آسپیرین یک داروی رقیق کننده خون است که با مهار عملکرد پلاکت ها از تشکیل لخته خونی پیشگیری می کند بدین ترتیب نقش پیشگیرنده در بروز حمله قلبی و سکته مغزی دارد. در این مقاله به برخی از فواید مصرف روزانه آسپیرین و البته عوارض آن می پردازیم.

دروانا:

مصرف روزانه آسپیرین می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد اما مصرف روزانه آسپیرین برای تمام افراد مناسب نیست. در صورتی که به آسپیرین آلرژی نداشته و سابقه خونریزی نداشته باشید و تاکنون دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده باشید، متخصص داخلی مصرف روزانه آسپیرین را توصیه می کند. اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به حمله قلبی قرار داشته باشید، پزشک بعد از در نظر گرفتن فواید مصرف روزانه آسپیرین و عوارض آن مصرف این قرص را توصیه می کند.

در هر حال، شما نباید خودسرانه مصرف روزانه آسپیرین را آغاز کنید. در حالی که مصرف گاه بی گاه آسپیرین در بزرگسالان برای رفع سردردها، درد بدن یا تب ایمن است، عوارض مصرف روزانه آسپیرین می تواند شامل خونریزی داخلی باشد.

آسپیرین چگونه از حمله قلبی پیشگیری می کند؟

آسپیرین با عمل انعقاد خون مقابله می کند. زمانی که شما دچار خونریزی می شوید، سلول های انعقادی خون یعنی پلاکت ها لخته ای را در محل زخم ایجاد می کنند. پلاکت ها پلاکی را تشکیل می دهند که شکاف ایجاد شده در عروق خونی را بسته و خونریزی را متوقف می کنند. این انعقاد خون و تشکیل لخته ممکن است در عروقی که به قلب خونرسانی می کنند نیز رخ دهد. اگر عروق خونی در اثر آترواسکلروز (پلاک های چربی در سرخرگ ها) تنگ شده باشند، پلاک های چربی ممکن است متلاشی شوند. بدین ترتیب به سرعت یک لخته خونی تشکیل شده و سرخرگ را مسدود می کند و از جریان خون به قلب جلوگیری کرده و موجب حمله قلبی می گردد. مصرف روزانه آسپیرین با مهار عملکرد پلاکت ها از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند.

فواید مصرف روزانه آسپیرین چه هستند؟

در مورد فواید مصرف روزانه آسپیرین در پیشگیری از حمله قلبی با متخصص داخلی صحبت کنید. پزشک ممکن است مصرف روزانه آسپیرین را در موارد زیر توصیه کند:

  • تاکنون حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اید.
  • حمله قلبی نداشته اید اما در سرخرگ کرونری خود استنت قرار داده اید، جراحی بای پس کرونری انجام داده اید و یا در اثر بیماری آنژین دچار درد قفسه سینه می شوید.
  • حمله قلبی نداشته اید اما در معرض خطر بالای ابتلا به آن قرار دارید.
  • به دیابت یا یک فاکتور خطر دیگر برای بیماری قلبی مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا دچار هستید، مردی با سن بالاتر از 50 یا زن بالاتر از 60 سال هستید. مصرف روزانه آسپیرین برای پیشگیری از حمله قلبی در افراد مبتلا به دیابت که فاکتور خطر دیگری ندارند هنوز مورد بحث است.

در صورتی که در سنین بین 50 تا 59 سال قرار دارید، در معرض خطر خونریزی قرار ندارید و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در شما در طول 10 سال آینده 10 درصد یا بیشتر است، مصرف روزانه آسپیرین توصیه می گردد. اگر در سنین بین 60 تا 69 سال قرار دارید، در معرض خطر خونریزی قرار ندارید و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در شما در طول 10 سال آینده 10 درصد یا بیشتر است، برای مصرف روزانه آسپیرین با پزشک مشورت کنید.

به منظور تعیین فواید و عوارض مصرف روزانه آسپیرین در افراد کمتر 50 و بیشتر از 70 سال، قبل از توصیه به مصرف آسپیرین برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی و سرطان کولورکتال برای این گروه سنی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در حالی که مصرف روزانه آسپیرین در گذشته به افراد خاصی که سابقه حمله قلبی نداشتند توصیه می شد، اختلاف نظرهایی میان متخصصین در مورد فواید مصرف روزانه آسپیرین بیش از خطرات بالقوه آن است، وجود دارد. سازمان غذا و دارو آمریکا مصرف روزانه آسپیرین را برای پیشگیری از حمله قلبی در افرادی که تاکنون حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی نداشته اند، توصیه نمی کند.

باید گفت فواید مصرف روزانه آسپیرین بیشتر از خطر خونریزی در افرادی که خطر پایین ابتلا به حمله قلبی دارند، نیست. هر چه خطر حمله قلبی بیشتر باشد، احتمال این که فواید مصرف روزانه آسپیرین از عوارض مصرف روزانه آسپیرین بیشتر باشد، بالا می رود.

عوارض مصرف روزانه آسپیرین چه هستند؟

خطرات و عوارض مصرف روزانه آسپیرین عبارتند از:

  • سکته مغزی ناشی از ترکیدگی رگ خونی. در حالی که مصرف روزانه آسپیرین می تواند در پیشگیری از سکته مغزی ناشی از لخته خونی موثر باشد، این دارو ممکن است خطر سکته مغزی خونریزی دهنده را بالا ببرد.
  • خونریزی گوارشی. مصرف روزانه آسپیرین خطر ایجاد زخم معده را افزایش می دهد. اگر شما یک زخم معده خونریزی دهنده داشته باشید یا هر بخش دیگری از مجاری گوارشی دچار خونریزی شود، مصرف روزانه آسپیرین موجب خونریزی بیشتر آن خواهد شد.
  • واکنش آلرژیک. اگر شما به آلرژی آسپیرین دچار باشید، مصرف هر مقدار از آسپیرین موجب واکنش های شدید آلرژیک می شود.

اگر شما مصرف روزانه آسپیرین دارید و به یک جراحی یا دندانپزشکی نیاز دارید، پزشک یا جراح را از مصرف روزانه آسپیرین و دوز آن آگاه سازید. در غیر این صورت شما در معرض خونریزی شدید جراحی قرار دارید. با این حال، بدون مشورت با پزشک مصرف روزانه آسپیرین را قطع نکنید. افرادی که مصرف روزانه آسپیرین دارند و الکل می نوشند، در معرض خطر بالای خونریزی معده قرار دارند.

بهترین دوز مصرف آسپیرین چقدر است؟

پزشک دوز مناسب برای مصرف روزانه آسپیرین را تعیین می کند. دوزهای بسیار پایین آسپیرین مانند 75 تا 150 میلی گرم هستند اما دوز 81 میلی گرم دوز رایج و موثر برای مصرف روزانه آسپیرین است. پزشک معمولا دوز روزانه آسپیرین را از 75 میلی گرم (پایین ترین دوز برای بزرگسالان) تا 325 میلی گرم تجویز می کند.

اگر حمله قلبی داشته اید یا در قلب خود استنت دارید، این که آسپیرین یا هر داروی رقیق کننده خون دیگری را طب دستور پزشک مصرف کنید بسیار اهمیت دارد.

دکتر محمد علی اسدپور متخصص داخلی به سوالات زیر پاسخ می گویند:

برای قطع مصرف آسپیرین چه باید کرد؟

برای قطع مصرف آسپیرین در مواردی که مصرف آن ضروری است باید از روش های دیگر یا دارو های ضد انعقاد استفاده کرد. بطور مثال اگر بدلایلی ریسک انعقاد و یا لخته شدن خون در عروق و اندام های تحتانی باشد در حین قطع داروهای ضد انعقاد و آسپیرین در مورادی مثل خونریزی گوارشی باید از پمپ های با فشار متناوب در بیمارستان و یا بانداژ کشی اندامهای تحتانی در منزل استفاده کرد.

مصرف آسپیرین در کنار سایر NSAIDs چه تاثیراتی دارد؟

عوارض خونریزی دهنده آسپرین ممکن است با مصرف همزمان با NSAID افزایش می یابد.

همچنین دکتر محمد علی اسدپور متخصص داخلی اظهار می دارند در نوجوانان و کودکان که به علت عفونت های ویروسی دچار تب می شوند به هیچ وجه برای درمان تب از آسپیرین استفاده نشود.

دکتر محمد علی اسدپور
دكتر محمد علي اسدپور متخصص داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد علی اسدپور عضو انجمن متخصصین کبد و گوارش ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد علی اسدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه