دروانا:

یافته های جدید نشان می دهد خانم هایی که به فرزندان خود شیر می دهند ممکن است کمتر در خطر حمله قلبی یا سکته در دهه های بعدی زندگی خود باشند.

محققین دریافتند که در بین تقریبا 290000 خانم در کشور چین، آن هایی که به فرزندان خود شیر داده بودند 10 درصد کمتر در خطر حمله قلبی یا سکته در آینده قرار داشتند و این آمار در مقایسه با خانم هایی بود که با بطری به فرزندان خود شیر داده بودند.

اما شیردهی چطور می تواند به حفظ سلامت کمک کند؟

سان پیتر محقق دانشگاه آکسفورد انگلیس عنوان کرد یک فرضیه آن است که شیردهی به تنظیم مجدد متابولیسم خانم بعد از بارداری کمک می کند.

در این تحقیق اشاره شد خانم هایی که به مدت بیشتری شیردهی داشته اند کمتر در خطر فشار خون بالا و دیابت قرار داشتند.

دکتر نایا گلدبرگ سخن گوی انجمن قلب آمریکا عنوان کرد این احتمال وجود دارد خانم هایی که با سینه خود شیر می دهند به طور کلی عادات سالم تری دارند. گلدبرگ متذکر شد در تحقیقات این چنینی دشوار است که بخواهیم همه فاکتورها را تا زمان ایجاد مشکل قلبی در نظر داشته باشیم که ممکن است چند دهه بعدتر اتفاق بیفتد.

از طرفی شیردهی می تواند تاثیرات مستقیمی نیز داشته باشد.

برای مثال گلدبرگ به اکسی توسین اشاره می کند هورمونی که در دوران شیردهی آزاد می شود.

گلدبرگ توضیح می دهد که اکسی توسین سبب ریلکس شدن عروق خونی می گردد. اما او در ادامه نیز عنوان داشت مشخص نیست این تاثیر چطور می تواند بر سلامت قلبی خانم ها در سال های آینده تاثیر بگذارد.

گلدبرگ هم چنین افزود این شواهد مبنی بر محافظت علیه بیماری های قلبی عروقی می باشد. لازم به ذکر است گلدبرگ مسئول برنامه سلامت زنان مرکز پزشکی NYU Langone در نیویورک می باشد.

آکادمی اطفال آمریکا به طور انحصاری شیردهی مادر را برای شش ماهه اول زندگی طفل توصیه می کند و سپس با افزودن غذاهای جامد در طول شش ماهه بعدی تغذیه با شیر مادر هنوز ادامه داشته باشد. بعد از آن تصمیم برای ادامه استفاده از شیر مادر به مادر و فرزند بستگی خواهد داشت.

اغلب خانم ها که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند (97 درصد) برای دوره ای از زندگی فرزند شان خودشان به او شیر می دادند. متوسط زمان برای هر کودک 12 ماه بود.

خانم ها در شروع این تحقیق همگی فاقد مشکلات قلبی بودند. آن ها به طور میانگین 51 سال داشتند و تقریبا همگی شان سابقه زایمان داشتند.

در طول هشت سال آینده نزدیک به 17000 خانم به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا شدند که شامل حملات قلبی و بسته شدن عروق می باشد که می تواند به حمله قلبی منجر شود. 24000 خانم باقی مانده نیز دچار سکته مغزی شدند.

به طور کلی این تحقیق نشان داد خانم هایی که از شیر خودشان برای تغذیه فرزندشان استفاده می کردند 10 درصد کمتر در خطر قرار داشتند و این در مقایسه با خانم هایی بود که از شیشه شیر استفاده می کردند.

هم چنین مشخص شد اگر بازه شیردهی طولانی تر شود این ریسک کاهش بیشتری دارد. به ازای هر شش ماه بیشتری که صرف شیردهی کودک می شد شانس بیماری های قلبی 3  تا 4 درصد به طور میانگین کاهش داشت.

البته به گفته پیتر خانم هایی که از شیر خودشان استفاده می کردند و آن هایی که از شیشه شیر استفاده می کردند می توانستند به طرق متفاوتی متمایز شوند.

این تحقیقی خیلی از تفاوت ها را در نظر نگرفت مواردی مانند سن، عادت سیگار کشیدن، میزان ورزش کردن و وزن فعلی بدن.

شیردهی هنوز با کاهش ریسک مشکلات قلبی ارتباط داشت.

در کشورهای غربی خانم هایی که از شیر خودشان برای فرزندان شان استفاده می کنند تحصیلات و درآمد بیشتری دارند.

اما در چین عکس این روند صادق است. خانم های فقیرتر در مناطق روستایی عموما برای مدت طولانی تری از شیر خود برای تغذیه فرزندان شان استفاده می کنند و این در مقایسه با خانم هایی است که در شهر زندگی می کنند و درآمد بیشتری دارند.

اما تحقیقات در سایر کشورها نیز نتایج مشابهی را در پی داشته است. برای مثال در تحقیقی که بر روی پرستاران آمریکایی انجام شد مشخص گشت آن هایی که برای حداقل دو سال به فرزند خود شیر داده اند به طور کلی در طول زندگی خود کمتر در خطر بیماری های قلبی قرار دارند.

گلدبرگ به نکته دیگری تاکید کرد. راه های کافی وجود دارد که خانم ها خودشان را از سکته مغزی و بیماری های قلبی محافظت کنند. قطعا آن ها می توانند با انجام ورزش منظم ریسک بیماری را در خود کاهش دهند، عدم سیگار کشیدن، کنترل استرس و خوردن غذای سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند بسیار کمک کننده باشد.

گلبرگ هم چنین توضیح داد شیردهی می تواند انتخاب بیشتری را در این لیست ایجاد کند.

این تحقیق به صورت آنلاین در تاریخ 21 ژوئن در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/05/3

تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه