تحقیقات اولیه نشان می دهد تعیین جنسیت فرزند یک خانم می تواند با فشار خون او طی شش ماه قبل از بارداری ارتباط داشته باشد.

یک تیمی متشکل از محققین چینی و کانادایی دریافتند که فشار خون بالا قبل از دوران بارداری می تواند با احتمال به دنیا آوردن فرزند پسر همراه باشد. بالعکس فشار خون پایین نیز می تواند شانس به دنیا آوردن دختر را تقویت کند.

اما محققین تنها بر ارتباط بین فشار خون قبل از بارداری و تعیین جنسیت فرزند تمرکز کردند. آنان علت این ارتباط را اثبات نکردند.

اما چطور فشار خون مادر می تواند جنسیت فرزند را تعیین کند؟ پاسخ این سوال چندان روشن نیست. محققین مشکوکند که فشار خون می تواند جنسیت فرزندانی را مشخص کند که دوره بارداری را طی می کنند و در موارد سقط چنین چیزی صادق نیست.

دکتر Ravi Retnakaran متخصص غدد از بیمارستان Mount Sina عنوان کرد زمانی که یک خانم باردار می شود، تعیین جنسیت جنین بر اساس این که اسپرم پدر کروموزوم ایکس یا وای را تامین کرده است مشخص می گردد و شواهدی در دست نیست که بتوان تغیّر احتمالی را در انسان پیش بینی کرد. او با اشاره به سقط یا سایر حالت هایی که منجر به از دست رفتن بارداری می شود عنوان کرد  اما چیزی که باور داریم متغیر است نسبت جنین پسر یا دختر در طول بارداری از دست می رود.

به بیان دیگر یافته ها نشان می دهد کاهش فشار خون مادر مدت کوتاهی قبل از بارداری احتمال ناقل جنین دختر بودن را افزایش می دهد و یا فشار خون بالاتر قبل از بارداری احتمال ناقل جنین پسر بودن را افزایش می دهد.

اما او افزود این تنها یک ارتباط است و علت بین فشار خون خانم قبل از بارداری و تعیین جنسیت جنین و احتمال زایمان پسر یا دختر به دست نیامده است.

او ادامه داد در تحقیقات قبلی نشان داده شد رویداد هایی مانند بلایای طبیعی و یا رکود اقتصادی به نظر می رسد با تغییر نسبت تولد دختر-پسر ارتباط دارد. ما فرض کردیم که فاکتورهای فیزیکی در ناقل پسر یا دختر بودن یک خانم در زمان بارداری تاثیر دارد.

در تحقیق جدیدی که انجام شد بیش از 1400 خانم متاهل در چین از آغاز سال 2009 مورد مطالعه قرار گرفتند. همه خانم های شرکت کننده ظرف شش ماه قصد باردار شدن داشتند.

همه تست های آزمایشگاهی به منظور بررسی فشار خون، کلسترول، تری گلیسرید و گلوکز مورد توجه قرار گرفت. این ارزیابی ها به طور متوسط شش ماه قبل از بارداری انجام شد.

وقتی خانم ها باردار شدند، وضعیت سلامت آن ها دنبال شد. همگی آنان مراقبت های روتین را دریافت  می کردند، از جمله این مراقبت ها می توان به مانیتور مستمر فشار خون در طول بارداری و تغییرات آن، همچنین تشخیص هر گونه عوارض و مشکلات در طول دوران بارداری اشاره کرد.

نهایتا شرکت کنندگان 739 پسر و 672 دختر را به دنیا آوردند.

محققین دریافتند خانم هایی که پسر به دنیا آورده بودند فشار خون سیستولیک بیشتری را قبل از بارداری نشان داده بودند و این در مقایسه با خانم هایی به دست آمد که دختر به دنیا آورده بودند. میانگین فشار خون مادرانی که پسر به دنیا آورده بودند 113 میلی متر جیوه بود در حالی که مادرانی که دختر به دنیا آورده بودند نزدیک به 110 میلی متر جیوه بود.

محققین داده ها را بر اساس سن مادر، وضعیت تحصیلی، سابقه مصرف سیگار، چاقی و مقدار کلسترول، تری گلیسرید و قند خون تنظیم کردند. آنان دریافتند گپ فشار خون حفظ شده است.

دکتر تامر سینگر مسئول بخش ناباروری و غدد تولید مثل بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک عنوان کرد طراحی خوب این تحقیق بسیار جالب توجه است. لازم به ذکر است ایشان خود در این تحقیق حضور نداشتند.

او افزود برای روشن تر شدن موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. و البته هیچ کس نباید این یافته ها را دستورالعملی برای تعیین جنسیت فرزند خود بداند.

سینگر توضیح داد تنها داده های مبتنی بر شواهد که به ما امکان تعیین جنسیت جنین را می دهد انجام لقاح آزمایشگاهی همراه با غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی است. این روش بیش از 20 سال است که وجود دارد و توسط صدها هزار خانم انجام شده و اثبات شده دقت آن در تعیین جنسیت فرزند آینده 99 درصد است هم چنین بی خطر نیز می باشد. 

این تحقیق در تاریخ 12 ژانویه در ژورنال هایپرتنشن آمریکا منتشر گردیده است.

تاریخ انتشار: 1395/11/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه