تغذیه با شیر مادر مزایایی را برای فرزند و مادر هر دو در پی دارد. شیردهی به بهبود بافت پستان کمک می کند و میزان مواجه بدن با استروژن را کاهش می دهد و به این ترتیب به کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. از طرفی تغذیه با شیر مادر علاوه بر تامین مواد مغذی فرزند را علیه ابتلا به بیماری ها محافظت می کند. هم چنین نشان داده شده فرزندانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند مادامی که بزرگ می شوند کمتر به اضافه وزن دچار می شوند.

دروانا:

گزارشی جدید نشان داد شیردهی می تواند خانم ها را علیه سرطان سینه محافظت کند. آنالیز سیزده تحقیق از هیجده تحقیق بررسی شده توسط موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان داد ریسک ابتلا به سرطان سینه به ازای هر پنج ماه شیردهی دو درصد کاهش می یابد. هم چنین نشان داده شد فرزندانی که از شیر مادران خود تغذیه کرده اند مادامی که بزرگ می شوند کمتر به اضافه وزن دچار می شوند. بر اساس گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا افراد بالغ که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند با افزایش ریسک ابتلا به یازده سرطان شایع مواجه هستند.

آلیس بندر مسئول برنامه های تغذیه ای این موسسه عنوان داشت همیشه ممکن نیست که مادران بتوانند به فرزندان خود شیر دهند اما مادرانی که این توانایی را دارند باید بدانند شیردهی می تواند محافظت خوبی را علیه سرطان هم در مادر و هم در فرزند ایجاد کند.

بر اساس این گزارش شیردهی به چند طریق نقش محافظتی دارد. ابتدا این که بازگشت مادر به پریودهای قاعدگی را به تاخیر می اندازد در نتیجه میزان مواجه با هورمون استروژن را کاهش می دهد که بین این فاکتور و افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباطی وجود دارد. علاوه بر این فرو ریزی بافت پستان بعد از شیردهی می تواند آن را از شر سلول هایی با دی ان آ خراب خلاص کند.

این گزارش افزود حفظ وزن سالم، پرهیز از مصرف الکل و فعال بودن به لحاظ فیزیکی می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

به دلیل منافع زیادی که شیر مادر دارد بهتر است مادران پشتیبانی دریافت کنند که بتوانند شیردهی را به طور موفق و به مدت طولانی تر از چند روز یا چند هفته ادامه دهند.

هم چنین باید بدانید اقداماتی وجود دارد که همه خانم ها می توانند برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه انجام دهند.

علاوه بر این که شیر مادر مواد مغذی مهمی برای فرزند در خود دارد می تواند سیستم ایمنی او را تقویت کند و او را از بیماری ها محافظت کند. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا به مادران توصیه می کند به مدت شش ماه فرزندان خود را تنها با شیر خودشان تغذیه کنند و پس از آن برخی غذاها و مایعات را به رژیم غذایی فرزند خود بیافزایند.

سایر سازمان های بهداشتی مانند سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه های مشابهی را برای مادران ارائه می دهد.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه