سرطان تخمدان به عنوان قاتل خاموش لقب دارد و نهمین سرطان بدخیم شایع در بین خانم ها می باشد. بنابراین آشنایی با علائم و نشانه های سرطان تخمدان می تواند باعث نتایج درمانی بهتری باشد. سن بالای 55 سال و سابقه ابتلا به سرطان سینه، کولون و رحم از جمله فاکتور های خطر سرطان تخمدان می باشد. احساس سنگینی در ناحیه لگن، نفخ و تورم در بخش پایین شکم و بی اختیاری در ادرار نیز از جمله علائم و نشانه های سرطان تخمدان محسوب می شود.

دروانا:

با توجه به آمار منتشر شده از سوی انجمن سرطان آمریکا حدود 22440 خانم آمریکایی در سال جاری در مورد شناسایی علائم و نشانه های سرطان تخمدان نکاتی را خواهند آموخت و بیش از 14000 نفر نیز در این کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.

سرطان تخمدان لقب قاتل خاموش را به خود اختصاص داده است و به نهمین سرطان بدخیم مرگبار در بین خانم ها شناخته شده است.

خانم ها باید خطرات، علائم و نشانه های سرطان تخمدان را بیاموزد.

در حالی که علت ایجاد سرطان تخمدان چندان روشن نیست اما باید توجه داشت ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در بین خانم های بالای 55 سال، افرادی که در نزدیکان خود فرد مبتلا به سرطان تخمدان را داشته اند و خانم هایی که سابقه ابتلا به سرطان های کولون، رحم و یا سینه را داشته اند بالا است.

به عبارتی ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در خانم های مبتلا به سرطان سینه، رحم و کولون و همچنین خانم هایی که هرگز باردار نشده اند بالا می باشد.

خانم هایی که سابقه خانوادگی قوی در ابتلا به سرطان تخمدان و سینه داشته اند می توانند کاندیدای برای انجام تست ژنتیک باشند. در تست های ژنتیکی، وجود جهش های خطرناک در برخی ژن ها بررسی می شود.

از آن جایی که علائم و نشانه های سرطان تخمدان خفیف می باشد ممکن است شما آن را نادیده بگیرید و یا حتی متوجه آن نباشید.

در صورت بروز علائم و نشانه های زیر باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید، مخصوصا اگر این علائم پایدار باشند:

  • احساس سنگینی در ناحیه لگن
  • احساس درد در بخش پایینی شکم، نفخ و تورم
  • نفخ، تهوع، استفراغ یا از دست رفتن اشتها
  • اسهال یا یبوست
  • تکرر و یا بی اختیاری در ادرار

درمان سرطان تخمدان عمدتا‍‍‍ مبتنی بر انجام جراحی یا شیمی درمانی می باشد.

اگر به درمان نیاز داشته باشید باید مراکز درمانی را انتخاب کنید که تمرکز بیشتری بر موارد ابتلا به سرطان تخمدان دارند. تحقیقات نشان داده است بیمارستان ها بیش از بیست مورد سرطان تخمدان را در سال تحت درمان قرار می دهند و جراحانی که در سال بیش از ده مورد جراحی را در مورد این بیماران انجام می دهند نتایج بهتری را در مقایسه با سایر مراکزی نشان می دهند که تعداد بیمار کمتری را تحت درمان قرار می دهند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه