ممکن است خانم های باردار در مورد تاثیر بوتاکس بر روی جنین، عوارض بوتاکس در بارداری همچنین رنگ کردن مو در دوران بارداری سوالاتی در ذهن داشته باشند. در مقاله پیش رو به تاثیر بوتاکس در دوران بارداری و عوارض رنگ مو در بارداری می پردازیم.

دروانا:

تاثیر بوتاکس و رنگ کردن مو در دوران بارداری

آیا بوتاکس در بارداری مضر است؟

ممکن است چنین پرسشی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد و یا ممکن است بخواهید بدانید آیا بوتاکس در ماه اول بارداری ضرر دارد؟ آیا استفاده از بوتاکس در سه ماهه دوم بارداری می تواند خطرناک باشد و به طور کلی آیا استفاده از بوتاکس در دوران بارداری می تواند بی خطر باشد و خطر بوتاکس در بارداری چیست.

باید عنوان کرد احتمال بی خطر بودن بوتاکس در بارداری وجود دارد اما به طور یقین ضرر بوتاکس بر روی جنین ،عوارض بوتاکس در دوران بارداری و تاثیر بوتاکس در دوران بارداری به درستی شناخته نشده است. مطالعات کنترل شده ای مبنی بر ارتباط بین بوتاکس و اقدام به بارداری و یا تاثیر بوتاکس بر جنین صورت نگرفته است. مطالعات حیوانی تا بدین جا مشکلاتی مانند بروز سقط، بروز نقص به هنگام تولد و وزن اندک نوزاد به هنگام تولد را نشان داده است. اما مشاهدات به دست آمده محدود به مدل های حیوانی و تزریق بوتاکس در بارداری با دوز بالا می باشد.

تحقیقات نشان داده است زمانی که بوتاکس در ماهیچه های صورت تزریق می شود (برای مثال با اهداف زیبایی)، مقادیر اندکی از بوتاکس مورد استفاده قرار می گیرد که این مقدار نمی تواند وارد گردش خون شود و در نتیجه به سایر بخش های بدن نخواهد رسید.

اگر شما دریافته اید که باردارید از طرفی اخیرا از بوتاکس برای درمان میگرن و به منظور اهداف زیبایی و یا اسپاسم های گردن استفاده کرده اید، نگران نباشید. احتمالا بعید است که خطری جنین شما را تهدید کند.

اما اگر باردار هستید و قصد انجام تزریق بوتاکس در بارداری را دارید توصیه می شود در این شرایط دست نگاه داشته و احتیاط کنید. بهتر است از بوتاکس در دوران بارداری صرف نظر گردد. پس از انجام وضع حمل تزریق بوتاکس مانعی نخواهد داشت.

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری ضرر دارد؟

شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد رنگ کردن مو در دوران بارداری بی خطر است.

بر اساس گفته سازمان متخصصین اطلاعات تراتولوژی یا OTIS (Organization of Teratology Information Specialists) که اطلاعاتی را در زمینه عوامل خطرناکی که بارداری را تهدید می کند، جمع آوری می کنند:

  • تحقیقات بر روی حیوانات بارداری که در معرض رنگ مو قرار داشته اند علائمی مبنی بر زنگ خطر را نشان نداده است.
  • با وجود این که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری اقدام به رنگ کردن موهای خود می کنند، گزارشی در دست نیست که نشان دهد رنگ مو در بارداری می تواند منجر به بروز تغییراتی در بارداری های انسان شود.
  • جذب سیستمیک رنگ موهای شیمیایی در بدن بسیار اندک می باشد.

اما به طور کلی باید عنوان کرد که در هر حال رنگ مو ترکیبی شیمیایی می باشد. حتی باید به خاطر داشته باشید که رنگ موهای طبیعی نیز حاوی ترکیبات سنتتیک هستند. محققین همچنان به دنبال بررسی این موضوع می باشند که آیا این ترکیبات می تواند برای جنین در حال رشد خطرناک باشد یا خیر. به طور کلی شواهدی در دست نیست که عوارض رنگ مو در بارداری را نشان دهد.

نکانی در مورد رنگ مو در بارداری

اگر قصد دارید در دوران بارداری موهای خود را رنگ کنید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • رنگ کردن مو را تا سه ماهه دوم بارداری به تعویق بیاندازید؛ زیرا این مراحل برای تکمیل رشد جنین بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • بهتر است به جای رنگ کردن کل موهای خود بخشی از آن را رنگ کنید؛ زیرا به این ترتیب از میزان تماس رنگ با کف سر شما کاشته می شود. به خاطر داشته باشید جذب رنگ مو از طریق تماس رنگ با پوست انجام می گیرد و از طریق بدنه موها جذب سیستمیک رنگ مو اتفاق نمی افتد.
  • اگر تصمیم دارید خود موهای خود را رنگ کنید، توصیه می شود از دستکش استفاده کنید.
  • به هنگام رنگ کردن مو از فضایی استفاده کنید که تهویه مناسبی داشته باشد. به این ترتیب کمتر در تماس با مواد شیمیایی قرار خواهید داشت.
  • بیش از مدت زمان لازم رنگ را روی سر قرار ندهید. در پایان فرایند رنگ کردن موها حتما کف سر را به نحو مناسبی شستشو دهید.
دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه