پزشکان معمولا به وجود دیابت قبل از بارداری، دیابت پیش بارداری می گویند. اگر دیابت شما در دوران بارداری کنترل نشود هم مادر و هم جنین در خطر نقض در جنین، هیدرامینوس، فشار خون بالا قرار می گیرند.همچنین فرزندان متولد شده از مادران پیش دیابتی مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی، میزان گلوکز پایین و زردی دارند.
  1. دیابت ملیتوس چیست؟
  2. دیابت قبل بارداری چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟
  3. دیابت قبل بارداری چگونه بر جنین تاثیر می گذارد؟
  4. اگر به دیابت مبتلا باشم و بخواهم باردار شوم، آیا باید با پزشک مشورت کنم؟
  5. دیابت دوران بارداری چگونه کنترل می شود؟
  6. پزشک چطور متوجه خواهد شد که میزان گلوکز خون به خوبی کنترل می شود؟
  7. آیا بارداری می تواند بر میزان گلوکز خون تاثیر داشته باشد؟
  8. رژیم غذایی چطور می تواند بر دیابت بارداری تاثیر بگذارد؟
  9. ورزش چگونه می تواند در دوران بارداری موثر باشد؟
  10. آیا در طول بارداری باید از داروهایی برای کنترل دیابت استفاده کنم؟
  11. دیابت چه تاثیری بر زایمان خواهد داشت؟
  12. اگر به دیابت مبتلا باشم، می توانم به نوزاد خود شیر دهم؟
  13. واژه نامه

دیابت ملیتوس چیست؟

دیابت ملیتوس (که به آن دیابت نیز می گویند) در اثر مشکلاتی با انسولین ایجاد می شود. انسولین گلوکز را از خون خارج می کند و به سلول های بدن می فرستد و در آن جا گلوکز به انرژی تبدیل می شود. پزشکان معمولا به وجود دیابت قبل از بارداری، دیابت پیش بارداری یا دیابت قبل بارداری می گویند. وقتی بدن به اندازه کافی انسولین نسازد، یا به درستی به آن پاسخ ندهد، گلوکز نمیتواند وارد سلول ها شود و در خون باقی می ماند. در نتیجه میزان گلوکز در خون بالا می رود. در طول زمان، میزان بالای گلوکز در خون می تواند به بدن آسیب بزند و سبب مشکلات جدی در وضعیت سلامت شود، از جمله بیماری های قلبی، مشکلاتی در بینایی و بیماری کلیه.

دیابت قبل بارداری چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

اگر دیابت شما به خوبی کنترل نشود، شما در خطر عوارض مربوط به دیابت قرار خواهید داشت، از جمله عوارض زیر می تواند در خانم های مبتلا به دیابت اتفاق بیافتد:

  • نقص در جنین
  • فشار خون بالا
  • هیدرامینوس: در این شرایط مقدار مایع آمینوتیک در کیسه آمینوتیک پیرامون جنین افزایش می یابد و ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.
  • ماکروزومیا(نوزادی بسیار بزرگ): در این شرایط فرزند گلوکز زیادی از مادر دریافت میکند و این سبب می شود رشد بیش از حدی داشته باشد. فرزندان بزرگتر سخت تر به دنیا می آیند. کودکان این چنینی یشتر در خطر زایمان سزارین هستند.

دیابت قبل بارداری چگونه بر جنین تاثیر می گذارد؟

فرزندان متولد شده از مادران پیش دیابتی مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی، میزان گلوکز پایین و زردی دارند. بیشتر این فرزندان بعد از زایمان خوب می شوند اگر چه برخی از آنها تا مدتی هم چنان به مراقبت های خاص نیاز دارند. خبر خوب این است که شما با برنامه ریزی و کنترل دیابت می توانید احتمال این خطرات را کاهش دهید.

اگر به دیابت مبتلا باشم و بخواهم باردار شوم، آیا باید با پزشک مشورت کنم؟

بله در صورت داشتن دیابت قبل از بارداری باید با پزشک مشورت کنید، پزشک به شما کمک خواهد کرد تا میزان گلوکز خون شما قبل از باردار شدن تحت کنترل باشد. کنترل مستمر گلوکز خون بسیار اهمیت دارد زیرا میزان گلوکز بالا می تواند در هشت هفته اول بارداری که ارگان های فرزندتان در حال شکل گیری است، سبب بروز نقص هایی بشود و در این بازه ممکن است خودتان نیز ندانید که باردار هستید. تحت کنترل بودن میزان گلوکز مستلزم تغییر در داروها، رژیم غذایی و داشتن برنامه ورزشی است.

دیابت دوران بارداری چگونه کنترل می شود؟

شما می توانید میزان گلوکز را با رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و مصرف داروهای مناسب بر اساس دستورالعملی که پزشک مشخص می نماید، کنترل کنید. ممکن است لازم باشد پزشک خود را بیشتر ملاقات نمائید. پزشک ترتیب ویزیت های پریناتال مستمر را برای شما خواهد داد تا میزان گلوکز خون و همچنین سایر تست های لازم انجام شود.

پزشک چطور متوجه خواهد شد که میزان گلوکز خون به خوبی کنترل می شود؟

تست خون به نام تست هموگلوبین A1C را انجام خواهید داد، نتایج این تست برآورد می کند که میزان گلوکز خون شما در طول 4 تا 6 هفته چقدر خوب کنترل شده است.

آیا بارداری می تواند بر میزان گلوکز خون تاثیر داشته باشد؟

خانم های مبتلا به دیابت در دوران بارداری بیشتر احتمال دارد که دچار افت میزان قند خون یا هایپوگلایسمیک شوند. هایپوگلایسمیا وقتی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی غذا نخورید، یا وعده غذایی تان را از دست دهید و یا این که در زمان مناسب غذا نخورید و یا بیش از حد ورزش کنید. علائم هایپوگلایسمی عبارت است از گیجی، احساس سستی، گرسنگی ناگهانی، تعریق یا ضعف، همه اعضای خانواده و خودتان باید با این علائم آشنا باشید.

رژیم غذایی چطور می تواند بر دیابت بارداری تاثیر بگذارد؟

برنامه غذایی متعادل و رژیم غذایی سالم بخش مهمی از هر بارداری محسوب می شود زیرا فرزند شما برای رشد و تغذیه شدن وابسته به غذایی است که شما می خورید. در خانم های مبتلا به دیابت قبل بارداری، رژیم غذایی اهمیت بسیاری دارد. عدم تغذیه مناسب سبب افزایش یا کاهش بیش از حد گلوکز در خون می شود.

ورزش چگونه می تواند بر دیابت بارداری موثر باشد؟

خانم هایی که مبتلا به دیابت قبل بارداری هستند ورزش بسیار مهم است، ورزش می تواند کمک کند که میزان گلوکز در خون شما در حد نرمال باقی بماند، سایر مزیت های ورزش کردن عبارت است از کنترل وزن، افزایش انرژی، خواب بهتر و کاهش کمر درد، یبوست و نفخ.

آیا در طول بارداری باید از داروهایی برای کنترل دیابت استفاده کنم؟

اگر شما مبتلا به دیابت قبل بارداری هستید و قبل از بارداری برای کنترل دیابت، انسولین مصرف می کردید، در دوره بارداری دوزاژ انسولین معمولا افزایش می یابد. مصرف انسولین در دوران بارداری بی خطر است و سبب بروز نقص در جنین نمی شود. اگر قبل از بارداری از انسولین های پمپی استفاده می کرده اید، به هنگام بارداری نیز می توانید به مصرف آنها ادامه دهید. برخی اوقات ممکن است لازم باشد شات انسولین تان را تغییر دهید.

اگر به طور معمول برای کنترل دیابت از قرص های خوراکی استفاده می کرده اید، پزشک ممکن است تغییری را در دوزاژ دارویی شما ایجاد کند و یا ممکن است لازم باشد از انسولین استفاده نمائید.

دیابت چه تاثیری بر زایمان خواهد داشت؟

ممکن است زایمان با استفاده از برخی داروها و یا برخی وسایل، زودتر از موعد القا شود، مخصوصا اگر مشکلی ایجاد شده باشد. به هنگام زایمان میزان گلوکز خون باید به دقت کنترل شود، معمولا هر ساعت باید کنترل شود. در صورت لزوم، ممکن است انسولین وریدی دریافت کنید. اگر شما از انسولین پمپی استفاده می کنید، ممکن است در طول زایمان نیز لازم باشد از آن استفاده کنید.

اگر به دیابت مبتلا باشم، می توانم به نوزاد خود شیر دهم؟

متخصصین شیردهی را برای خانم های مبتلا به دیابت به شدت توصیه می کنند. شیر مادر بهترین تغذیه برای فرزند است و شیردهی برای سلامت مادر نیز مفید می باشد. شیردهی کمک می کند تا مادر اضافه وزن به دست آمده در طول بارداری را از دست بدهد و با این ترتیب رحم زودتر از معمول به سایز نرمال قبل از بارداری بر می گردد.

واژه نامه

  • مایع آمینوتیک: به آب موجود در کیسه ای که اطراف جنین را در رحم مادر احاطه کرده است، مایع آمینوتیک می گویند.
  • زایمان سزارین: نوعی زایمان که در آن فرزند از طریق شکافی بر شکم و رحم مادر به دنیا می آید.
  • دیابت ملیتوس: شرایطی که در آن میزان گلوکز در خون خیلی بالا می رود.
  • گلوکز: به قند موجود در خون گلوکز می گویند، گلوکز منبع اصلی انرژی در بدن است.
  • هیدرامینوز: شرایطی که در آن مقدار مایع آمینوتیک در کیسه پیرامون جنین به شدت بالا رود.
  • انسولین: هورمونی است که میزان گلوکز(قند) خون را کاهش می دهد
  • زودرس: به زایمان قبل از هفته 37 بارداری می گویند.

اگر در این مورد پرسش بیشتری دارید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید.

دکتر فرانک راسخ

دکتر فرانک راسخ

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فرانک راسخ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه طبابت و فعالیت پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و مامایی می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر فرانک راسخ
برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه