Bacterial Vaginosisیا BV نوعی عفونت است که در اثر آن تعادل نرمال باکتری ها در واژن از بین می رود. شیوع BV در خانم های 15 تا 44 ساله بالاست. علت دقیق این عفونت مشخص نیست، اما به نظر می رسد BV با عدم تعادل باکتری های مضر و یا باکتری های مفید که به طور نرمال در واژن وجود دارد، مرتبط است.

مشخص نیست آیا رفتارهای پر خطر جنسی می تواند تعادل باکتریایی واژن را به هم بریزد و خانم را در معرض ابتلا به واژینوز باکتریال قرار دهد یا خیر. به طور کلی نمی دانیم ارتباط جنسی تا چه حد در بروز BV نقش دارد. BV را نمی توان به عنوان بیماری مقاربتی جنسی در نظر گرفت اما ابتلا به واژینوز باکتریال شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد BV حتی می تواند در خانم هایی اتفاق بیفتد که تا به حال نزدیکی جنسی نداشته اند.

ابتلا به BV از طریق استخر و توالت فرنگی نیست.

روش انتشار واژینوز باکتریال هم چنین راه های مناسب برای پیشگیری از آن شناخته شده نیست. اما برخی گزینه ها می تواند ریسک ایجاد BV را کاهش دهد:

  • نداشتن نزدیکی جنسی
  • داشتن ارتباط جنسی با یک نفر
  • عدم شستشوی واژن

خانم های باردار می توانند به BV مبتلا شوند، خانم های باردار مبتلا به BV در خطر زایمان زودرس و یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم قرار دارند. وزن کم به وزن کمتر از 5.5 پوند در هنگام تولد اشاره دارد.

انجام درمان برای خانم های باردار اهمیت فراوانی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خانم های مبتلا به واژینوز باکتریال علامت بالینی مشخصی ندارند. به علائمی مانند وجود ترشحات سفید یا خاکستری در واژن، بو، درد، خارش یا سوزش واژن توجه داشته باشید. وجود بویی مانند بوی ماهی مخصوصا بعد از نزدیکی علامت مهمی است. ممکن است حین ادرار دچار سوزش شوید و یا در اطراف واژن دچار خارش باشید.

پزشک با معاینه واژن هم چنین با نمونه گیری از مایع واژن می تواند وجود BV را در شما تشخیص دهد.

ممکن است واژینوز باکتریال بدون انجام درمان خود به خود از بین رود. اما اگر علائم مذکور را داشتید باید تست شده و در صوت لزوم درمان شوید. در طول درمان حتی با وجود از بین رفتن علائم داروهای تان را به دقت مصرف کنید. درمان واژینوز باکتریال می تواند از طریق آنتی بیوتیک انجام شود اما احتمال عود بیماری حتی بعد از درمان وجود دارد. درمان BV خطر آلوده شدن به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد.

مردانی که همسران آنان به واژینوز باکتریال مبتلا هستند نیازی به درمان ندارند.

در صورت عدم درمان ممکن است:

  • در صورتی که با فرد مبتلا به HIV ارتباط جنسی داشته باشید، احتمال ابتلا به HIV در شما افزایش خواهد یافت
  • اگر حامل HIV باشید، شانس انتقال HIV به دیگران را خواهید داشت
  • ابتلا به BV در طول بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد
  • احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی اعم از کلامیدیا و gonorrhea افزایش می یابد. این باکتری ها می تواند منجر به بیماری التهابی لگن شود که در پی آن احتمال ناباروری وجود خواهد داشت.
دکتر سولماز نتنج

دکتر سولماز نتنج

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سولماز نتنج جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دارای بیش از 14 سال سابقه پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سولماز نتنج
برگرفته از: وبسایت http://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه