انواع زایمان طبیعی با کمک دستگاه انجام می شود. در این مقاله مروری برای انواع زایمان طبیعی خواهیم داشت.

دروانا: 

انواع زایمان طبیعی با کمک دستگاه نوعی زایمان طبیعی را شامل می شود که در آن با استفاده از دستگاه خلا یا دستگاهی به نام فورسپس زایمان انجام می گیرد. انواع زایمان طبیعی بر اساس دستگاه های مورد استفاده به فاکتورهایی مانند تجربه متخصص در انجام زایمان و موقعیت فرد بستگی دارد. فورسپس دستگاهی شبیه به قاشقی بسیار بزرگ می باشد. در این مورد از انواع زایمان طبیعی دستگاه فورسپس وارد واژن شده و در اطراف سر جنین قرار می گیرد. این دستگاه کمک می کند تا سر جنین به آرامی به بیرون از کانال زایمان هدایت شود در عین این که میزان هل دادن حفظ می شود. در انواع زایمان طبیعی با خلا از دستگاهی استفاده می شود که متشکل از فنجان مکش و دسته متصل به آن می باشد. فنجان مکش در واژن و در بالای سر جنین قرار می گیرد. سپس به صورت آرام و کنترل شده جنین از کانال زایمان به بیرون هدایت می شود. در موارد زیر از انواع زایمان طبیعی با دستگاه استفاده می شود:

  • نگرانی هایی مبنی بر اختلال در ضربان قلب جنین وجود داشته باشد.
  • مادر مدت زمان زیادی در حال هل دادن و فشار آوردن باشد اما سر جنین از کانال زایمان پایین نیاید.
  • مادر از وضع حمل طولانی خسته شده باشد.
  • وجود بیماری قلبی توانایی مادر در هل دادن موثر و بی خطر را کاهش دهد.

قبل از انجام انواع زایمان طبیعی با استفاده از دستگاه توجه به برخی موارد ارزشمند می باشد. برای مثال وزن جنین و موقعیت او در کانال زایمان همچنین آیا اندازه لگن مادر برای انجام زایمان طبیعی مناسب می باشد یا خیر. دهانه رحم باید به اندازه کافی متسع شود و سر جنین باید به سمت پایین لگن قرار گیرد. اگر چه احتمال بروز آسیب به جنین به دنبال انجام انواع زایمان طبیعی با استفاده از دستگاه اندک می باشد اما باز هم احتمال بروز برخی خطرات جنین را تهدید می کند. احتمال آسیب به جمجمه، چشم ها، خونریزی داخل جمجمه و اختلال در اعصاب موجود در بازوها و صورت وجود دارد.

اگر در اولین بارداری خود تجربه انواع زایمان طبیعی با کمک دستگاه داشته اید در بارداری های دیگر هم ممکن است چنین تجربه ای تکرار شود اما باید توجه داشت فواصل طولانی بین بارداری (زمانی بیش از 3 سال) و یا بزرگ بودن بیش از حد جنین ممکن است احتمال تکرار چنین تجربه ای را تشدید کند.

بعد از انجام انواع زایمان طبیعی با کمک دستگاه ممکن است درد در ناحیه پرینئال ایجاد گردد. در صورت پارگی پرینئال نیاز به ترمیم آن با استفاده از بخیه وجود خواهد داشت. پارگی های خفیف به خودی خود برطرف می شود و نیازی به بخیه ندارد. ممکن است تا مدتی راه رفتن دشوار گردد. تورم و درد در ناحیه پرینئال تا مدتی به دنبال انجام انواع زایمان طبیعی نرمال خواهد بود. به منظور کاهش درد می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده کنید که معمولا در شیردهی نیز مصرف آن بی خطر می باشد. استفاده از پک یخ نیز گزینه مناسب دیگری است که می توان به آن توجه داشت.

برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه