساده تر می سازد.
  • اغلب افراد بالغ می توانند فعالیت های متوسط آیروبیک مانند پیاده روی را حداقل به مدت 150 دقیقه در طول هفته انجام دهند. انجام فعالیت های سخت تر مانند دویدن آهسته هفته ای 75 دقیقه توصیه می گردد. علاوه بر این، توصیه می شود تمرین های کششی حداقل دو بار در طول هفته انجام شوند. به طور کلی توجه داشته باشید که اگر می خواهید وزن بیشتری را برای رفع چاقی یائسگی از دست دهید باید بیشتر ورزش کنید.
  • کمتر بخورید: برای این که بتوانید وزن متناسب خود را حفظ کنید باید کالری کمتری را به بدن خود برسانید. برای کاهش مصرف کالری باید مراقب خوردن و نوشیدن خود باشید. استفاده بیشتر از میوه ها، سبزیجات و غلات از گزینه های مناسبی است که می توانید آن را در نظر داشته باشید. حبوبات، مغزیجات، سویا، ماهی و مرغ منابع مناسب پروتئین هستند. می توانید از کره ها و روغن های گیاهی استفاده کنید. بهتر است از مصرف خوراکی های شیرین مانند انواع شیرینی و آبنبات اجتناب کنید. بنابراین تغذیه سالم برای دوران یائسگی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
  • مصرف الکل را محدود کنید: استفاده از نوشیدنی های الکلی می تواند ریسک چاقی در یائسگی را در پی داشته باشد.
  • از دیگران کمک بخواهید: در مسیر تلاش برای داشتن تغذیه ای مناسب از دوستان خود نیز کمک بگیرید. به این ترتیب می توانید همراه با دوستانتان تغییرات مناسب تری را در شیوه زندگی اعمال کنید.

به خاطر داشته باشید که از دست دادن وزن در هر مرحله ای از زندگی به تغییرات دائمی در رژیم غذایی و ورزش کردن وابسته است. 

دکتر فریبا ناطقی

دکتر فریبا ناطقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریبا ناطقی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و دارای مدرک سونوگرافی از ARDMS آمریکا و همچنین عضو انجمن زنان و زایمان شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریبا ناطقی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه