دروانا:

خیلی خانم ها که درخطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند از داروی تاموکسیفن برای پیشگیری از سرطان سینه استفاده نمی کنند زیرا آن ها معمولا در اثر علائم جانبی ناشی از این دارو نگران می شوند.

در این تحقیق نزدیک به 4000 خانم ها به مدت 5 سال در انگلیس دنبال شدند.

متخصصین آمریکا که در بحث مراقبت از سرطان سینه نقش دارند در اثر این یافته ها چندان شگفت زده نشدند.

دکتر استفان برینگ متخصص آنکولوژیست عنوان کرد این درست است که خیلی از خانم ها که این دارو را مصرف می کنند در دوران قبل از یائسگی قرار دارند و مشخص است که علائمی که این خانم ها تجربه می کنند ارتباطی به دارو ندارد و می تواند به سن آن ها مربوط باشد.

او که خود مسئول آنکولوژی جراحی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک می باشد عنوان کرد این نکته برای متخصصین کاملا روشن بود اما گزارش های علمی می تواند در اطلاعاتی که به بیمار می دهیم بسیار کمک کننده باشد.

تاموکسیفن برای خانم های مبتلا به سرطان سینه استفاده می شود که دچار توده هایی هستند که ناشی از استروژن می باشد. نشان داده شده است که خانم های پر خطر به دلیل داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه و یا سایر فاکتورها با مصرف این قرص حداقل تا 30 درصد کمتر در خطر سرطان پستان قرار خواهند داشت.

به هرحال این تحقیق جدید نشان داد با وجود آن که تاموکسیفن احتمال نجات زندگی را در پی دارد اما با این حال هنوز هم خیلی از خانم ها که در خطر بالایی قرار دارند مصرف تاموکسیفن نسخه شده را ادامه نمی دهند.

خانم ها در این تحقیق به طور تصادفی به مدت 5 سال یا تاموکسیفن دریافت می کردند و یا پلاسبو. بعد از حداقل 4،5 سال 74 درصد خانم هایی که پلاسبو دریافت می کردند هنوز به مصرف آن ادامه می دادند اما این آمار در بین افرادی که تاموکسیفن دریافت می کردند 65 درصد بود.

میزان افت مصرف در 12 تا 18 ماه اول در بیشترین حد قرار داشت. این آمار در گروه پلاسبو 7 درصد و در گروهی که تاموکسیفن دریافت می کردند 12 درصد بود.

علائم گزارش شده توسط خانم ها در این تحقیق عبارت بود از

  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • سردرد
  • گرگرفتگی
  • سایر مشکلات جنیکولوژیک مانند خونریزی های نامنظم، خشکی واژن و ترشحات واژن

محققین بریتانیایی عنوان کردند بعد از شش ماه 40 درصد در هر دو گروه گزارش کردند که به دلیل تهوع و استفراغ درمان را متوقف کرده اند.

دکتر ایوانا سستاک از دانشگاه  Queen Mary لندن در اخبار دانشگاه عنوان کرد  علائمی که سبب قطع مصرف دارو بود در هر گروه پلاسبو و تاموکسیفن تقریبا مشابه بود. هرچه علائم شدیدتر می شد میزان پایبندی به درمان نیز کمتر بود.

تنها استثنا زمانی بود که افراد سردرد را تجربه می کردند در این حالت نرخ ترک مصرف دارو در گروه پلاسبو بیشتر بود.

دکتر ساموئل اسمیت از دانشگاه سیدز طی اخباری عنوان کرد این علائم مشخصا نمی تواند ناشی از دارو باشد زیرا این تنها یک پلاسبو است.

سستاک نیز عنوان کرد داده ها نشان می دهد خانم ها ممکن است این علائم را به طور طبیعی به دلیل اقتضای سن شان تجربه کنند برای مثال در دوران نزدیک به یائسگی بروز برخی از این علائم طبیعی است.

دکتر سینارا کومر رئیس جراحی سینه و مدیر مرکز جامع پستان روسی مارک در بیمارستان ایسلند استاتن در نیویورک یافته های این تحقیق را بازبینی کرد و موافق بود این درست نیست که تصور کنیم تاموکسیفن خانم هایی که در دروان قبل از یائسگی قرار دارند را به دوره یائسگی وارد می کند.

ایشان هم چنین توضیح دادند مهم است که برای بیماران زمانی صرف کنیم زیرا خیلی از آن ها به همین دلیل تمایلی به مصرف دارو ندارند. من در عمل دریافته ام که اگر یک خانم  درک کند که میزان استروژن در او واقعا رو به کاهش نیست و به سمت یائسگی زودرس پیش نمی رود بیشتر تلاش خواهد کرد تا تاموکسیفن را دریافت کند.

محققین بریتانیایی عنوان کردند که ارتباط و مذاکرات پزشک_بیمار می تواند کمک کننده باشد.

سستاک عنوان کرد دادن اطلاعات دقیق در مورد تاثیرات جانبی به بیمار و مشخص کردن این که برخی علائم به طور طبیعی در طول درمان اتفاق می افتد می تواند رویکرد مفیدی در تشویق بیماری به پایندی درمان باشد. این نکته مخصوصا در مورد خانم هایی اهمیت دارد که که انتظار تجربه یائسگی را در حین درمان دارند.

این تحقیق در 29 ژوئیه در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/04/29

تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه