ایجاد یک بریدگی یا جراحت در پوست ورود میکروب ها به داخل پوست را آسان تر می سازد و این سبب بروز عفونت های پوستی می گردد. در زیر با نمونه هایی از عفونت های باکتریایی پوستی، عفونت های قارچی پوستی و عفونت های ویروسی پوست آشنا می شویم.

دروانا:

پوست

پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده است. اگر پوست دچار عفونت شود، عمیق تر شدن آن وضعیت را تشدید خواهد کرد. لایه اول، سلول ها و رنگ پوست را ایجاد می کند. لایه دوم چربی های طبیعی برای محافظت و تعریق برای خنک شدن پوست را فراهم می کند. پایانه های عصبی موجود در این لایه، احساس گرما، سرما و درد را کم می کند. لایه سوم، پوست را به استخوان ها و ماهیچه ها متصل می کند و در تنظیم دما نقش دارد.

پوست چگونه عفونی می شود؟

ایجاد یک بریدگی در پوست برای مثال در اثر یک آسیب یا جراحی، ورود میکروب ها به داخل پوست را آسان تر می سازد و این سبب بروز عفونت پوستی می گردد. ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها از جمله این میکروب ها هستند. باکتری ها در محیط اطراف ما زندگی می کنند، ویروس ها ذرات کوچکی هستند که تنها با زیستن در سلول های زنده دیگر قادر به ادامه حیات می باشند و قارچ ها نیز موجودات زنده ای هستند که از سایر موجودات زنده تغذیه می کنند.

درمان عفونت های پوستی

عفونت های پوستی چگونه درمان می شوند؟ عفونت های پوستی باکتریایی عموما به کمک آنتی بیوتیک ها درمان می شوند در مواردی باکتری ها به این داروها مقاوم بوده و درمان سخت تر خواهد بود. داروها و کرم های نسخه ای اغلب عفونت های قارچی پوست را متوقف می سازند و چندین راه برای درمان عفونت های ویروسی پوست وجود دارد. پزشک متخصص پوست ممکن است داروهای ویروسی را تجویز کنید. در مواردی نیز علائم عفونت های پوستی به خودی خود برطرف می شوند.

MRSA

عفونت استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یک عفونت باکتریایی است که آنتی بیوتیک ها همیشه در متوقف کردن آن موفق نخواهند بود. این عفونت موجب ایجاد ورم چرکی در پوست می شود. اگر یک ورم چرکی دارید پزشک ممکن است آن را بدون تجویز دارو تخلیه کند. احتمال بروز این عفونت در افرادی که در بیمارستان بستری هستند و یا افرادی که تماس پوستی با وزرشکاران یا پرستاران کودک دارند، بیشتر است.

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت باکتریایی است که در کودکان سنین قبل و در دوران مدرسه شیوع دارد. این عفونت موجب زخم ها و تاول هایی در صورت، گردن، دست ها و ناحیه پوشک می شود. عفونت زرد زخم با مصرف آنتی بیوتیک هایی در فرم پماد، قرص و یا محلول برطرف می شود.

دمل

دمل یک برآمدگی قرمز و نازک است که تدریجا با چرک پر شده دردناک می شود و در نهایت می ترکد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها در اثر یک بریدگی یا نیش حشرات وارد پوست شده و یک یا چند فولیکول مو را آلوده می کنند. در صورت بزرگ شدن دمل، پزشک با ایجاد برشی کوچکی مایعات چرکی را تخلیه می کند.

تب خال

ویروس هرپس نوع 1 موجب زخم های سرد یا تب خال در لب ها و دهان می شوند که اغلب دردناک و خجالت آور هستند. اکثر مردم این ویروس را در اثر تماس با افرادی که آلوده هستند، دریافت می کنند. ویروس هرپس نوع یک در بدن باقی می ماند و زمانی که شمار بیمار، مضطرب و یا به شدت خسته هستید به صورت تاول هایی ظاهر می شود. این عفونت در اغلب موارد به خودی خود برطرف می شود اما گاهی ممکن است به تجویز دارو توسط پزشک متخصص پوست نیاز باشد.

آبله مرغان

ویروس آبله مرغان تمام بدن را درگیر کرده و با راش هایی که موجب خارش می شوند، شناسایی می گردد. این عفونت در اغلب موارد در طول یک هفته برطرف می شود. عفونت آبله مرغان شدیدا مسری است؛ در صورت ابتلا بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید. دریافت واکسن ها احتمال ابتلا به آبله مرغان را کمتر می کنند و در صورت ابتلا بیماری شما خفیف خواهد بود.

عفونت قارچی کرم حلقوی

این عفونت قارچی موجب راش های حلقوی، قرمز و خارش دار در سطح پوست می شود. این عفونت در قسمت های مختلف بدن ظاهر شده و بسیار مسری است. قارچ های مختلفی عاملی ایجاد عفونت قارچی کرم حلقوی هستند. قرص ها، کرم ها و اسپری های ضد قارچ در درمان عفونت موثر هستند اما در مواردی ممکن است عفونت بزگشت پذیر باشد.

بیماری پای ورزشکاران

این عفونت قارچی عموما در کف پا و میان انگشتان (نواحی که تاریک و مرطوب هستند) دیده می شود. عفونت قارچ پا موجب خارش، خشکی و ترک خوردن و در مواردی خونریزی در این نواحی می شود. پاهای خود تمیز و خشک نگاه دارید تا از بازگشت مجدد عفونت جلوگیری کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه