بر اساس توصیه های جدید انجمن قلب آمریکا خانم های مبتلا به نقایص قلبی مادرزادی می توانند بارداری های موفقیت آمیزی داشته باشند اما باید قبل از بارداری و در حین بارداری و پس از آن به طور منظم تحت نظر پزشک قرار داشته باشند.

بر اساس گفته دکتر جمیل ابولحسن متخصص قلب از انجمن قلب آمریکا در گذشته عنوان می شد خانم هایی که مشکلات پیچیده قلبی دارند هرگز بچه دار نشوند. اما این تفکر قدیمی کنار رفته است.

تحقیقات در سال های اخیر نشان داده است خانم هایی که با تیم های مراقبتی در ارتباط هستند معمولا می توانند باردارهای سالمی داشته باشد.

به گفته ماری کانبیبو نکته کلیدی برنامه ریزی است، ماری خود پرستاری است که منجر به ایجاد اصلاحات جدید در توصیه های موجود گردیده است. او ادامه داد مشاوره قبل از بارداری یک ضرورت است. به طور ایده آل مدت زمانی قبل از بارداری یک خانم باید برای باردار شدن آماده شود. او این درک را دارد که چطور بارداری می تواند بر سلامت خودش و آینده فرزندش تاثیر بگذارد.

به گفته دکتر ابولحسن خطرات و روش های مدیریت بارداری از یک خانم به خانمی دیگر متفاوت می باشد.

او توضیح داد شرایط قلبی خانم در این میان نقش مهمی دارد. از یک طرف ممکن است بیماری داشته باشید که سوراخ کوچکی در قلب خود داشته است که با جراحی مشکل او برطرف شده است و حالا او حال خوبی دارد، ورزش می کند و به خوبی در جامعه زندگی می کند. برای این فرد بارداری می تواند مناسب باشد. از طرفی ممکن است بیماری داشته باشید که مشکلات پیچیده تری دارد. برای مثال فردی که به هنگام تولد سوراخ بزرگی در قلب خود داشته است. و حالا  او به هایپرتنشن ریوی مبتلاست (فشار خون بالا که بر شریان های ریوی تاثیر می گذارد) و دچار تنگی نفس می باشد. مشخص است که بارداری در مورد او متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، تلاش برای بارداری می تواند ریسک برخی مشکلات اعم از آریتمی قلبی یا نارسایی قلبی را در طول بارداری و یا مدت کوتاهی بعد از بارداری افزایش دهد. بر اساس آن چه که انجمن قلب آمریکا عنوان می کند صرف بارداری در خانم های مبتلا به بیماری های قلبی می تواند ریسک سقط خود به خودی، زایمان زودرس و رشد ضعیف جنین را به همراه داشته باشد.

اما برای این که خانم ها بدانند چقدر در خطر هستند باید به متخصص قلب خود مراجعه کنند.

بنا به گفته این انجمن وقتی که فرد برای بارداری آماده باشد باید به متخصص زنانی مراجعه کند که در مراقبت از بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی تجربه داشته باشد. اما متخصص قلب نیز در این میان مشارکت خواهد داشت.

مشاوره ژنتیکی نیز ممکن است توصیه شود. برخی مشکلات مادرزادی قلبی می تواند ریشه قوی در ژنتیک داشته باشد و این بدان معناست که فرزند شما نیز می تواند با همان نقص متولد شود.

انجمن قلب آمریکا در تاریخ 12 ژانویه در ژورنال Circulation بیانیه ای را منتشر کرد که در آن برای نخستین بار به بارداری در خانم هایی با مشکلات قلبی پیچیده پرداخته است.

برخی شرایط پیچیده قلبی عبارت است از:

  • تک بطنی بودن: در این شرایط قلب به جای دو محفظه ای که خون را پمپ می کند یک محفظه دارد.
  • جا به جایی شریان های بزرگ: در این شرایط دو شریان اصلی که از قلب خارج می شود در موقعیت های نادرستی قرار می گیرد.
  • تنگی شدید آئورت: این شرایط به باریک بودن یکی از دریچه ها در طرف چپ قلب اشاره دارد
  • هایپرتنشن ریوی

بارداری در این افراد باید به نحوی برنامه ریزی شود که زایمان به دقت اتفاق بیفتد.

بر اساس گفته انجمن قلب آمریکا خانم هایی که به لحاظ بیماری های قلبی در خطر بالایی قرار دارند باید در مراکز بزرگ و مجهز به متخصصین قلب، جراحان، متخصصین بیهوشی و متخصصین زنان، زایمان خود را انجام دهند.

دکتر یاسر یحیی ال سید رئیس کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا عنوان کرد رویکرد تیمی در این بیماران بسیار اهمیت دارد.

او که خود در بیانیه انجمن قلب آمریکا مشارکت داشته است عنوان کرد از مراحل قبل از بارداری به بعد باید ارتباط نزدیکی بین بیمار و همه پزشکان دست اندرکار در بحث سلامت او برقرار شود.

او عنوان کرد در صورتی که فرد در نزدیکی مراکز درمانی بزرگ زندگی نکند باید هماهنگی های بیشتری انجام شود.

بیمار ممکن است به طور دوره ای ناچار باشد به مراکز بزرگ سفر کند اما می تواند در نزدیکی خودش مراقبت های پریناتال را دریافت کند.

زایمان باید برنامه ریزی شده باشد. این بدان معناست که القای زایمان واژینال چند هفته قبل از تاریخ مقرر برنامه ریزی شود.

در برخی موارد فرزند نیاز فوری به جراحی خواهد داشت. در طول بارداری انجام اکوکاردیوگرافی از جنین روتین می باشد تا هر گونه نقص قلبی بتواند مدت کوتاهی بعد از تولد برطرف شود. خانم ها نیز باید تحت نظر قرار داشته باشند.

درست بعد از زایمان تغییرات عمده ای در جریان خون به قلب اتفاق می افتد که می تواند ریسک آریتمی و یا نارسایی قلبی را افزایش دهد. بنابراین لازم است بعد از زایمان خانم ها به دقت مانیتور شوند.

تاثیر بارداری می تواند تا شش ماه بعد از زایمان در فرد ادامه داشته باشد. بنابراین خانم ها در طول این زمان باید تحت چکاپ قرار داشته باشند.

ابولحسن عنوان کرد پیغام او این است: بارداری برای خانم هایی که به مشکلات قلبی مادرزادی دچارند ممکن است.

اما تاکید کرد ما باید تمام مراحل را به درستی طی کنیم تا مطمئن شویم بارداری سالمی پیش رو خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1395/11/05
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه