Quisinostat مهار کننده انتخابی داستیلاز هیستون (HDAC1) یک فرم خوراکی می باشد که توسط شرکت دارویی جانسن تولید شده است. کارآزمایی بالینی به منظور بررسی اثربخشی و بی خطر بودن این دارو در سرطان تخمدان مقاوم به پلاتینیوم همراه با Paclitaxel و کربوپلاتین در دست ارزیابی می باشد. جزئیات نتایج در نشست تحقیقاتی 2017 ارائه خواهد شد.

ویژگی های فارماکوکینتیکی Quisinostat مخصوصا به لحاظ تجمع انتخابی در بافت های هدف بسیار بی نظیر است در نتیجه امکان درمان تومورهای جامد با استفاده از این دارو فراهم می آید، نکته ای که در فاز دوم تحقیقات اثبات شده است. این دارو می تواند در بازگرداندن حساسیت به شیمی درمانی در بیمارانی موثر باشد که نسبت به پلاتینیوم مقاوم شده اند. اثربخشی و بی خطر بودن این دارو به لحاظ بالینی بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نتایج فاز Ib تحقیقات بالینی در مورد این دارو در ژورنال انجمن انکولوژی اروپا در سال 2016 منتشر شده است. این دارو پروفایل خوبی را به لحاظ اثر بخشی و بی خطر بودن در سرطان تخمدان مقاوم به پلاتینیوم نشان داده است.

نتایج پیش بالینی نشان داد Quisinostat بیان E-cadherin سرکوب کننده HDAC را تقویت می کند و منجر به بازگشت اپیتلیال به انتقال مزانشیمی (EMT) می شود. این مورد اخیر در مقاومت به شیمی درمانی مبتنی بر پلاتینیوم تاثیر می گذارد.

Quisinostat در شش مورد کارآزمایی بالینی که توسط شرکت جانسن در اروپا و آمریکا انجام شده است مورد بررسی قرار گرفت. این دارو بر روی بیش از 200 بیمار مبتلا به تومورهای بدخیم جامد و سرطان های خون تست شده است.

کارآزمایی جدید بر مصرف Quisinostat در ترکیب با مهارکننده های پروتئازوم در درمان سارکوما در نوجوانان و افراد جوان بالغ مورد بررسی قرار دارد و در ترکیب با مهار کننده های check-point به منظور افزایش اثربخشی در تومورهای جامد مورد بررسی است.

اثر بخشی این دارو در ترکیب با شیمی درمانی Paclitaxel + Carboplatin در بیمارانی مورد توجه قرار دارد که به سرطان تخمدان اپیتلیال پیشرفته یا متاستاز مبتلا هستند. این کارآزمایی به صورت چند مرکز و open-label انجام می شود و در درجه اول بیمارانی مورد مطالعه قرار دارند که به کارسینومای لوله فالوپ یا پریتونئال مبتلا بوده و نسبت به خط اول درمانی مبتنی بر پلاتینیوم و Paclitaxel مقاومند. این بررسی متشکل از یک دوره غربالگری سه هفته قبل از شروع مصرف  Quisinostatو پس از آن دوره درمانی 18 هفته (تا 6 چرخه و هر چرخه به مدت 21 روز) بود. پس از آن دوره پیگیری 4 هفته بعد از آخرین دور مصرف دارو آغاز گردید. هدف از دوره پیگیری تعیین دوره بقای افراد بدون پیشرفت بیماری و به طور کلی نرخ بقای بیماران بود.

سرطان تخمدان پنجمین سرطانی است که علت مرگ و میر خانم ها را در نتیجه تومورهای بدخیم فراهم می آورد. در آمریکا، غرب و شمال اروپا سرطان تخمدان از جمله سرطان های مرگبار در بحث زنان به شمار می آید و بیش از سایر سرطان های مسیر تناسلی خانم ها مرگ و میر در پی دارد. متوسط سن تشخیص این بیماری 58 است و 90 درصد تشخیص ها در خانم های بالای 40 سال داده می شود. در مورد سرطان تخمدان نرخ بقای 5 ساله 36.6 درصد است. بعد از جراحی خط اول درمان شیمی درمانی مبتنی بر پلاتینیوم و paclitaxel است. به هر حال نرخ عود بیماری بالاست و نتایج درمانی نیز ضعیف است. نیاز مبرم برای ایجاد انتخاب های درمانی بهتر در خط اول درمان و هم چنین در موارد مربوط به عود بیماری وجود دارد. بیماران ظرف یک تا شش ماه نسبت به پلاتینیوم مقاوم می شوند. در مورد این بیماران درمان مجدد با همان رژیم شیمی درمانی بیهوده است (نرخ پاسخ به درمان کمتر از 10 درصد می باشد). به هر حال افزودن اصلاح کننده های مقاومت مانند Quisinostat می تواند گزینه مورد توجهی باشد.

تاریخ انتشار: 1395/10/25
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه