یک تحقیق جدید کانادایی نشان می دهد که ارتباطی بین مصرف دو نوع شایع از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری و افزایش ریسک اثرات جانبی برای جنین وجود ندارد.

چهار نفر از هر 10 خانم باردار آزیترومایسین و کلاریترومایسین را دریافت می کنند. این آنتی بیوتیک ها به دسته ای به نام ماکرولیدها تعلق دارد.

Anick Berard به عنوان داروساز از دانشگاه مونترال گفت علاوه بر پنی سیلین، ماکرولیدها نیز اغلب در خانم های باردار استفاده می شود. اما آیا استفاده از ماکرولیدها می تواند جنین را در خطر قرار دهد یا خیر.

او در اخبار دانشگاه گفت بنابراین ما خواستیم ریسک برخی ناهنجاری های مادرزادی را در جنین هایی بررسی کنیم که در معرض ماکرولیدها قرار داشتند و درنهایت چیزی نیافتیم.

محققین بیش از 135000 خانم بارداری را در Quebec مورد بازبینی قرار دادند. حدود 2 درصد از این خانم ها در طول سه ماهه اول بارداری خود ماکرولیدها را دریافت کرده اند. عمده ترین نقص ها در 10 درصد نوزادان اتفاق افتاده بود.

بر اساس تحقیقی که در 30 اکتبر در ژورنالPharmacoepidemiology and Drug Safety  منتشر شده بود،  محققین ارتباطی را بین مصرف ماکرولیدها و ریسک بروز نقص در نوزاد نیافتند.

محققین گفتند سردرگمی های قبلی ما در مورد بی خطر بودن ماکرولیدها در طول بارداری ناشی از نادیده گرفتن برخی فاکتورها بوده است. برای مثال، آزیترومایسین اغلب برای درمان عفونت کلامدیا استفاده می شود و این با بروز نقص در نوزاد ارتباط دارد.  

آنها افزودند برای تایید بی خطر بودن این آنتی بیوتیک ها هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تاریخ انتشار: 1394/08/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه