دروانا:

یافته های جدید نشان می دهد بعد از یک آسیب یا صدمه خانم جوان ممکن است متوجه شود پریودهای قاعدگی او کمی خارج از برنامه اتفاق می افتد و دچار پریودهای نامنظم شده است.

مسئول این تحقیقات آنتونی کونتوس مسئول بخش تحقیقی دانشگاه پزشکی پیتزبورگ عنوان کرد این یافته ها نشان می دهد نوجوانان و خانم های جوان بیشتر ممکن است الگوهای قاعدگی غیرنرمالی را به دنبال یک صدمه تجربه کنند و این در مقایسه با آن هایی است که آسیب ارتوپدیک دیده اند. شانس داشتن دو یا بیش از دو الگوی قاعدگی غیرنرمال در بیماران مصدوم شش برابر بیشتر است و این آمار در مقایسه با آسیب های ارتوپدیک می باشد.

در این تحقیق 128 خانم جوان با بازه سنی 12 تا 21 سال حضور داشتند. 68 نفر آسیب های ورزشی دیده بودند و 60 نفر نیز به آسیب های ارتوپدیک دچار بودند آسیب هایی مانند کشیدگی ماهیچه ها و یا شکستگی استخوان ها 45 درصد این خانم ها حداقل یک پریود غیر نرمال داشتند.

نزدیک به 24 درصد خانم های مصدوم دو یا بیش از دو الگوی خونریزی غیر نرمال را در طول دوره تحقیق تجربه کردند و این در مقایسه با 5 درصد آن هایی بود که به آسیب های ارتوپدیک دچار بودند.

یک الگوی قاعدگی غیر نرمال بر اساس گفته محققین به بازه کمتر از 21 روز یا بیش از 35 روز اطلاق می شود. متوسط چرخه قاعدگی خانم ها 28 روز است.

کونتوس و همکارانش سلامت خانم های آسیب دیده را به مدت 120 روز دنبال کردند. خانم ها با استفاده از پیغام های مکتوب و از طریق ارزیابی آنلاین پریودهای خود را گزارش می کردند.

ارتباط دقیق بین مصدومیت و پریودهای غیر نرمال در این تحقیق مشخص نشد.

مصدومیت می تواند بر عملکرد تخمدان ها تاثیر بگذارد. تخمدان ها منجر به ایجاد چرخه های قاعدگی می شوند. بنابراین تغییر در تخمدان ها می تواند منجر به اختلال هورمونی شود که می تواند الگوهای خونریزی را تغییر دهد.

این تحقیق درسوم  ژوئیه به صورت آن لاین منتشر شد.

دکتر مگان مورنو متخصص طب نوجوانان در بیمارستان کودکان سیاتل عنوان کرد این یافته ها نشان می دهد آسیب های مغزی می تواند بر فرایند های هورمونی شامل استروژن و پروژسترون که در حفظ چرخه های قاعدگی منظم مهم هستند تاثیر بگذارد.

کونتوس عنوان کرد نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد تا تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت در سلامت نوجوانان و خانم های جوان تعیین شود. مسئولین بحث بهداشت و درمان باید در مورد الگوی قاعدگی بیماران سوال کنند و آن ها تشویق کنند که در صورت ایجاد صدمات جسمی، عملکرد قاعدگی خود را مانیتور کنند.

الگوهای قاعدگی در این تحقیق بر اساس گزارش خود افراد ثبت شد. محققین خاطر نشان کردند که این گزارش ها می تواند دچار خطاهای احتمالی باشد. علاوه بر این محققین نتوانستند همه فاکتورهایی که می تواند بر الگوهای قاعدگی تاثیر بگذارد را دنبال کنند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه