تغذیه نامناسب و ناسالم در دوران جوانی می تواند خسارتی بیش از حد تصورتان در پی داشته باشد، تحقیقی جدید نشان داد تغذیه نامناسب می تواند خانم های جوان را در معرض سرطان پستان یا سرطان سینه قرار دهد.

به گفته کرین میشل مسئول اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت یو سی ال ای در لس انجلس، رژیم غذایی حاوی شکر زیاد، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده شما را بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه یا سرطان پستان قرار می دهد.

رژیم غذایی ناسالم می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را تا یک سوم افزایش دهد، اما بنا به گفته دکتر میشل باید یادآوری کرد این یافته ها به گونه ای نبود که علت این تاثیرات اثبات شود. او گفت ما در این تحقیق صرفا از یک ارتباط صحبت می کنیم.  

در این تحقیق داده های حاصل از 45000 خانم دنبال شد که در فاز دوم تحقیق سلامت پرستاران ثبت نام کرده بودند. همه خانم ها پرسشنامه فراوانی غذایی را در مورد رژیم غذایی نوجوانی و اوایل دوره بلوغ خود تکمیل کردند و بازه پیگیری 22 ساله بود.

محققین بر اساس روشی که رژیم غذایی را با مارکرهای التهابی در خون مرتبط می کرد، به رژیم های غذایی یک امتیاز التهابی اختصاص دادند. دکتر میشل توضیح داد، خوردن غذاهایی با شکر زیاد، کربوهیدرات های تصفیه شده بیشترین میزان مارکرهای التهابی را در خون به خود اختصاص داد.

میشل و همکارانش دریافتند در مقایسه با خانم هایی که رژیم غذایی آنان امتیار التهابی کمتری داشت، خانم هایی که در پنج گروهی قرار می گرفتند که بیشترین امتیار التهابی را در طول سال های نوجوانی خود داشته اند، 35 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه یا پستان قبل از دوران یائسگی بودند.

خانم هایی که امتیاز التهابی بیشتری در اوایل بلوغ داشتند 41 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه یا پستان قرار داشتند.

به هر حال محققین دریافتند امتیازهای التهابی ارتباطی با بروز کلی سرطان پستان یا با وقوع سرطان پستان بعد از یائسگی ندارند.

در طول دوره پیگیری، 870 خانم که پرسشنامه مربوط به رژیم غذایی دبیرستان را کامل کرده بودند، تشخیص سرطان سینه قبل از دوره یائسگی در آن ها داده شد و در مورد 490 نفر نیز تشخیص سرطان سینه بعد از دوران یائسگی داده شد.

 محققین نمی توانند توضیح دهند چرا التهاب می تواند ریسک سرطان سینه را افزایش دهد. و در حالی که اجزای اصلی رژیم های غذایی التهابی حاوی غذاهایی بودند که چندان سبب غافلگیری و دور از انتظار نیست (مانند برنج سفید، همبرگر و پاستا)، این لیست هم چنین حاوی مقادیر اندک سبزیجاتی مانند کرفس، فلفل سبز، قارچ، بادنجان و ماهی بود.

این یافته ها نیاز به بررسی بیشتر طی تحقیقات آینده دارد.

باید توجه داشت در این تحقیق محدودیت هایی نیز وجود داشت، از جمله آن که ممکن است افرادی که در دهه سی ام و یا بالاتر زندگی خود قرار دارند، در به خاطر آوردن رژیم دوران مدرسه خطا کنند.

لسلی برنشتاین پروفسور بخش بیومارکرها برای تشخیص و پیگشیری اولیه در موسسه تحقیقاتی بکمن در مرکز جامع سرطان شهر امید در کالیفرنیا که خود در این تحقیقات حضور نداشت اما یافته های این تحقیق را مرور کرد، عنوان داشت این افزایش ریسک جزئی است.

او نیز موافق بود مکانیسمی که نشان دهد چرا التهاب منجر به افزایش ریسک سرطان سینه می شود به طور کامل توسط متخصصین درک نشده است.

اما توصیه او برای خانم ها چه بود؟

او ادامه داد من پیشتر از این نیز گفته ام، تغذیه ای سالم داشته باشید، سعی کنید بیشتر از جوجه، ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید، هم چنین از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید و از مصرف نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.

تاریخ انتشار: 1396/01/10
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه