عفونت کلامیدیا در زنان عوارض بلند مدتی را برای آن ها در پی دارد. در این مقاله مروری بر عفونت کلامیدیا در زنان و عوارض عفونت کلامیدیا در زنان خواهیم داشت. 

دروانا:

عفونت کلامیدیا در زنان یکی از عفونت های مقاربتی شایع می باشد که از طریق نزدیکی جنسی محافظت نشده قابل انتقال می باشد و در خانم های جوان بیشتر متداول است. اغلب موارد عفونت کلامیدیا در زنان ممکن است علائم بالینی محسوسی نداشته باشند. اما در برخی موارد علائم عفونت کلامیدیا در زنان عبارت است از درد حین ادرار کردن، ترشحات غیر معمول واژن، شکم درد، خونریزی بعد از نزدیکی و خونریزی در بازه بین پریودها. ابتلا به عفونت کلامیدیا در زنان از طریق داشتن نزدیکی مقعدی، واژینال و دهانی امکان پذیر می باشد. اگر ناحیه تناسلی شما در تماس با ناحیه تناسلی شریک جنسی قرار بگیرد این بدان معنی است که امکان انتقال کلامیدیا وجود دارد و این صرف نظر از انجام دخول، ارگاسم و انزال می باشد. اگر مایع منی یا واژینال آلوده در تماس با چشم ها قرار بگیرد نیز منجر به ایجاد عفونت کلامیدیا خواهد شد. امکان انتقال کلامیدیا از مادر به جنین حین بارداری نیز وجود دارد. انتقال کلامیدیا به جنین منجر به عفونت چشم و عفونت ریه ها در جنین می شود. عدم درمان کلامیدیا در بارداری احتمال زایمان زودرس (قبل از هفته 37) و وزن اندک نوزاد هنگام زایمان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در اوایل بارداری توصیه می شود خانم های باردار تست کلامیدیا را انجام دهند. باید یادآور شد بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخرها و صندلی توالت نمی تواند عامل انتقال عفونت کلامیدیا در زنان و مردان باشد.

درمان عفونت کلامیدیا در زنان

تست تشخیص عفونت کلامیدیا در زنان و مردان از طریق آزمایش ادرار و یا نمونه برداری از داخل واژن انجام می شود. معمولا 3 ماه بعد از درمان توصیه می شود تا تست دیگری انجام شود زیرا خانم های جوانی که به کلامیدیا دچار شده اند در خطر ابتلای مجدد به این بیماری قرار دارند. خوشبختانه عفونت کلامیدیا در زنان با یک دوره آنتی بیوتیک تراپی قابل درمان می باشد. درمان عفونت کلامیدیا در زنان و مردان معمولا با آزیترومایسین یا داکسی سایکلین انجام می شود. در صورت وجود آلرژی، بارداری یا شیردهی ممکن است از آموکسی سیلین و یا اریترومایسین استفاده شود. به خاطر داشته باشید در طول درمان نباید نزدیکی داشته باشید. اگر پزشک تنها تک دوز آنتی بیوتیک را برای درمان کلامیدیا نسخه کند در آن صورت باید حداقل 7 روز از پس از آن از داشتن نزدیکی دوری کنید. شریک جنسی شما نیز به لحاظ ابتلا به عفونت کلامیدیا باید آزمایش انجام دهد تا به این ترتیب احتمال انتشار عفونت کاهش یابد.

عوارض عفونت کلامیدیا در زنان

عفونت کلامیدیا در زنان در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. عفونت درمان نشده به رحم و لوله های فالوپ منتشر می شود و در طولانی مدت منجر به بروز عوارضی مانند بیماری التهابی لگن، درد مزمن لگنی، بارداری خارج از رحم و ناباروری در زنان می شود. همچنین ممکن است آرتریت واکنشی را به دنبال داشته باشد. 

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ماندانا منظوري لشگري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماندانا منظوری لشگری
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه