عفونت کلامیدیا یک بیماری عفونی شایع و البته مقاربتی است که باکتری ها عامل ایجاد آن هستند. افراد مبتلا به کلامیدیا اغلب در مراحل اولیه بیماری علائمی را ظاهر نمی کنند. عفونت کلامیدیا می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد؛ اختلال در باروری و به خطر انداختن بارداری ها از جمله عوارض کلامیدیا هستند. درمان عفونت کلامیدیا به کمک آنتی بیوتیک های خوراکی (در چند دوز یا به صورت تک دوز) انجام می شود. افراد مبتلا به عفونت کلامیدیا باید برای هفت روز بعد از مصرف اولین دوز آنتی بیوتیک از داشتن تماس جنسی بپرهیزند.

دروانا: 

 درمان عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا یک بیماری عفونی شایع و البته مقاربتی است که باکتری ها عامل ایجاد آن هستند. افراد مبتلا به کلامیدیا اغلب در مراحل اولیه بیماری علائمی را ظاهر نمی کنند. عفونت کلامیدیا می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد؛ اختلال در باروری و به خطر انداختن بارداری ها از جمله عوارض کلامیدیا هستند. درمان عفونت کلامیدیا به کمک آنتی بیوتیک های خوراکی (در چند دوز یا به صورت تک دوز) انجام می شود. افراد مبتلا به عفونت کلامیدیا باید برای هفت روز بعد از مصرف اولین دوز آنتی بیوتیک از داشتن تماس جنسی بپرهیزند.

 انتخاب آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلامیدیا بر اساس چه فاکتورهایی صورت می گیرد؟ آیا عمدتا درمان عفونت کلامیدیا با آزیترومایسین صورت می پذیرد؟

زمانی که عفونت کلامیدیایی توسط پزشک تشخیص داده می شود بلافاصله درمان توسط آنتی بیوتیک ها آغاز می گردد. آنتی بیوتیک هایی که جهت درمان عفونت کلامیدیایی تجویز می شوند شامل داکسی سایکلین، اریترومایسین، آزیترومایسین و لووفلوکساسین می باشند و بسته به نوع دارو و شدت بیماری دوره درمان بین 5-10 روز خواهد بود. توجه داشته باشید دوره درمان عفونت کلامیدیا باید کامل شود و اگر نشانه های بیماری ادامه داشته باشد احتمال نیاز به دوره درمان بیشتر وجود دارد.

درمان کلامیدیا عمدتا توسط آزیترومایسین انجام نمی شود و همان طور که ذکر شد آنتی بیوتیک های دیگر همچون اریترومایسین و داکسی سایلکلین نیز استفاده می شوند. داشتن رژیم غذایی سالم و تقویت سیستم ایمنی به کارکرد موثر آنتی بیوتیک ها در درمان کلامیدیا کمک می کنند.

آیا علائم کلامیدیا بدون درمان برطرف می شوند؟

علائم بالینی عفونت کلامیدیا در خانم ها شامل درد زیر شکم، ترشح واژینال بد بو، خونریزی بین دوره های پریود، درد در زمان نزدیکی و مقاربت، لکه بینی بعد از نزدیکی

علائم کلامیدیا در آقایان شامل ترشح از آلت تناسلی، تورم بیضه ها، سوزش ادرار

عفونت کلامیدیا ممکن است بدون علامت باشد. علائم بالینی عفونت کلامیدیا بدون درمان کاهش می یابد ولی درمان این عفونت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت عدم درمان عفونت کلامیدیا عوارض شدیدی بر روی سیستم باروری به دنبال خواهد داشت.

آیا تصوراتی مانند درمان گیاهی کلامیدیا صحیح می باشند؟

درمان طبیعی و گیاهی نیز برای کلامیدیا تعریف شده است ولی در کل بهتر است این درمان های گیاهی در کنار آنتی بیوتیک ها جهت افزایش تاثیر آنتی بیوتیک و افزایش تاثیر سیستم ایمنی جهت مقابله با این عفونت استفاده شوند. پروبیوتیک ها و سیر از جمله درمان های طبیعی و گیاهی هستند که برای درمان عفونت کلامیدیا به کار می روند.

برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه