واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا در خانم های باردار بسیار اهمیت دارد و این فارغ از آن است که خانم ها اخیرا واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده اند یا خیر. زیرا در هر حالت واکسیناسیون خانم های باردار پاسخ خوبی را در زمان زایمان هم برای نوزاد و هم برای مادر در پی دارد.

دروانا:

از آن جایی که خانم های باردار و نوزادان آن ها مستعد ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض آن هستند دستورالعمل ها یک شات واکسن آنفلوآنزا را در دوران بارداری توصیه می کنند. اما مشخص نیست برای خانمی که اخیرا واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده واکسن عمل می کند یا خیر.

تحقیقی جدید نشان داد مادر و جنین با یک شات واکسن آنفلوآنزا که در طول بارداری تزریق می شود محافظت خوبی را در برابر آنفلوآنزا دریافت می کنند و این صرف نظر از این مطلب می باشد که آیا مادر اخیرا یک شات واکسن دیگر دریافت کرده است یا خیر.

دکتر اکتاویو رامیلو مسئول بخش بیماری های عفونی بیمارستانی کودکان Nationwide در کلمبوس اوهایو عنوان داشت واکسیناسیون در خانم های باردار موثر است خواه قبلا واکسن دریافت کرده باشند یا دریافت نکرده باشند. ایشان ادامه داد ما می دانیم که خانم های باردار باید یک دوز واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. و این واکسیناسیون هر چه زودتر انجام شود بهتر است.

محققین در سال های اخیر دریافته اند واکسن آنفلوآنزا برای افراد سالمند و افراد بیماری که مستعد ابتلا به آنفلوآنزا هستند بسیار با ارزش است. کودکان و خانم های باردار نیز بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

رامیلو عنوان کرد در دهه گذشته ما آموختیم که تزریق واکسن آنفلوآنزا در خانم های باردار راه خوبی برای محافظت جنین و مادر محسوب می شود.

کوین آلت متخصص بیماری های زنان و زایمان در دانشگاه کانزاس عنوان کرد واکسن آنفلوآنزا برای خانم های باردار بسیار اهمیت دارد. آنفلوآنزا در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد. در طول شیوع آنفلوآنزا در سال 2009 خانم های باردار شش برابر بیشتر مستعد مرگ ناشی از آنفلوآنزا بودند و این در مقایسه با جمعیت عادی بود. آنفلوآنزا با مشکلات زایمان مانند زایمان زودرس و مرده زایی ارتباط دارد. واکسن آنفلوآنزا محافظتی را علیه این مشکلات فراهم می کند.

به هر حال رامیلو افزود مشخص نبود آیا واکسیناسیون اخیر می تواند در خانم های بارداری که در زمان بارداری واکسن جدیدی دریافت می کنند مقاومت به آنفلوآنزا را ایجاد کند یا خیر. این نگرانی وجود داشت که با دو واکسن آنفلوآنزا پی در پی تاثیرات واکسن دوم ضعیف می شود.

برای بررسی این مطلب رامیلو و همکارانش نمونه خونی 141 خانم باردار را قبل و بعد از دریافت واکسن بررسی کردند. هم چنین در زمان زایمان نیز نمونه خون مادران و نوزادان بررسی شد.

بر اساس این گزارش پنجاه نفر از خانم ها قبلا واکسن آنفلوآنزا دریافت نکرده بودند و نود و یک نفر نیز واکسینه شده بودند. یافته ها نشان داد خانم های بارداری که زودتر واکسینه شده بودند محافظت کمتری را یک ماه بعد از واکسیناسیون دوم نشان دادند. اما میزان محافظت در بین همه خانم ها چه آن ها که واکسینه شده بودند و آن ها که واکسینه نشده بودند در زمان زایمان تفاوتی نداشت.  

محققین هم چنین نشان دادند علاوه بر این میزان محافظت از آنفلوآنزا در نوزادان تفاوتی با هم نداشت. رامیلو عنوان کرد برای مادر یا فرزند این که قبلا واکسیناسیون انجام شده باشد یا خیر تفاوت بزرگی را ایجاد می کند اما در زمان زایمان هر دو پاسخ های خوبی را نشان می دهند.

دکتر آلت توصیه می کند خانم هایی که برای باردار شدن برنامه دارند باید واکسن آنفلوآنزا را زمانی که واکسن در دسترس است یعنی در اواخر تابستان و پاییز دریافت کنند. خانم های باردار نیز باید واکسن آنفلوآنزا را در پاییز یا هر زمان دیگری در طول فصل آنفلوآنزا دریافت کنند.

این تحقیق در اول آگوست در ژورنال Vaccine منتشر شده است.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه