غربالگری سرطان دهانه رحم که پاپ اسمیر نامیده می شود روشی برای تشخیص ناهنجاری های سلولی در دهانه رحم می باشد. در این مقاله مروری بر غربالگری سرطان دهانه رحم خواهیم داشت.

دروانا: 

انجام غربالگری سرطان دهانه رحم می تواند مانع از ایجاد سرطان دهانه رحم شود. به خاطر داشته باشید غربالگری سرطان دهانه رحم به معنی ابتلا به سرطان نمی باشد. در اغلب موارد نتایج غربالگری سرطان دهانه رحم نرمال می باشد و اغلب تغییرات موجود در دهانه رحم الزاما به سرطان تبدیل نمی شود و معمولا خود به خود به حالت نرمال باز می گردد. اما در برخی موارد سلول های غیر نرمال باید برداشته شوند زیرا احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد. خانم های 25 تا 49 ساله باید سالانه یک بار غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند و سپس در صورت نرمال بودن هر 3 سال یکبار انجام دهند. خانم های 50 تا 64 ساله کم خطر باید غربالگری سرطان دهانه رحم را هر 5 سال یک بار انجام دهند. در افراد بالای 65 سال تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم بستگی به نتایج تست های قبلی خواهد داشت.

انجام غربالگری سرطان دهانه رحم حدود 5 دقیقه به طول می انجامد. به منظور انجام غربالگری سرطان دهانه رحم ابتدا از فرد خواسته می شود تا از کمر به پایین برهنه شده و روی تخت قرار بگیرد. دستگاهی به نام اسپکولوم وارد واژن می شود. این دستگاه دیواره واژن را باز نگاه داشته و دهانه رحم را قابل رویت می سازد. سپس با استفاده از برسی نرم بخشی از سلول های سطح دهانه رحم نمونه برداری می گردد. انجام غربالگری سرطان دهانه رحم روشی بی درد می باشد. به هنگام انجام غربالگری سرطان دهانه رحم بهتر است عضلات خود را ریلکس نگاه دارید. همین طور توصیه می شود عمیق و آرام تنفس کنید. نمونه به دست آمده برای آنالیز بیشتر به نزد متخصص پاتولوژیست ارسال می شود.

تغییر در سلول های دهانه رحم عمدتا در اثر ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی انجام می شود. بیش از 100 نوع متفاوت اچ پی وی وجود دارد. انواع پر خطر این ویروس منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم می شوند اما انواع کم خطر آن در ایجاد زگیل های تناسلی نقش دارند. اغلب موارد سرطان های دهانه رحم در اثر ویروس نوع 16 و 18 اچ پی وی ایجاد می شود. اگر نمونه حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم تغییراتی مبنی بر ناهنجاری های سلولی نشان دهد در آن صورت نمونه برای بررسی ویروس اچ پی وی مورد مطالعه قرار می گیرد. اگر ویروس در نمونه مشخص شود در آن صورت انجام کولپوسکوپی ضرورت می یابد تا ارزیابی های بیشتر و احیانا درمان صورت گیرد. اگر ویروس اچ پی وی در نمونه وجود نداشته باشد نتیجه غربالگری سرطان دهانه رحم نرمال در نظر گرفته می شود.

در برخی موارد بررسی ویروس اچ پی وی در نمونه در خط اول غربالگری سرطان دهانه رحم قرار می گیرد. در این شرایط اگر تغییرات سلولی ناشی از اچ پی وی در نمونه مشاهده نشود تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم به 3 تا 5 سال آینده موکول می شود که تعیین این بازه زمانی بستگی به سن بیمار خواهد داشت.

نتایج حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم می تواند نرمال، نامشخص و غیر نرمال باشد. اگر نتیجه حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم نرمال باشد بدین معنی است که تغییرات سلولی در آن مشاهده نشده است و غربالگری سرطان دهانه رحم  بعدی 3 سال دیگر انجام خواهد شد. اگر نتایج حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم نامشخص باشد در آن صورت تست باید دوباره تکرار شود. نامشخص بودن نتیجه ممکن است به دلایل مختلفی مانند ناکافی بودن سلول های نمونه برداری شده و یا وجود عفونت باشد. در سومین حالت ممکن است نتایج غربالگری سرطان دهانه رحم غیر نرمال باشد. نتایج غیر نرمال به معنی وجود تغییراتی با درجات اندک و یا تغییرات سلولی متوسط تا شدید است. اگر تغییرات سلولی اندک باشد باید مراقبت و درمان های لازم صورت پذیرد اگر چه در برخی موارد ممکن است بدون نیاز به درمان این تغییرات برطرف شود. در صورتی که تغییرات سلولی شدید باشد نیاز به انجام کولپوسکوپی وجود خواهد داشت. کولپوسکوپی روشی تشخیصی است که در آن با استفاده از میکروسکوپی مخصوص به نام کولپوسکوپ دهانه رحم بررسی می شود. روند انجام کولپوسکوپی مانند غربالگری سرطان دهانه رحم می باشد. کولوپوسکوپی وسعت سلول های غیر نرمال را نشان می دهد و نیاز به انجام درمان را تعیین خواهد کرد. ممکن است در طول انجام کولپوسکوپی نمونه برداری نیز انجام شود.

دکتر ندا عباسی

دکتر ندا عباسی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ندا عباسي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ لاپاراسكوپي از ISGE و پزشک نمونه بیمارستان نور شهریار می باشند.
 
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه