آسم در بارداری و درمان آسم در بارداری همچنین عوارض درمان بر جنین از موارد مورد توجه برخی خانم های باردار می باشد. در این مقاله پیرامون آسم در بارداری بحث خواهیم کرد.

دروانا: 

آسم از بیماری های شایعی است که که ممکن است در دوران بارداری بر ریه ها تاثیر گذارد. 8 درصد خانم های باردار به آسم مبتلا هستند. درمان مناسب سبب می شود فرد بارداری و زایمان آسوده ای داشته باشد. به خاطر داشته باشید کنترل نامناسب آسم در بارداری عوارض و خطرات بیشتری در پی خواهد داشت.

اگر مادر به برنامه درمانی خود پایبند باشد در آن صورت درمان موفقیت آمیز خواهد بود. خانم های مبتلا به آسم قبل از بارداری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. با آگاه شدن نسبت به بارداری نباید داروهای کنترل آسم را قطع کنید. قطع ناگهانی داروهای آسم در بارداری برای مادر و جنین خطراتی را همراه دارد.

آسم در بارداری: شدت بیماری در بارداری

شدت آسم در بارداری از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد. یک سوم موارد آسم در بارداری تشدید می یابد، یک سوم خانم ها با بارداری بهبودی را در علائم خود تجربه می کنند و یک سوم باقی مانده نیز دچار تغییر در شرایط نمی شوند. در مواردی که آسم تشدید می شود:

  • افزایش شدت علائم آسم در بارداری اغلب در بین هفته های 29 تا 36 بارداری روی می دهد.
  • شدت علائم آسم در بارداری در ماه آخر کاهش می یابد.
  • وضع حمل و زایمان معمولا تاثیری بر شدت علائم آسم در بارداری نمی گذارد.
  • شدت علائم آسم در بارداری اول اغلب مشابه با بارداری های بعدی می باشد.

فاکتورهایی که احتمال حمله را کاهش یا افزایش می دهد به درستی مشخص نیست. حمله آسم در بارداری پایدار نیست. به نظر می رسد در هفته های 17 تا 24 بارداری احتمال وقوع حمله آسم در بارداری بیشتر باشد. علت این امر چندان روشن نیست. اگر فرد با مطلع شدن نسبت به بارداری مصرف داروهای ضد آسم را قطع کند احتمال بروز حمله وجود خواهد داشت.

آسم در بارداری: تاثیر آسم بر بارداری و جنین

خانم های مبتلا به آسم در بارداری با خطر تجربه برخی عوارض بارداری رو به رو هستند، اگر چه دلیل این امر چندان روشن نمی باشد. در مقایسه با خانم هایی که به آسم دچار نیستند، خانم های مبتلا به آسم در بارداری کمی در خطر تجربه مشکلات زیر قرار دارند:

لازم به ذکر است خیلی از خانم های مبتلا به آسم در بارداری چنین عوارضی را تجربه نمی کنند. به خاطر داشته باشید کنترل مناسب آسم در بارداری احتمال بروز این عوارض را تا حد زیادی کاهش می دهد. درمان آسم در بارداری به عهده متخصص آسم و متخصص زنان می باشد. درمان آسم در بارداری مشابه با درمان آن در افراد غیر باردار می باشد. در پروسه درمان آسم در بارداری وضعیت جنین نیز به طور مکرر ارزیابی می شود. افراد مبتلا به آسم در بارداری باید نسبت به حرکت جنین خود آگاه باشند. اگر حرکت جنین نرمال نباشد باید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. در برخی موارد بعد از هفته 32 بارداری انجام تست بدون استرس به خانم های مبتلا به آسم توصیه می شود که به طور مکرر به حملات آسم دچار می شوند. در این تست ضربان قلب جنین با استفاده از دستگاه سونوگرافی کوچکی که روی شکم مادر قرار می گیرد اندازه گیری می شود. ضربان قلب جنین با حرکت او افزایش خواهد یافت. به منظور بررسی رشد و فعالیت جنین همچنین اطمینان از مایع آمنیوتیک اطراف جنین انجام سونوگرافی نیز ضرورت می یابد. 

دکتر سیده لیلی وارسته متخصص زنان و زایمان عنوان می نمایند: "افراد سیگاری باید تشویق به ترک سیگار شوند و بطور کلی بیماران از قرار گرفتن در معرض هر گونه دود و سایر محرک های احتمالی دوری کنند. داروی ارجح در حاملگی آلبوترول است. مصرف کورتیکواستروئید ها در صورت ضرورت ادامه یابند ولی مصرف این داروها در بارداری احتمال عوارضی مانند شکاف کام، پره مچوریتی و وزن کم تولد را بهمراه دارد".  

دکتر سیده لیلی وارسته

دکتر سیده لیلی وارسته

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سيده ليلي وارسته جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و عضو انجمن جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده لیلی وارسته
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه