در تحقیقی که به تازگی انجام شده است گروهی از محققین ترکیبی از سه آنتی بادی قوی علیه ویروس زیکا را به چهار میمون تزریق کرده و سپس آن ها را در معرض ویروس قرار دادند. یافته ها نشان داد این میمون ها آثاری از عفونت زیکا را نشان ندادند. این یافته ها بدان جهت امیدوار کننده است که می تواند گامی جهت ایجاد ایمنی موقت علیه زیکا در خانم های بارداری باشد که در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند.

دروانا:

آنتی بادی جدیدی به نام cocktail می تواند محافظت موثری برای جنین علیه زیکا ارائه دهد.

دکتر دیوید واتکینز متخصص پاتولوژی از دانشکاه پزشکی میامی میلر عنوان داشت مخلوطی از سه آنتی بادی قوی که محافظت کاملی را علیه زیکا ایجاد می کند در گروهی از میمون های آزمایشگاهی تست گردید.

تزریق منظم این آنتی بادی ها به طور بالقوه می تواند محافظت حیاتی را در خانم های بارداری ایجاد کند که در مناطق آلوده به زیکا زندگی کرده و یا به این مناطق مسافرت کرده اند.

زیکا می تواند آثار مخرب و نورولوژیکی را برای جنین در حال رشد به همراه داشته باشد که از جمله آن می توان به میکروسفالی اشاره کرد. میکروسفالی شرایطی است که در آن جمجمه و مغز جنین به درستی تکامل نیافته است.

واتکینز عنوان داشت اگر تزریق آنتی بادی در خانمی انجام شود که در سه ماهه اول بارداری قرار دارد و سپس تزریق دیگری در سه ماهه دوم انجام شود جنین می تواند از تاثیرات زیکا در طول بارداری محافظت شود.

دکتر Amesh Adalja از مرکز جان هاپکینز عنوان کرد این تحقیق جدید شواهد مهمی را در برداشت و نشان داد درمان مبتنی بر آنتی بادی علیه زیکا می تواند موثر باشد. اگر تحقیقات جدید نیز همین نتایج را نشان دهد این آنتی بادی کوکتل می تواند به عنوان محافظت موقت علیه زیکا مورد توجه قرار گیرد.

واتکینز خاطر نشان کرد در حال حاضر واکسن زیکا موجود نمی باشد. واکسن ها به سیستم ایمنی می آموزند تا آنتی بادی های محافظتی را علیه یک پاتوژن ایجاد کنند.

در این تحقیق نیز استفاده از این آنتی بادی ها به نوعی واکسیناسیون کوتاه مدت می باشد.

متاسفانه این آنتی بادی ها نیمه عمر کوتاهی دارند و تنها چند هفته یا چند ماه در جریان خون زنده می مانند. افراد باید تزریقات منظمی از این آنتی بادی ها را دریافت کنند تا سطح ایمنی در بدن پایدار بماند زیرا سیستم ایمنی هرگز نخواهد آموخت که چطور می تواند این آنتی بادی ها را بسازد.

این رویکرد در مورد محافظت علیه اچ آی وی نیز امیدواری هایی را در پی داشته است. دو تیم تحقیقاتی به طور موفقیت آمیزی از آنتی بادی های کولون شده برای محافظت میمون ها از اچ ای وی استفاده کردند. این یافته ها در ژورنال Science and Science Translational Medicine در ماه سپتامبر منتشر شد.

آنتی بادی هایی که علیه زیکا و سایر ویروس ها عمل می کنند ورودی به سلول های انسانی را بلاک می کنند. این پروتئین ها به ویروس می چسبند و مانع از ورود آن به سلول می شوند. این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا ویروس در خارج از سلول نمی تواند کپی از ژن های خود را بسازد و برای تکثیر و انتشار باید به درون سلول مهاجرت کند.

در این تحقیق واتکینز و همکارانش 91 آنتی بادی متفاوت تولید شده از افراد آلوده به زیکا در کلمبیا را جمع آوری کردند. سپس سه آنتی بادی خاص را انتخاب کردند که به نظر می رسید بیشترین قدرت را علیه زیکا داشتند و کپی هایی از این آنتی بادی های را کولون کردند. سپس این آنتی بادی ها را به بدن چهار میمون آزمایشگاهی تزریق کردند و روز بعد آن ها را در معرض ویروس زیکا قرار دادند. هیچ یک از میمون ها در سه هفته بعد آثاری از عفونت زیکا را نشان نداد، اما چهار میمون گروه شاهد که همان سویه های زیکا را دریافت کرده بودند آلوده شده بودند.

انجام تست های بیشتر در پریمات ها قبل از تست این یافته در انسان ضروری می باشد. یافته های حیوانی نتایج مشابه با انسان را لزوما در پی ندارد.

به هر حال واتکینز عنوان داشت باید محتاطانه خوش بین بود که آنتی بادی کوکتل احتمالا می تواند علیه مادر و جنین هر دو موثر باشد.

آنتی بادی در بدن مادر از طریق جفت وارد بدن جنین می شود.

محققین در حال حاضر به دنبال سرمایه گذاری بیشتر هستند تا بتوانند این تحقیق را در ابعاد وسیع تر روی پریمات های بیشتر و سپس انسان انجام دهند.

به گفته واتکینز این رویکرد در مقایسه با تولید واکسن ساده تر و احتمالا موثر تر است. افراد نسبت به واکسیناسیون پاسخ های متفاوتی نشان می دهند. بر اساس تصورات واتکینز در آینده احتمالا بیشتر داروهایی که برای بیماری های عفونی استفاده می شود به فرم آنتی بادی خواهد بود.

این تحقیق در تاریخ چهارم اکتبر در ژرونال Science Translational Medicine منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه