بر اساس گزراش های جدید، ریسک یائسگی زودرس در بین خانم هایی بیشتر است که پریودهای قاعدگی شان در سنین پایین آغاز شده و فرزندی نیز ندارند.

یائسگی زودرس زمانی است که پریودها به طور طبیعی و قبل از سن 40 سالگی متوقف می شود. یائسگی زودهنگام نیز به زمانی اشاره دارد که پریودها به طور طبیعی و در بازه 40 تا 44 سالگی قطع می شود.

در تحقیق جدیدی که انجام شد بیش از 51000 خانم استرالیایی، ژاپنی و انگلیسی هم چنین اسکاندیناوی حضور داشتند.

بر اساس گفته محققین خانم هایی که پریودهای آنها در سن 11 سالگی یا پایین تر آغاز شده بود 80 درصد بیشتر در خطر داشتن یائسگی زودرس قرار داشتند و این در مقایسه با کسانی بود که پریودهای شان در سنین 12 و 13 سالگی آغاز شده است. هم چنین خانم هایی که در سن 11 سالگی یا پایین تر دچار قاعدگی شده اند 13 درصد بیشتر در خطر یائسگی زودهنگام قرار داشتند.

خانم هایی که هرگز باردار نشده و فرزندی نداشته اند دو برابر بیشتر در خطر یائسگی زودرس قرار داشتند. بر اساس این تحقیق این خانم ها هم چنین 30 درصد بیشتر در خطر یائسگی زودهنگام قرار داشتند.

ریسک یائسگی زودرس و یا یائسگی زودهنگام در بین خانم هایی بیشتر بود که در سنین پایین دچار قاعدگی شده هم چنین فرزندی نداشته اند. برای مثال در بین خانم هایی که هر دو فاکتور را داشته اند شانس یائسگی زودرس 5 برابر بیشتر بود. و شانس یائسگی زودهنگام نیز 2 برابر بیشتر بود.

نرخ کلی یائسگی زودرس در جمعیت معمولی کشورهایی که در این تحقیق حضور داشتند 2 درصد است. نرخ یائسگی زودهنگام در این کشورها حدود 8 درصد می باشد.

محققین دریافتند در مورد خانم هایی که در سنین پایین دچار قاعدگی شده و فرزندی ندارند این نرخ به ترتیب 5 و 10 درصد است.

این تحقیق در 25 ژانویه در ژورنال Human Reproduction منتشر شده است.

مسئول این تحقیقات گیتا میشرا طی اخباری عنوان کرد اگر یافته های حاصل از تحقیقات ما در دستورالعمل های بالینی به منظور توصیه به خانم هایی قرار می گرفت که در حدود 35 سال داشته و حدود 11 سالگی برای اولین بار دچار قاعدگی شده و از طرفی فرزندی نیز ندارند، پزشکان به این ترتیب می توانستند این افراد را برای احتمال یائسگی زودرس و یا یائسگی زودهنگام آماده کنند.

میشرا متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه کوئینزلند واقع در استرالیاست.

یافته ها نشان می دهد که پزشکان می توانند سلامت باروری خانم ها را بر اساس موارد دیگری علاوه بر فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن بررسی کنند و ریسک یائسگی زودرس را ارزیابی نمایند.

ایشان توضیح دادند این نکته به پزشکان فرصت می دهد تا خانم هایی که در خطر هستند را به طور موثر و زودهنگام شناسایی کنند. علاوه بر این می توان بر استراتژی های پیشگیرانه مانند بررسی وضعیت بیماری های قلبی در این افراد تمرکز کرد.

تاریخ انتشار: 1395/11/12
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه